جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتابداران

حوزه / مدیرکل سابق اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: انجمن کتابداران مدارس علمیه خواهران و برادران حوزه های علمیه یزد به منظور هم افزایی با مراکز همسو و اجرای برنامه های تخصصی تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد؛ محمدرضا ملک ثابت در جمع معاونان پژوهشی و کتابداران 20 مدرسه علمیه خواهران اظهار کرد: ضرورت فراگیری مسائل روز برای کتابداران نسبت به گذشته دوچندان شده و در تعاریف جدید کتابداری، ارتباط کتابداری و پژوهش نسبت به سابق بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: در گذشته وظیفه کتابداران تنها به  برداشتن و گذاشتن کتاب محدود بود و یا در حدّ مشورت های ابتدایی به مراجعان داده می شد ولی در کتابداری نوین فراتر از کتابگذاری است و به عنوان دستیار پژوهش عمل می کنند.

مدیر کل سابق اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، تشکیل انجمن کتابداران مدارس علمیه خواهران و برادران استان یزد را به منظور اجرای برنامه های تخصصی و پیگیری امور صنفی خواستار شد.

ملک ثابت افزود: کتابداران با رموز پژوهش آشنا هستند و هر چه کتابداران قوی تر باشند سطح پژوهش افزایش می یابد و می توانند همچون یک پزشک عمومی به پزوهشگران نوقلم کمک کنند.

وی کتابخانه های مدارس علمیه خواهران را ظرفیت خوبی برای توان افزایی طلاب و هم افزایی با مراکز پژوهشی همسو در استان و کشور دانست.

کارشناس علوم دینی بیان کرد: در کتابخانه ملی یک میز مرجع مجازی وجود دارد که به پژوهشگران خدمات زیادی ارائه می دهد و ضرورت آشنایی کتابداران مدارس علمیه با این نوع خدمات از جمله مرجع مجازی و راهنمایی پژوهشگران به سایت های علمی و پژوهشی و یا کتابخانه های تخصصی موجود در استان و کشور بیش از گذشته احساس می شود.

*راهکارهای تجهیز کتابخانه های مدارس علمیه

ملک ثابت ادامه داد: برای تجهیز کتابخانه های مدارس علمیه تنها به اعتبارات محدود حوزوی اکتفا نکنید بلکه می توان در تعامل با کتابخانه ملی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش های واسپاری کتاب و دیگر طرح های اهدای رایگان کتاب برای تجهیز کتابخانه مدارس استفاده کرد.

وی دعوت از کتابداران پیشکسوت کشور در کتابخانه ملی با هدف ارتقای سطح  آگاهی کتابداران مدارس علمیه خواهران، برگزاری دوره های آموزشی کارگاهی کتابداری تخصصی ویژه کتابداران و معاونان پژوهشی، همکاری با مؤسسات کتابداری به منظور هم افزایی، دعوت از پژوهشگران برتر زن یزدی با هدف تعامل با حوزه برگزاری تور آشنایی با کتابخانه ملی و مراکز کتابخانه های قم، مجلس  شورای اسلامی و موزه ملک، برگزاری نشست های تخصصی نقد کتاب (کتابخوان) در تعامل با نهاد کتابخانه های استان یزد، راه اندازی بخش قرائت کتاب در کتابخانه های مدارس، نشست چهره به چهره با بانوان حوزوی یزدی صاحب اثر در داخل و خارج از استان، استفاده از منابع کتاب صوتی کتابخانه نابینایان یزد برای اوقات فراغت بانوان و یا در حین رانندگی، ارتباط مستمر با پژوهشگران و آشنایی با نوشتن مقالات، ایجاد سایت کتابخانه های مدارس، راه اندازی گروههای فعال در فضای مجازی به ویژه تلگرام، آشنایی با سایت های کتابداری کشور، تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور برگزاری و فراگیری دوره های قصه گویی ویژه طلاب ر از جمله پیشنهادات کاربردی خود برای ارتقای وضعیت کتابخانه های مدارس علمیه خواهران استان یزد برشمرد.

مدیر کل سابق اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در پایان برای ارتقای سطح پژوهش های جشنواره علامه حلی در مدارس علمیه خواهران استان یزد مطالب مبسوطی از جمله معیارهای ارزیابی آثار، دستورالعمل برگزاری جشنواره های استانی و... را بیان کرد و از معاونان پژوهشی و کتابداران خواست تا برای راهنمایی بهتر طلاب پژوهشگر به سایت جشنواره علامه حلی مراجعه کنند.

*کتابداران با فرزانگان جامعه درارتباط هستند

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی رییس حوزه علمیه خواهران یزد در سخنان کوتاهی از فعالیت کتابداران مدارس علمیه خواهران و معاونان پژوهشی در ارتقای سطح علمی و پژوهشی طلاب تقدیر کرد و گفت: کتابداران با فرزانگان جامعه ارتباط دارند.

 

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha