پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علیزاده موسوی

رئیس پژوهشکده حج و زیارت بر ضرورت مراقبت از نفوذ دشمنان به بحث اربعین تاکید کرد و گفت: جریان اربعین نیازمند مطالعات عمیق علمی است که اگر از این مسئله غفلت شود، در آینده ممکن است از سوی مخالفان، گرفتار انحراف و سوء برداشت شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فعالیت های پژوهشکده حج و زیارت در زمینه اربعین، اظهار داشت: شبهات بحث پیاده روی و زیارت اربعین از سوی گروه های علمی پژوهشکده استخراج و پاسخ داده شد و در قالب یک کتاب با عنوان «پاسخگویی به شبهات اربعین» در حال چاپ است و از طریق سایت پژوهشکده نیز قابل استفاده می باشد.

وی تصریح کرد: همچنین شماره اخیر فصلنامه «فرهنگ زیارت» به بحث اربعین و بسیاری از مباحث نظیر فضیلت پیاده روی و زیارت اربعین اختصاص یافته است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: همچنین تعدادی از اعضای این پژوهشکده، با هدف تبلیغ و دانش افزایی زائران اربعین به عتبات عالیات و اماکن مقدسه عراق اعزام شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان اینکه اربعین تبلور حضور و قدرت شیعه است، اظهار داشت: همچنین البته علاوه بر شیعیان، شاهد حضور  فعال اهل سنت و سایر ادیان در راهپیمایی عظیم اربعین هستیم.

*ظرفیت عظیم در رفع مشکلات جهان اسلام راهگشاست

وی تصریح کرد: اگر با نگاه علمی به موضوع اربعین نگاه شود، این ظرفیت عظیم می تواند در رفع بسیاری از مشکلات جهان اسلام راهگشا باشد.

*راهپیمایی اربعین محور همگرایی ادیان شود

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: حضور میلیونی عاشقان حسینی در کنگره عظیم اربعین می تواند امام حسین(ع) را به عنوان یک انسان آزاده ای که برای احیای ارزش های انسانی قیام کرد، محور همگرایی همه ادیان قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی تصریح کرد: همچنین ظرفیت اربعین می تواند برای همه مسلمین نقطه ارتباط، همگرایی و وحدت اسلامی باشد زیرا شاهد شکل گیری برادری و اخوت در این حماسه عظیم هستیم.

*تبلور روح برادری دینی در راهپیمایی اربعین

وی، به سبک زندگی و رفتاری راهپیمایان اربعین در طول مسیر پیاده روی اشاره داشت و گفت: زائران بدون هیچگونه "تبختر و تکبّر" در کنار یکدیگر هستند و خدمت می کنند و حس برادری اسلامی و توجه به دیگران که اسلام بارها به آن توصیه کرده است، در این حماسه عظیم قابل مشاهده است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: اگر این شرایط به سایر ابعاد زندگی انسان ها منتقل شود، دنیای انسان ها را شکوفا می کند و ما می توانیم عرصه جدیدی را با نوع قرائت اسلامی در مقابل فردگرایی و اومانیسم که غرب به شدت آن را تقویت می کند، ارائه کنیم.

*اندیشمندان ظرفیت اربعین را با نگاه علمی بررسی کنند  

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با ابراز تاسف از اینکه آنگونه که باید نسبت ظرفیت های عظیم اربعین توجه نشده است، اظهار داشت: اندیشمندان وظیفه دارند از اقبال نسبت به اربعین، کمال استفاده را با نگاه علمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه اربعین را صرفا نباید به عنوان یک شعار مطرح کرد، ابراز داشت: ظرفیت ها و پتانسیل های جریان اربعین را باید شناسایی و احصاء کنیم.

*لزوم مراقبت علمی از جریان اربعین

رئیس پژوهشکده حج و زیارت بر لزوم مراقبت از جریان اربعین تاکید کرد و افزود: باید همواره مسائل مختلف مرتبط با اربعین را رصد و آسیب شناسی کنیم و مراقب باشیم خرافات و شائبه ای در بحث اربعین بوجود نیاید.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در پایان همچنین بر ضرورت مراقبت از نفوذ دشمنان به بحث اربعین تاکید کرد و اظهار داشت: جریان اربعین نیازمند مطالعات عمیق علمی است که اگر از این مسئله غفلت شود، در آینده ممکن است از سوی مخالفان، گرفتار انحراف و سوء برداشت شود.

انتهای پیام/313/33

   

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha