پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مهاجرنیا

حوزه/ مسئول دبیرخانه انجمن علمی حوزه بر لزوم تقویت سطح آگاهی جامعه نسبت به مسائل دینی و آموزه های اسلامی و اعتقادی تاکید کرد و گفت: تقویت بنیادهای معرفتی و اعتقادی جامعه در گروی مطالعه و افزایش اطلاعات است.

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اینکه بحث کتاب و کتابخوانی به لحاظ "نمادین" و "یک ضرورت" مورد توجه است، اظهار داشت: اصولا کتاب و کتابخوانی در راستای گرایش به علم و معرفت می باشد و کتاب عنوان مُشیری برای حرکت جامعه به سمت افزایش اطلاعات، آگاهی، بینش و معرفت است.

وی با تاکید بر اینکه اصولا کتابخوانی امری ضروری و مهم است، تصریح کرد: امروز عصر آگاهی و تکنولوژی های جدیدی است که محصول اطلاعات و دانش می باشند و بر این اساس نیز توجه به مطالعه و قراگیری علوم ضرورت دارد.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با تاکید بر اینکه امروز گرایش به علم و دانش به طور منحصر از طریق کتاب نیست، ابراز داشت: امروز دنیای مجازی و نرم افزارهای دیجیتال تبدیل به دنیای اطلاعات شده اند و گاهی یک کتابخانه بزرگ در قالب یک نرم افزار ارائه می شود و صدها کتاب را در دل خود جای داده است؛ بنابراین امروز کتابخوانی به معنای گرایش به مطالعه، تحقیق و فراگیری علم است.

وی بر ضرورت فراگیری علوم و اندیشه های گوناگون تاکید کرد و اظهار داشت: جامعه ای که بخواهد در دنیای امروز پویا، بالنده و مطرح باشد باید به سمت افزایش اطلاعات و ارتقای سطح مطالعه در همه افراد جامعه حرکت کند.

*جامعه بی سواد، عقب مانده است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: اگر جامعه ای در دنیای امروز افراد بی سواد داشته باشد یا مردم آن جوامع تمایلی به مطالعه نداشته باشند، امری ناپسند و نامطلوب است و به هر اندازه سطح مطالعه مردم پایین باشد، شاخص منفی برای یک جامعه محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا تصریح کرد: انتظار از جامعه اسلامی ما این است که مردم برای افزایش میزان مطالعه از طریق کتاب یا ابزارهای دیگر تلاش کنند.

*آمارهای ارائه شده از میزان مطالعه در کشور قابل خدشه است

وی، آمارهای ارائه شده در خصوص پایین بودن میزان مطالعه مردم ایران را قابل بحث و بررسی دانست و اظهار داشت: مشخص نیست این آمارها تا چه اندازه دقیق باشد و شاید قابل خدشه نیز باشد؛ مطالعه منحصر به کتابخوانی نیست؛ آمارها فقط در زمینه مطالعه سرانه کتاب ارائه می شود در حالی که مطالعه مردم فقط از طریق کتاب نیست.

*امروز جامعه ایران، سیاسی ترین جامعه دنیاست

وی با اشاره به اینکه در سایت های مختلف انواع اطلاعات در زمینه های گوناگون ارائه می شود، ابراز داشت: امروز به جرات می توان ادعا کرد جامعه ما سیاسی ترین جامعه دنیاست و حتی دورافتاده ترین روستاهای ما در جریان اطلاعات هستند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه تصریح کرد: شاید همه مردم کتاب نخوانند اما سطح اطلاعات، آگاهی و بینش نسبت به مسائل روز در جامعه ایران نسبت به بسیاری از کشورها بالاتر است؛ در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، مردم فقط در ایام انتخابات نسبت به مسائل سیاسی کشور اطلاعات پیدا می کنند در حالی که جامعه ما شدیدا سیاسی است و سطح آگاهی و بینش در آن بالاست.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: البته آگاه بودن از مسائل روز بدین معنا نیست که برای کتابخوانی تلاش نکنیم زیرا جامعه ما متمایز از جوامع دیگر است و سطح آگاهی ما از طریق مطالعه باید ارتقاء پیدا کند.

*لزوم تقویت بنیادهای معرفتی و اعتقادی جامعه

وی با تاکید بر اینکه باید سطح آگاهی جامعه نسبت به مسائل دینی و آموزه های اسلامی و اعتقادی تقویت شود، اظهار داشت: تقویت بنیادهای معرفتی و اعتقادی جامعه در گروی مطالعه و افزایش اطلاعات است.

*عدم ارتباط با مقدسات مذهب یک نقیصه است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امروز مطالعات متون دینی یک وظیفه برای افراد جامعه است، ابراز داشت: امروزه اگر یک مسلمان با کتاب وحیانی، کتب روایی و مقدساتش ارتباط نداشته باشد یکی نقیصه محسوب می شود و از نظر بنیادهای معرفتی عقب می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با تاکید بر اینکه نخستین آیه نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) با امر «خواندن» بوده است، اظهار داشت: در آیات مرتبط با قیامت نیز تصریح شده کتاب اعمال را در دست راست و چپ انسان ها می دهند؛ همچنین در قرآن کریم به قلم سوگند یاد شده است.

*از کاروان علم و تکنولوژی نباید عقب بمانیم

وی افزود: علاوه بر سفارشات و توصیه های دین در زمینه اهتمام به مطالعه و کتابخوانی؛ دنیای امروز اقتضاء می کند که ما از کاروان علم، تکنولوژی و معرفت افزایی نباید عقب بمانیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر لزوم تلاش بیشتر نهادها و سازمان های فرهنگی در راستای افزایش میزان مطالعه در کشور تاکید کرد و افزود: امروز به رغم مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد، نباید در بخش مطالعه، بینش، آگاهی و معرفت افزایی عقب بمانیم.

*قدردانی از خبرگزاری «حوزه»

مسئول انجمن های علمی حوزه در پایان با قدردانی از اهتمام خبرگزاری «حوزه» نسبت به مسئله مهم کتاب و کتابخوانی، بر ضرورت پرداختن رسانه ها به ترویج فرهنگ مطالعه تاکید کرد.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha