جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که اطاعت از اوامر الهی و ولایتمداری راه نجات انسان است، گفت: بسیاری سخن و فریاد ولایتمداری دارند، اما در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می کنند، در حالی که معیار ولایتمداری، تبعیت عملی از ولایت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه تفسیر سوره احزاب که با حضور زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در شبستان روضه مسجد جامع گوهرشاد برگزار شد، با بیان اینکه تسلیم بودن در برابر اوامر خداوند و ولایتمداری موجب نجات و رستگاری انسان می‌شود، به آیه 36 سوره مبارکه احزاب اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس این آیه شریفه هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و رسولش امری را مقرر کنند، از سوی خود امر دیگری را اختیار کند؛ بدون شک هر کس خلاف اوامر الهی را انجام دهد به گمراهی آشکاری گرفتار شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، افزود: نژاد، قدرت، ثروت، شهرت، قبیله و سازمان‌های بین المللی، هیچ کدام سبب ایجاد حق در برابر قوانین الهی نمی‌شود. نشانه‌ ایمان، تعبد در برابر خدا، رسول و ولایتمداری است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 37 سوره مبارکه احزاب، ابراز کرد: بر اساس نظر اکثر مفسران، این آیه مربوط به زید بن حارثه است. او برده‌ای بود که حضرت خدیجه(س) به پیامبر اسلام(ص) بخشید و حضرت آزادش کردند و او را فرزند خوانده‌ خود قرار دادند. بعد از ظهور اسلام، زید از مسلمانان ممتاز و فرمانده لشکر در جنگ موته شد و در همان جنگ نیز به شهادت رسید.

وی افزود: پیامبر(ص) دختر عمه‌شان زینب را برای زید خواستگاری کردند. پس از ازدواج، ناسازگاری بین آنان آغاز شد و زید تصمیم گرفت زینب را طلاق دهد. بارها نزد پیامبر(ص) رفت، ولی آن حضرت به او می‌فرمودند همسرت را نگاه دار و از طلاق بپرهیز، «امسک علیک زوجک»؛ در نهایت زید او را طلاق داد و دو ضربه‌ روحی و اجتماعی بر زینب وارد شد، یکی همسر برده شدن که در جامعه‌ آن روز پسندیده نبود و دیگری طلاق گرفتن.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه پیامبر(ص) سپس با زینب ازدواج کردند تا دو سنت جاهلیت یعنی ممنوع بودن ازدواج با همسر پسر خوانده و ازدواج با زن مطلقه را بشکنند، گفت: آیه 37 سوره مبارکه احزاب و تاکید پیامبر(ص) بر اجتناب از امر ناپسند طلاق، آموزه‌ای برای تمام مشاوران خانواده است.

تولیت آستان قدس رضوی رعایت تقوای الهی و پرهیزگاری را دو عامل تحکیم بنیان خانواده‌ دانست و گفت: رعایت تقوای الهی و حسن معاشرت در خانواده از عوامل تحکیم زندگی خانوادگی بوده که اسلام به آن­ها توصیه کرده است. حفظ حرمت و شخصیت دیگران، در گرو احترامی است که در برخوردها از انسان ظاهر می‌شود، رعایت این مسئله خصوصاً از سوی کسانی که با هم انس و الفتی دارند، باعث استحکام دوستی و گرمی روابط خواهد شد که بارزترین مصداق آن خانواده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha