چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 حجت الاسلام علی اکبر مومنی رئیس گروه تامین منابع معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

حوزه/ امروزه رقیب بسیار جدی برای منبر سنتی مانند، شبکه های مجازی، ماهواره ای، صدا و سیما؛ وجود دارد مبلغ باید سعی کند، منبرهای خود را کاربردی تر، پرمحتواتر و چنان عالی و خوب ارائه دهد که مردم را جذب نماید.

 حجت الاسلام  علی اکبرمؤمنی، رئیس گروه تأمین منابع فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  در گفت و گو  با خبر نگار خبرگزاری«حوزه»  به تشریح فعالیت این کارگروه پرداخت و بابیان اینکه مهمترین فعالیت این گروه، تأمین منابع تبلیغی برای مخاطبین حوزوی و آحاد مختلف جامعه است، گفت: این گروه به صورت غیر مستقیم از سال 73 با عنوان  اداره چاپ و نشر و به صورت مستقیم از سال90 با عنوان گروه تأمین منابع فعالیت خود را برای تهیه متون و محتوای تبلیغی  مبلغین و آثار ارزشی و دینی  آغاز کرده است.

از 30 سال گذشته تا کنون گروه منابع تأمین  بیش از 30 متن و محتوای آموزشی تخصصی در عنوان ره توشه برای دهه محرم و حدود 30 متن آموزشی تخصصی برای ماه مبارک رمضان به  چاپ رسانده و در اختیار مبلغین سراسر کشور قرار داده است.

 ره توشه

 گروه ره توشه متشکل از چند کارشناس علمی، اجرایی، متون آموزشی و در نهایت تهیه و تنظیم و نشر آثار است؛ در این گروه همه فعالیت ها از قبیل سفارش متن آموزشی و محتوایی ره توشه به نویسندگان، صفحه آرائی و چاپ اثر در دفتر تبلیغات صورت می گیرد.

  چگونه متن های ره توشه تولید می شود

تولید محتوا به این صورت است گروه منابع تأمین، زمانی که می خواهد ره توشه مثلا محرم یا ماه مبارک رمضان را منتشر کند از مدتها قبل اقدام به دعوت و بعد برگزاری سلسله جلساتی با نخبگان و مبلغین توانمند عرصه تبلیغ، محققین، پژوهشگران و نویسندگان حوزوی می کند؛ در مرحله بعد یا موضوعاتی از سوی گروه منابع تأمین تهیه می شود و به  محققین و مبلغین نخبه برای تولید محتوای آموزشی تبلیغی داده می شود و یا در سلسله جلساتی از آنها خواسته می شود موضوعات پیشنهادی خود را برای تولید متون آموزشی ارائه دهند؛ بعد از انتخاب موضوع و نویسنده، فرد تعیین شده به دنبال تولید محتوای آموزشی می رود، در مرحله بعد محتوای تولید شده به کارگروه تولید منابع که متشکل از سه کارشناس است فرستاده و محتوای آن به دقت مورد بررسی و پالایش چندباره قرار می گیرد، بعد از بررسی، اگر متن ایرادی نداشت، تأیید و برای صفحه آرایی و در نهایت چاپ فرستاده می شود و اگر هم متنی ایرادی داشته باشد دوباره به نویسنده عودت تا  متن و یا محتوا اصلاح مجدد شود.

 اهمیت کار آن قدر بالا و مهم است که برای تولید محتوای ره توشه تبلیغی، گاهی حتی200 موضوع پیشنهاد می شود تا از  میان این همه موضوع 30 موضوع انتخاب شود، در انتخاب موضوع مسائلی  چون تکراری نبودن، به روز بودن، کاربردی بودن، سهل و آسان بودن برای همه اقشار،  قوی بودن  متن  و محتوا،  علمی بودن مورد تاکید فروان است.

 انتشار ره توشه

 انتشار آثار تولید شده برای مبلغین به صورتهای، دیجیتال(نسخه اندروید و یا مبالی)، پی دی اف و مکتوب است. اگر چه مشکلاتی در گذشته برای نشر به موقع ره توشه وجود داشت، ولی باتلاش های صورت گرفته در کار گروه تأمین منابع40 تا50 روز مانده به شروع ماه مباره رمضان و یا دهه محرم، ره توشه اختصاصی  از ایام تبلیغی به دو صورت«پی دی  اف و نسخه موبایلی» برای استفاده  مبلغین در سایت  دفتر تبلیغات قرار می گیرد و نسخه چاپی آن بعد از مشخص شدن تعداد مبلغین در سایت اعزام مبلغ دفتر تبلیغات و نهادهای درخواست کننده برای دریافت و استفاده از ره توشه چاپ می شود که معمولا بین 10 هزار تا 15 هزار نسخه است که ده هزارتا بین مبلغین اعزامی از دفتر تبلیغات و شعب وابسته به این دفتر  به صورت  رایگان توزیع و الباقی در اختیار نهادهای درخواست کننده  قرار می گیرد.

 در حال حاضر استقبال خوبی از نسخه موبایل و «پی دی اف» شده و  بسیاری از مبلغین با مراجع به سایت دفتر تبلیغات آن را به صورت رایگان دریافت و مورد استفاده قرار می دهند.

 قابلیت های ره توشه

 سعی شده خاطرات، مقتل ها، مسائل شرعی و موضوعات مورد نیاز در ره توشه گنجانده شود که مبلغ بتواند در همه مکانها و جمعها و حتی برای قشر خاص مانند دانشجو استفاده کند و البته بهره بردن از ره توشه به نبوغ مبلغ هم بستگی دارد که چگونه بخواهد از آن بهره ببرد.

یکی دیگر از فعالیت کار گروه منابع تبلیغی بعد از پایان یافتن ایام تبلیغی، جمع آوری، گزارش فعالیت های صورت گرفته در مناطق تبلیغی و نظر خواهی از مبلغین اعزامی دهه محرم یا ماه مبارک رمضان است، این نظر خواهی بعد از پالایش  مواردی که  قابل استفاده است، در ره توشه های بعدی بکار گرفته می شود.

یکی از فعالیت های که در کار گروه صورت گرفته تهیه ره توشه اختصاصی برای بانوان مبلغ است که تعداد آنها به بیش از 500 نفر می رسد. در این ره توشه سعی شده  به احکام و موضوعات اختصاصی بانوان مانند بحث عفاف و حجاب، خانواده، محبت، طریقه همسر داری،  آسیب های داشتن ماهواره و فضای مجازی توجه ویژه شود.

چرا ره توشه

 این اسم قبل از اینکه ستاد راهیان نور در کشور  اقدام به فعالیت کند، برای این کتاب درنظر گرفته شده چون هدف این بود همان طور که هر مسافری برای رفتن به سفر نیاز به مقدمات و توشه در راه دارد، مبلغ هم نیاز به توشه ای برای سفر تبلیغی دارد و دقیقا به همین مناسبت تصمیم گرفته شد عنوان «ره توشه  راهیان نور» برای این کتاب درنظر گرفته شود.

 سخنی با ملبغین

ره توشه کتابی است که سعی شده در آن از نظرات برجسته ترین مبلغین استفاده و بهترین مقالات و آثار در آن گنجانیده شود و تا به حال بعد از نظر سنجی از همه مبلغین، رضایت مندی را نیز به دنبال داشته است. مبلغی که به تبلیغ اعزام می شود، باید بداند کسانی که در پای منبر نشسته اند، از وقت و عمر خود هزینه کردند به همین دلیل لازم است از ارائه مباحث سبک، بی محتوا، بی سند و تکراری بپرهیزد.

 مبلغ باید بداند امروزه رقیب بسیار جدی برای منبر سنتی مانند، شبکه های مجازی، ماهواره ای، صدا و سیما وجود دارد باید سعی کند، منبرهای خود را کاربردی تر، پرمحتواتر و چنان عالی و خوب ارائه دهد که مردم را جذب نماید و این مسئله نیاز به برنامه ریزی، آموزش و آمادگی قبل از اعزام دارد و قطعا اگر این سه پله به درستی صورت نگیرد مطمئنا مبلغ نمی تواند در جذب مردم موفق عمل کند.

گفت و گو: قربان اسلامی  نژاد

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha