پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دیدار هیئت علما و فرهیختگان چین از پژوهشگاه مطالعات تقریبی

حوزه/ هیئتی متشکل از علما و فرهیختگان چین ضمن بازدید از پژوهشگاه مطالعات تقریبی با مدیران گروه های علمی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در دیدار هیئت علما و فرهیختگان چین از پژوهشگاه مطالعات تقریبی،  «موجی شی»  رئیس شورای اقلیت های دینی استان گوانگ جو چین اظهار داشت: ارتباط خوبی همواره میان مردم ایران و چین از گذشته وجود داشته و ما از حضور در ایران بسیار خوشحال هستیم.

 وی اظهار داشت : در ابتدای سال رئیس جمهور چین به ایران آمدند و تفاهم نامه ای امضا شد. یک از بندهای این تفاهم نامه ایجاد ارتباط های فرهنگی بین دو کشور است و این هیأت هم با همین مأموریت به ایران آمده است.

وی با اشاره به اینکه ایران همواره در زمینه فرهنگی الگوی ما بوده ، گفت : هدف از این سفر بیشتر مسائل فرهنگی و نزدیک کردن فرهنگ دو کشور است.

 موجی شی با بیان اینکه در چین آزادی های مذهبی وجود دارد، گفت: تمام فعالیت های مذهبی در چین زیر نظر دولت صورت می گیرد و مذاهب از آزادی برخوردارند. 

 «عبدالله امام» از علمای کشور چین هم با اشاره به پیشینه اسلام در چین اظهار داشت  : دین اسلام در سال 600 میلادی به چین آمد و همان موقع اولین مسجد در چین به نام «یاد پیامبر اعظم» ساخته شد. گوانجو حدود 200 هزار مسلمان از فرق و مذاهب مختلف دارد و همه مثل برادر در کنار هم زندگی می­کنند. وحدت میان مسلمانان بسیار قوی و مثال زدنی است.

وی اظهار داشت :‌ ما در این سفر ضمن بازدید از  حوزه، جامعةالمصطفی و پژوهشگاه  ... دریافتیم ایران با هدف موردنظر ما بسیار همخوانی دارد و امیدواریم با کمک ایران بتوانیم  اسلام راستین را به دنیا نشان دهیم .

همچنین در ادامه حجت الاسلام و المسلمین گلزاده ضمن خیرمقدم به هیات چینی گفت :  امیدواریم که این سفر با توجه به پیشینه و تاریخ چین و ایران مفید واقع شود و  به اهداف بلند مدت فرهنگی برسیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود : ما در ایران برای کشور و ملت چین احترام خاصی قائلیم و همکاری با مؤسسات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی چین را خواستاریم.

وی افزود :‌ ایران اسلام خود را از یاران پیامبر و اهل بیت دارد. امام رضا در ایران مستقر شدند و حضرت امام حسین هم داماد ایرانی ها شدند. کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» شهید مطهری پیشینه خوبی از رابطه ایران و اسلام معرفی می کند.

این کارشناس تقریب با اشاره فعالیت های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار داشت : امسال هم موسوعه عظیم 20 جلدی «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه  » را در 20 جلد در لبنان به چاپ رساندیم .این موسوعه  با همت پژوهشگران پژوهشگاه مطالعات تقریبی و جمعی از محقیقن حوزه حدود  13 سال طول کشیده است که در آن  بسیاری از احادیث مشترک بین شیعه و سنی استخراج شده است .

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha