شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پژوهش

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، غفلت از مقوله پژوهش و اکتفا به آموزش را مانع پیشرفت حوزه ها خواند و بیان داشت: حوزه بالنده حوزه ای است که پژوهش محور باشد.

حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران با بیان این که توسعه و رونق تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه نیازمند مقدمه است، اظهارداشت:  برای انجام هر کار بزرگی ابتدا باید برای آن فرهنگ سازی شود یعنی بستر برای انجام یک تحول فراهم شود.

وی با تأکید براین که پژوهش و تحقیق همانند مباحثه و نماز شب خواندن باید به یک فرهنگ تبدیل شود، افزود: اگر این مسأله مهم در حوزه به یک فرهنگ تبدیل شود به حتم شاهد رونق و گسترش بیش از پیش پژوهش در حوزه خواهیم بود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز میراث گران بهایی که از علما و فقهای دینی داریم نشان از وجود تحقیق و پژوهش سطح بالا بوده است، خاطرنشان کرد: باید با حفظ میراث ارزشمند گذشتگان در جهت گسترش فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه کوشا باشیم.

وی با بیان این که امروز در حوزه های علمیه علم پژوهش برپا شد و در مازندران نیز طلبه ها و اساتید کارهای خوبی انجام دادند، افزود: خوشبختانه برگزاری نخستین جشنواره علامه حلی در سال گذشته نشان داد ظرفیت خوبی در جهت رونق فعالیت های پژوهشی در حوزه علمیه استان وجود دارد.

حجت الاسلام زارع حوزه های علمیه را مهم ترین مرکز تولید علوم دینی معرفی کرد و با بیان این که این مرکز مهم دینی نقش مهمی در تغذیه فکری جامعه اسلامی بر عهده دارد، بیان داشت: در گذری کوتاه بر زندگی علما و بزرگان دینی خواهیم دید روح پژوهش همواره در جریان زندگی آنها کاملاً پویا و فعال بوده است.  

استاد حوزه علمیه مازندران از پژوهش و تحقیق به عنوان علم یاد کرد و با بیان این که این علم نیازمند آموزش است، گفت: تحقیق روش، ابزار، برنامه و آموزش می خواهد و روش های تحقیق را باید به طلاب آموزش داده شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران افزود: علمی که در مدارس علمیه تدریس می شود باید پژوهش محور باشد و به یقین توجه به پژوهش در کنار آموزش می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد.

حجت الاسلام زارع، حضور در جشنواره های پژوهشی را فرصت مناسبی جهت تقویت مهارت های پژوهشی دانست و گفت: شرکت در جشنواره هایی همچون علامه حلی فرصت مناسبی برای ارتقاء سطح پژوهشی مدارس و ایجاد نشاط پژوهشی میان طلاب است.

استاد حوزه علمیه مازندران، غفلت از مقوله پژوهش و اکتفا به آموزش را مانع پیشرفت حوزه ها خواند و بیان داشت: حوزه بالنده حوزه ای است که پژوهش محور باشد.

وی، تقویت باورهای طلاب در انجام کارهای پژوهشی را یکی از مهم ترین وظایف مدیران، اساتید و مسؤولان حوزه های علمیه دانست، گفت: خوشبختانه در طی سال های اخیر کاروان پژوهش مدارس علمیه  شتاب و رشد خوبی داشته و به دستاوردهای خوبی رسیده است و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha