پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ بازدید مدیر حوزه های علمیه از معاونت تهذیب حوزه

حوزه/ باید در بحث کلان حوزه تحول اخلاقی و تربیتی ایجاد کرد و این امر بدون داشتن برنامه صحیح ممکن نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در بازدید از معاونت تهذیب حوزه های علمیه  و با حضور در جمع کارکنان این معاونت با بیان اینکه در حال حاضر دچار این پرادوکس هستیم که آیا لازم است اخلاق و تربیت از مقوله های دیگر   به لحاظ ساختاری جداسازی صورت گیرد یا نه،گفت:اخلاق و تهذیب قسیم کارهای دیگر نیست، بلکه اخلاق روحی است که باید در همه سیستم ها بوده و نفوذ و تجلی داشته باشد و از این لحاظ معنا ندارد اخلاق را از دیگر مقوله  ها جدا کرد.

 مدیر حوزه های علمیه افزود: از سوی دیگر اگر کسانی از لحاظ ساختار ، مسئول رصد نباشند، ممکن است آن روح مورد توجه قرار نگیرد. بنابر این باید این  دو مقوله را با هم جمع کرد تا  به مقوله اخلاق خللی وارد نشود.

 وی عنوان کرد: باید در حوزه علمیه، معاونتی به نام اخلاق داشته باشیم، ولی نه در عرض دیگر مسائل؛عمده کار معاونت، رصد، پالایش  و حضور در همه سیستم است، در مأموریت اول این معاونت، لازم است فعالیت های اخلاقی و تربیتی در کنار سایر برنامه ها و به صورت انضمامی انجام گیرد.

 آیت الله اعرافی بیان داشت: ماموریت دوم که  خیلی محقق نشده و نیاز به فعالیت بیشتر و برنامه ریزی دقیق، منسجم، همکاری و هم فکری سایر مسئولین بخشهای مختلف حوزه دارد، کار تزریق روح اخلاق به همه بخشها است و این کار سختی است. اساس معاونت هم تصدی گری نیست، بلکه درست کردن نسخه اخلاقی و تربیتی و  اجرا کردن آن نسخه ها از سوی  بخش های مختلف حوزه است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: وقتی فرد حوزوی به محل کار  می آید باید بداند که در میدان  اخلاق و تربیت فعالیت می کند، این حس هنوز درست نشده،  باید این حس را تقویت و معرفت افزایی کرد.

 وی تاکید کرد: اگر این معاونت می خواهد روح پاک معنوی و حس اخلاق به همه اجزا حوزه تزریق کند تحقق این امر مستلزم فهم عمیق و داشتن برنامه و قدرت همه انگیزه ها در این بخش است.

 عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: یکی از راهکارهای تحقق ماموریت  معاونت تهذیب شروع و اهمیت دادن آن از خود مدیر حوزه است، باید همه ارکان حوزه به این سمت پیش بروند، این مهمترین توقع مدیر است.

 وی افزود: باید با برنامه ریزی بهتر و سرمایه گذاری جلوی غفلت ها را گرفت و کاری کرد فضای اخلاق فکر در همه ارکان حوزه  پیش برود.

 آیت الله اعرافی گفت: یکی از راه کارهای تحقق ماموریت  معاونت تهذیب ، بدست آوردن الگوی طلبه انقلابی، اجرا و عملی کردن آن است، این  الگوی مهم در فرایند تحصیلی، باید مرحله به مرحله تعریف و به اجرا گذاشته شود و این برنامه نیازبه تولید نظریه، الگو پردازی و سرمایه گذاری است.

 مدیر حوزه علمیه رشد اخلاق با حفظ ثابت و متغیر را از دیگر ماموریت ها برشمرد و  ابراز داشت: راهکار بعدی داشتن برنامه ریزی برای اساتید حوزه است، اساتید نقش مهمی در رشد و  تعالی طلاب در بحث اخلاق و تربیت دارند، باید استاد خود در کنار هر درسی مباحث اخلاقی را  عنوان کند و این امر نیازمند به شکل گیری نهضتی برای تلنگرزدن اخلاقی  از سوی اساتید است.

 آیت الله اعرافی گفت :در گذشته  نقش اساتید در بحث اخلاقی و رشد طلاب بسیار پررنگ و موثر بود و تحقق این مسئله به این است که  باید راه رسم تلنگر زدن و دانش مهارت را به اساتید یاد داد.

 مدیر حوزه های عملیه گفت: مشاوره تحصیلی فوق العاده مهم است در قم  طلبه های زیادی حضور دارند باید نقشه جامعی برای این گروه در بحث  اخلاق و تربیت طراحی کرد .

وی عنوان کرد: نظام آزاد خوب است، بدون تغییر در این بحث باید در بحث کلان حوزه تحول اخلاقی و تربیتی ایجاد کرد و این  امر بدون داشتن برنامه صحیح ممکن نخواهد بود.

آیت الله اعرافی افزود:  تجلی  روحیه اخلاق مداری در بین خود کارکنان معاونت تهذیب  از  راهکارهای  تحقق مأموریت این معاونت است.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha