پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله اعرافی - پیام

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه در بیانیه ای ضمن محکومیت کشتار مسلمانان در نیجریه، آن را نشان خطرناکی از آشفتگی اخلاقی و فقدان حکمت بیان کرد و گفت: لازم است که حاکمان نیجریه به دور از این سیاست خون و کشتار، با مسلمانان و شهروندان خود گفتگو کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن کامل  بیانیه آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پی حوادث خونبار کشور نیجریه به شرح زیر می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

حوادث فاجعه باری که در کشور مسلمان نیجریه هر از گاهی به ریختن خون جوانان مسلمان این کشور با شلیک گلوله از سوی نیروهای ارتش می انجامد، برادرکشی است. استفاده پی در پی و آسان تفنگ و فشنگ در ارتش مسلمان کشور بزرگی مانند نیجریه علیه شهروندان مسلمان و برادران دینی این کشور نشان خطرناکی از آشفتگی اخلاقی و فقدان حکمت است. ارتش هایی که به راحتی و بی رحمانه و در مناسبت های مختلف ریختن خون شهروندان مسلمان و برادران خود را مباح می شمارند به جای حل مشکل امنیتی و ثبات کشور خود به هرج و مرج و ناامنی دامن خواهند زد.

بدون تردید هیچ انسان و تشکیلات عاقلی در جهان اسلام سرنوشت حاکمیت و ملت خود را اینگونه دستخوش بی تدبیری نمی کند. حوزه های علمیه کشور ایران ضمن تأکید بر احترام به حاکمیت کشورهای مسلمان و بویژه کشور بزرگ و برادر نیجریه و محکوم کردن هرگونه خونریزی و برخورد قهرآمیز و نظامی با مسلمانان داخلی از تمام اطراف مرتبط برای گفتگو و حل عاقلانه و با تدبیر چالش های موجود دعوت به عمل می آورد.

به خاک و خون کشیدن جوانان یک ملت و برخودر قهرآمیز و نظامی با شهروندان که گناهی ندارند و به انجام شعائر مسالمت آمیز خود می پردازند در کجای عالم به استقرار و ثبات خدمت کرده است؟ آیا برخورد با بزرگداشت های کاملا دینی قرآنی و مطابق با سنت پیامبر خدا(ص) و تکریم و تجلیل از عاشورا و اربعین حسینی به کمرنگ شدن این امر می انجامد؟ اگر حاکمان مسلمان کشور نیجریه به هر دلیلی از جمله توصیه های خارجی نهادهای سلطه جهانی یا تلاش های ارتجاع و شیعه ستیزی در صدد مهارکردن جریان های استکبارستیز و اصلاح طلب کشور خود هم باشند روش برخورد قهر آمیز و کشتار، چنین هدفی را محقق نمی سازد.

جهان اسلام با ظرفیت های بسیار وسیع در صورت همکاری حاکمان مسلمان نیجریه، امکان حل و فصل چالش های فعلی و ایجاد فضای آرام و مسالمت آمیز و تضمین آزادی گروه های مسلمان برای برگزاری شعائر اسلامی خود را دارد. جمهوری اسلامی و رهبری حکیمانه ایران و مراجع عظیم الشأن اسلام و نیز حوزه های علمیه، آماده هرگونه ایفای نقش سازنده و اعمال تدبیر برای ایجاد درک متقابل جریان اسلامی نیجریه و نظام آن می باشد.

برخورد با منابع و نیروهای اندیشه اهل بیت(ع) در نیجریه رفتار مطابق با حکمت و عقلانیت نیست؛ زیرا توسعه و نشر مکتب اهل بیت (ع) از عوامل بنیادین حل چالش های جهانی اسلام، بویژه تهدیدهای تروریستی و تندوری و افراطی گری است. برخورد با چنین مکتبی به نوعی خودزنی و کمک به ترویج جریان های مقابل آن یعنی اندیشه های ویرانگر تروریستی است که تحت عناوین مختلف در همه جای جهان اسلام از جمله در کشور بزرگ نیجریه در حال فعالیت هستند.

در کجای دنیا شیعیان مسلمان به امنیت و ثبات کشورهای جهان اسلام آسیب زده اند؟ مگر جز این نیست که جنبش بوکوحرام و منابع فکری شناخته شده اش و دیگر جریان های تشنج آفرین و فتنه گر و مورد حمایت کشورهای معلوم الحال دهها میلیون مسلمان با گرایش ها و مذاهب گوناگون را تکفیر می کنند؟

کشتن اتباع مذاهب و اندیشه ای که در هیچ جای جهان اسلام و غرب ردپایی در تشکیل هیچ جریان خشونت گرا، تکفیری و تروریستی ندارد و بر سند هیچ گروه تروریستی در هیچ نقطه ای از آفریقا و بلکه تمام جهان امضایی نکرده است با حکمت و تدبیر و عقلانیت سازگار نیست. اگر اعتراض ها و برنامه هایی برای برقراری نظم و ثبات و ایجاد فضای احترام به قوانین وجود دارد، لازم است که حاکمان نیجریه به دور از این سیاست خون و کشتار، با مسلمانان و شهروندان خود گفتگو کنند. گرهی که با تعامل و درک شرایط و گفتگو باز می شود، بی تردید با خنجر و شلیک گلوله، کور خواهد شد. آشفتگی و فتنه در کشور بزرگ و با اهمیت نیجریه شاید مورد خواست و هدف اصلی برخی از قدرت های جهانی و نیز چند کشور حمایتگر از جریان های تروریسم و افراط گرایی و خشونت و تکفیر دینی باشد؛ اما از نظر ما آرامش و ثبات جامعه ریشه دار و بزرگ نیجریه اصل بوده و حمایت از کرامت، جان و امنیت مردم مسلمان این کشور را از راهبردی ترین مطالبات جهان اسلام است.

از این رو و با توجه به تأکیدات مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم، خاصه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مدظله العالی) از دولت آن کشور می خواهیم که با حفظ حرمت و مکانت شیعیان مظلوم آن کشور از تکرار این حوادث خودداری کند و از مجامع بین المللی، شورای امنیت، سازمان همکاری های اسلامی و سازمان ملل نیز می خواهیم تا با بکارگیری تمام ظرفیت های خود به وظایف ذاتی خویش در پیگیری این حادثه و جلوگیری از گسترش و تکرار آن، عمل نمایند و وزارت امور خارجه را به ضرورت پیگیری وقایع و طرح موضوع از طریق مجامع بین المللی و الزام دولت نیجریه به حمایت از مسلمانان کشور و محاکمه عوامل این حادثه خونبار متذکر می گردد.

امید است خداوند بزرگ خانواده های داغدار شهدای این حادثه جانسوز را صبر عنایت نموده و درجات شهدای آنان را متعالی گرداند.

علیرضا اعرافی

مدیر حوزه های علمیه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha