چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اربعین حسینی

حوزه/ روح حركت اربعين كه اخوت و مودت همه ملل مسلمان را در پي دارد، بايد بدون خدشه و به عنوان سرمايه اي براي عظمت اسلام و شيعيان حفظ شود و گرفتار رقابت هاي فردي و اجتماعي و منطقه اي و قومي و قبيله اي نشود و همه در مقابل دشمن كافر و كينه توزان وهابي كه داعش خون آشام مولود آنهاست، متحد و يكپارچه هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در یادداشتی به اهميت وحدت  دو ملت  عراق و ايران در  برابر توطئه  هاي دشمنان مشترك، پرداخته  است .وی دراین  یادداشت آورده است :

بسم الله الرحمن الرحيم

«...وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»  (ابراهيم، 5)

خداي متعال به حضرت موسي(ع) دستور  فرموده است كه روزهاي  خدا(ايام الله) را براي قوم و پيروانت يادآوري كن چرا  كه در اين ياد كردن روزهاي الهي براي كساني كه بسيار صبور  در برابر مشكلات و مصائب  هستند و همچنين براي كساني كه بسيار شكرگزار در برابر نعمت هاي الهي  هستند، نكته  ها و عبرت هاي فراواني است.

با  توجه به اينكه همه روزها، روز خداست وليكن اختصاص بعضي از روزها به عنوان «ايام الله» قطعاً بخاطر اتفاقات مهمي است كه در زندگي ملت ها رخ داده و مي تواند درس و  الگويي براي ديگران باشد.

در  اين مقال، حادثه عظيم و دردناك روز عاشورا در كربلا و  حركت كاروان  اسيران  اهل بيت پيامبر به سرزمين شام و  رخدادهاي آنها و  بازگشتشان  در روز اربعين به كربلا، يادآور جنگ حق و باطل  و  نور و  ظلمت است.  در يك طرف  اين  ماجرا فرزند  پيامبر  و  اصحاب و يارانش  در اوج مظلوميت ها و در  طرف ديگر دشمنانش در  اوج شقاوت و سنگدلي كه هيچ ترحم و انسانيتي در آنها پديدار نيست و  در خونخواري وسبوعيت گوي  سبقت را  از هم ربوده اند.

حادثه عاشورا درس هاي زيادي براي بشريت دارد،  نه فقط براي مسلمانان و شيعيان، بلكه براي تمامي آزاديخواهان  جهان، درس آزادگي و مبارزه با ظلم وظالم، درس صبر و استقامت و شجاعت  و پايداري در برابر مصائب و مشكلات، درس ايثار و شهادت و جانبازي در راه خدا و بسياري درس هاي ديگر كه بايستي با مطالعه در بيانات حضرت امام حسين(ع) و همچنين با شناخت اصحابش  و فرزندانش  كه هر كدام ستاره اي در عالم  فضيلت هستند، به آنها پي برد.

يكي از دلايلي كه در روايات اهل بيت عليهم السلام نسبت به عزاداري بر اباعبدالله الحسين(ع) و پاسداشت  محرم و عاشورا و كربلا  و اربعين تأكيد شده، همين زنده نگهداشتن خط سير فضيلت هاست.

روح اخوت ومواسات در جامعه اي كه حسيني باشد، به وضوح پديدار  است، عشق وافر  و زايدالوصف ملت عراق در  پذيرايي از  زائراين  حرم حسيني و  عباسي برگرفته از فضايل مكتب عاشوراست. در  اين ايام همه شيعيان عراق با تمام وجود در خدمت زايران هستند، از پيرو جوان، زن و مرد كمر همت بسته و شب  و روز  در حال  خدمتگذاري هستند و چقدر عاشقانه و متواضعانه و با التماس، زائران حرم حسيني را به خانه  هاي ساده و بي آلايش خود دعوت مي كنند و نهايت پذيرايي را درحد  توان از آنها مي كنند و حتي لباس هاي آنها را شستشو مي دهند و در اكرام ميهمان  بي نظيرند. شرح اين پذيرايي ها و مهمان نوازي ها از زائران اباعبدالله الحسين  ريشه اي ديرينه دارد  كه از فرمايشات اهل بيت عليهم السلام نشأت گرفته و آنان اين  ميزباني و خدمتگذاري به زوار را بر خود وظيفه و توفيقي  الهي مي  دانند و اگر روزي  نتوانند  اين خدمتگذاري را داشته باشند، افسرده و مغموم هستند  و خلاصه بر خدمت به زائرين بر يكديگر سبقت مي گيرند و به واقع يكي از جاهايي كه معناي «فاستبقوا  الخيرات»  به خوبي  مشهود است در همين راهپيمايي اربعين  حسيني و اكرام عزاداران حضرت  اباعبدالله الحسين(ع) مي باشد.

به راستي قلم  از بيان اين همه احساس و عشق و شور  عاجز است و بايستي به ملت عزيز  عراق، مخصوصاً شيعيان مظلوم آن سامان، بواسطه اين همه خدمتگزاري و  فداكاري آفرين گفت و اميد  آن  داريم همين پيوند با اهل بيت(ع) هميشه حافظ و نگهدار  آنان در  برابر دشمنان عنود  و  كينه توز وهابي و  سلفي و داعشي  و ديگر سرسپردگان استكبار جهاني باشد.

متأسفانه رسانه هاي غربي و عربي نسبت به بازتاب حماسه اربعين در  عراق وظيفه خبري خود  را انجام نداده اند  و حال آنكه آنها كوچكترين حوادث مربوط  به مخالفين ملت عراق همانند  داعش و ديگران را همواره بزرگنمايي مي كنند و در  صدد تقويت آنها هستند، اما حضور قريب 25 ميليون انسان در بزرگترين اجتماع بشري  جهان را كه مجموعه محامد و مناقب و فضايل در آن به وضوح پديدار است، بايكوت خبري مي كنند و يا برخي هم مانند  روزنامه «الشرق الاوسط» سعودي  ها از حقد و كينه نسبت به شيعيان به درج اخباري صد درصد دروغ و توهين آميز مبادرت مي كنند! كه انسان از بازگو كردن آنها شرم دارد و فقط در جواب آنها بايد  گفت: «قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ * الَّذينَ هُمْ في‏ غَمْرَةٍ ساهُونَ» يعني مرگ بر دروغ پردازان! كساني كه در گرداب بي خبري خود  فرو  رفته اند! (ذاريات، 10 و  11)

گرچه اصل خبر را سخنگوي سازمان بهداشت جهاني تكذيب كرده، وليكن دروغ پردازي رسانه جهاني  سعودي ها بسيار توهين آميز و درعين حال تفرقه افكنانه است و نشان مي دهد كه آنها از وحدت دو ملت بزرگ ايران و عراق به شدت عصباني هستند و براي شكستن اين  وحدت به چنين دروغ هايي متمسك مي شوند.

ثانياً در ايام حج كه مطاف بسيار فشرده و شلوغ است و  زايران اعم از زن و مرد به دور خانه خدا طواف مي كنند، آيا زن و مرد از هم جدا هستند؟! واقعيت اين است كه زائر خانه خدا حرمت دارد و اين صحيح نيست كسي مدعي شود در حين طواف، افرادي در پي انجام كارهاي غيراخلاقي هستند!

مردم عزيز عراق براي زائر حرم حسيني(ع) هم حريم و حرمت قائلند و مقدم او را گرامي مي دارند و  از عمق وجود در خدمتگزاري او كم نمي گذارند، خواه ايراني باشد  يا از هر مليت ديگري باشد، وليكن اين همبستگي و  وحدت ملت ها، مخصوصاً براي دو  ملت بزرگ عراق و  ايران براي رسانه سعودي گران آمده است تا براي بي  اعتبار كردن و كم ارزش كردن اين حركت عظيم كه جمعيت آن تقريباً پنج تا ده برابر ايام حج است، به درج اراجيف و  اباطيلي  اقدام نمايد، تا بلكه بتواند  حس عربي و عجمي را برانگيخته و از اين راه بتواند  اختلافي بين اين دو ملت بزرگ پديد آورد و جلوه نمايي اربعين حسيني كم رنگ شود.

به هر حال اين موضوع اهميت وحدت ملت هاي عراق و ايران را به خوبي نشان مي دهد و اينكه دشمنان دو ملت نمي خواهند اين وحدت كه يكي از بارزترين جلوه هاي عملي آن در ايام اربعين است، نمايان شود.

گرچه ايجاد تفرقه بين عرب و عجم، ترفند ديرينه استعمار بوده و در برهه هايي از تاريخ توسط دست نشاندگان همان دول استعماري اين سياست در هر دو كشور دنبال مي شد كما اينكه در زمان رژيم بعث عراق تبليغات ضدايراني و ضد فارس ها و عجم ها فراوان بود و  اين نقشه ديرينه استعمار انگليس در كشورهاي اسلامي بوده است تا جلوي وحدت ملت ها كه در پرتو اعتقاد به اسلام، قرآن، پيامبر و  ائمه اطهار(ع) پديد  آمده بود  را از بين ببرد.

روح حركت اربعين كه اخوت و مودت همه ملل مسلمان را در پي دارد، بايد بدون خدشه و به عنوان سرمايه اي براي عظمت اسلام و  شيعيان حفظ شود و گرفتار رقابت هاي فردي و اجتماعي و منطقه اي و قومي و  قبيله اي نشود، همه تحت بيرق اسلام هستند، همه تحت بيرق امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) هستند و همه در مقابل دشمن كافر و كينه توزان وهابي كه داعش خون آشام مولود آنهاست، متحد و يكپارچه هستند.

ملت ايران در پرتو  رهنمودهاي معمار كبيرانقلاب اسلامي حضرت امام خميني كه مرزبندي هاي كاذب را بين ملت ها و اقوام قبول نداشت و همه را امت واحده اسلامي مي دانست، در همياري و همدري با ملت عراق همواره پيشگام بوده است و اين دوستي و  مودت خالصانه را بارها در عرصه خطرهاي عظيم به اثبات رسانده و خوشبختانه بر ملت عراق هم بارها اين معنا عيان شده، چه در دوران رژيم بعثي عراق، ملت انقلابي ايران حامي شيعيان مظلوم و  كردهاي تحت ستم صدام بود و چه در دوران كنوني كه با خطر تكفيري ها روبرو  گرديد، جمهوري اسلامي ايران از هيچ كمكي به ملت مظلوم و  دولت عراق دريغ نكرده است.

خدا را شكر مي كنيم كه در پرتو مرجعيت بيدار نجف حضرت آيت الله سيستاني(مدظله العالي)، ملت عراق يكپارچه در مقابل دشمنان قد  برافراشته و جمهوري اسلامي ايران نيز در پرتو رهبر خردمندو آگاه خود حضرت آيت الله خامنه اي(دامت بركاته) دست مودت و  بردري خود را به سوي ملت عراق دراز كرده و بارها مسئولان ايران اعلام كرده اند كه نه تنها عتبات عاليات، بلكه شهر بغداد كه مركز حاكميت عراق است، خط قرمز ايران محسوب مي شود و دشمنان ملت عراق بدانند، هرگونه تعرض به آنان، تعرض به جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود و مدافعان حرم چه در سوريه باشد و چه در  عراق در راه جانفشاني براي  اهداف اسلام و قرآن آماده اند.

مرتضي نجفي قدسي

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha