شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام غلامعلی صفایی بوشهری

حوزه/ جهان استکبار با علم به چپاول کشورها، سلطه بر مراکز قدرت، ایجاد شبکه های سرمایه داری، امپریالیسم علمی و استثمار علمی می پردازد و به همین دلیل علوم و فناوری های نوین و استراتژیک را مصادره می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری ظهر امروز در دومین کرسی آزاد اندیشی نخبگان و سبک زندگی ایرانی اسلامی که با موضوع بررسی دیدگاه اسلام درخصوص تعالی علمی با همکاری بنیاد نخبگان استان بوشهر و دانشگاه خلیج فارس در تالار فردوسی این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه از ابتدای خلقت مسئله علم یکی از مسائل فطری و بدیهیات و مستقلات عقلی و اثباتی در اذهان بشر بوده است، گفت: توصیه تمامی ادیان الهی و بشریت درخصوص تحصیل علم، ارشاد به حکم عقل و فطرت است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: اولین چیزی که خداوند متعال بعد از خلقت انسان به او عنایت کرد علم بود و خود در این مسیر معلم او شد، این خلاقیت انسان در عرصه های مختلف دانش هم از همین معلم بودن خداوند است.

وی با اشاره به آیات و روایاتی درخصوص عظمت اصحاب دانش، گفت: انسان موجودی است که وقتی اصحاب دانش شد گویا جهانی است بنشسته در گوشه ای، وقتی انسان در علم نجوم به چنان تبحری برسد که حفره های کهکشانی را بشناسد و نامگذاری کند، انسان به اندازه آن کهکشان وسعت پیدا کرده است.

امام جمعه بوشهر اضافه کرد: این علم بشر است که سرمایه های بالقوه جهان را بالفعل می کند و انسان با آن در پدیده ها تصرف می کند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه در علوم ریاضیات، فیزیک و شیمی هنوز به درجه ای نرسیده ایم که بگوییم به سمت تعالی حرکت کرده ایم، خاطرنشان ساخت: فضای جهانی در علوم تجربی چنان پیچیده و گسترده است که هنوز علم جهان نتوانسته است به صورت کامل به این فضا ورود پیدا کند و با وجود همه پیشرفت ها در اوائل علم هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری درخصوص پیشرفت در علوم انسانی گفت: در علوم انسانی که جهت دهنده انسان است و آنجا خود خدا معلم است و توسط انبیاء و کتب الهی آن را راهنمایی کرده است، بشریت هنوز نیاز به کار دارد.

وی انسان بدون علم را انسان جاهل عنوان نمود و افزود: جهل و بی سوادی توهین به مقام بشر است، کدام انسان می خواهد جاهل باشد؟ به همین جهت است که بنیان همه تمدن ها بر علم است، البته آن علمی که انسان را تراز محبوبیت الهی بسازد.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه جهان استکبار برای توسعه قدرت استکباری خود حساب ویژه ای روی علم باز کرده است، بیان داشت: جهان استکبار با علم به چپاول کشورها، سلطه بر مراکز قدرت، ایجاد شبکه های سرمایه داری، امپریالیسم علمی و استثمار علمی می پردازد و به همین دلیل علوم و فناوری های نوین و استراتژیک را مصادره می کند و روی جذب دانشمندان، مصادره کردن گزاره های علمی، تهدید، تطمیع و ترور شخصیت های علمی سرمایه گذاری می کند.

وی با بیان اینکه علم، سلطان است و اقتدار می آفریند گفت: اگر علم در بستر انحراف قرار بگیرد باعث استثمار و استعمار می شود و اگر در بستر انسانی قرار بگیرد باعث توسعه و پیشرفت می شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: یک مبارزه پنهان علمی در دنیا شکل گرفته است و قدرت های استکباری به دنبال کنترل رشد علمی و رشد اقتدار ایران هستند، حتی در حوزه ادبیات و هنر از منظر علم نیز پروژه دارند، اینجاست که ما باید با این عقب افتادگی تحمیلی مقابله کنیم و پرشتاب به پیشرفت و توسعه علمی بپردازیم و اگر این کار را نکنیم قطعاً اقتداری در سطح دنیا نخواهیم داشت.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه در همه زمینه های علمی به ویژه علوم هسته ای، هوافضا و بیو تکنولوژی باید دنبال خودکفایی و مرجعیت علمی باشیم خاطر نشان ساخت: طراحی نقشه جامع علمی فوق روز و تهیه بانک اطلاعات موضوعات علمی با مشخص کردن سهم تمامی دانشمندان و مراکز علمی، دو کار عمده ای است که باید در این حوزه صورت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید بیشترین اعتبارات برای اقتدار علمی و تولید ثروت و رفاه بر بستر علم فراهم شود گفت: پژوهش های علمی هیچگاه بی ثمر نیستند، قضایای سلبیه در حوزه علم نیز دانش ایجابی است، صرف هزینه در این حوزه سرمایه گذاری است و این تحقیقات در کنار خود زایش علم می کند و حوزه علم را گسترش می دهد.

تولید نخبگانی اصحاب دانش سومین نکته ای بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: آیا محققین و پژوهشگران ما برای رسیدن به ایده آل های علمیمان کفایت می کنند؟ آیا روش آموزشی ما به تولید نخبگان منجر می شود؟ با این استعداد شگرفی که داریم باید در حوزه دانش و فناوری و تولید علم و تبدیل آن به محصول و تولید نخبه علمی در جایگاه بهتری باشیم.

امام جمعه بوشهر گفت: نخبه یعنی کسی که پژوهشگر است و می تواند تولید علم کند، آموزش و پرورش، صدا و سیما، خانواده، پارک ها و شرکت های دانش بنیان باید گفتمان غالبشان تولید علمی باشد، در 20 سال آینده بخش عظیمی از نظم نوین جهانی در حوزه علم و فناوری است و ما باید در این آینده سرنوشت ساز تولید علمی بالاتری داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه مشکل جدی در این است که نخبگان و اصحاب پژوهش ما در فضای سرگردانی و حیرت کاری باشند، خاطر نشان ساخت: فاصله بسیار با آن چیزی که مورد انتظار رهبری است وجود دارد و باید با نگاه جهادی در عرصه علم و فناوری به سمتی حرکت کنیم که نظم نوین جهانی در 20 سال آینده تابع نظرات بزرگان و نخبگان علمی در ایران باشد.

این محقق حوزوی کرسی های نظریه پردازی درخصوص دانش و علم را بسیار مفید ذکر کرد و افزود: علم چیزی است که بر سلول های وجودی اندیشه انسان اضافه می کند و این سوای مدرک گرفتن است، سرمایه مملکت نیروی انسانی و دانشمندان و نخبگان هستند، نه نفت و ظرفیت های طبیعی، باید به علم و عالم توجه و تکریم کنیم و فرهنگ تعالی علم را ادامه دهیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha