پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت‌الله اعرافی

حوزه/ خروجی‌های فکری و تولیدات اندیشه‌ای ما در حصاری از زبان فارسی زندانی است درحالی‌که بالقوه در آن ظرفیت بین‌المللی بودن و عرضه جهانی وجود دارد که یک آسیب بزرگ تولیدات علمی ما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت‌الله اعرافی سه شنبه شب در دیدار با مسئولین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: حضور بسیج در دفاع مقدس برجسته بود و امروز الگوی آن در مقاومت اسلامی و در جبهه استکبار و تکفیر و جبهه‌های ضد اسلامی برجسته است.

وی با اشاره به اینکه دفتر تبلیغات یک نهاد عالی و کارآمد حوزه و نماد روشن فکری حوزه است، بیان کرد: دستاوردهای دفتر تبلیغات بعد از انقلاب بسیار ارزشمند بود و ثمرات پژوهشی آن مایه افتخار حوزه است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انقلاب برای ما یک فرصت بی‌بدیل تاریخی پدید آورد، گفت: عرصه‌ای که امروز در داخل و خارج کشور پدید آمده قابل قیاس با گذشته نیست؛ امروز درهای عالم به روی ما باز شده است و ظرفیت‌های بزرگی به وجود آمده که به ذهن کسانی که قبل از انقلاب بوده‌اند خطور نمی‌کرد.

وی افزود: ما باید قدردان این نعمت الهی باشیم و یکی از بهترین راه‌های قدردانی تولید محتوای دقیق و سنجیده علمی است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه رویکرد بین‌المللی در حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: خروجی‌های فکری و تولیدات اندیشه‌ای ما در حصاری از زبان و ادبیات فارسی زندانی است درحالی‌که بالقوه در آن ظرفیت بین‌المللی بودن و عرضه جهانی وجود دارد که یک آسیب بزرگ تولیدات علمی ما است.

وی تصریح کرد: این آسیب تنها منحصر به مقوله زبان نیست، بلکه مسئله اصلی بحث محتوایی است؛ محتوای ما باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند در ذات خود در بازار بین‌المللی چه مسلمان و چه غیرمسلمان قابل عرضه باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: رویکرد بین‌المللی و گفتمان و ادبیات عرضه در بازار بین‌المللی باید در همه ما وجود داشته باشد و هر کسی در جای خودش باید سعی خود را برای رسیدن به این هدف انجام دهد.

وی عنوان کرد: در نهادهای حوزوی فاقد یک نقشه علمی جامع مشترک هستیم و تولید آن تنها بر عهده یک مرکز نیست و کار مشترک نیاز دارد و همه باید برای دست یابی به آن تلاش کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه هویت حوزه، غنی، عمیق و پایدار است گفت: در بحث هویت سه تصور وجود دارد، عده‌ای بر هویت حوزه چنان تأکید می‌کنند که آن را به‌صورت فرقه‌ای تصور می‌کنند که راه‌های داد و ستد را با دیگران بسته است که مطلوب نیست و روحانیت چنین هویت سازی را برای خود نخواسته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: یک بحث دیگر این است که هویت حوزه را کوچک می‌شمارد و به آن اهمیت نمی‌دهد و حالت هضم شده‌ای را برای حوزه متصور می‌شود که مورد قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه رویکرد بین‌المللی در حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: خروجی‌های فکری و تولیدات اندیشه‌ای ما در حصاری از زبان و ادبیات فارسی زندانی است درحالی‌که بالقوه در آن ظرفیت بین‌المللی بودن و عرضه جهانی وجود دارد که یک آسیب بزرگ تولیدات علمی ما است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: سومین بحث از هویت اصیل عمیق و تاریخی حوزه در همه ابعاد صیانت کرده و درعین‌حال با دیگران در داد و ستد بوده و اثرگذار و اثیر پذیر است و این هویت مطلوب‌ترین و معقول‌ترین نوع از هویت است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها بر حوزه انقلابی تأکید کرده‌اند گفت: حوزه عصر انقلاب ویژگی‌هایی دارد که آن را از حوزه عصر انزوا جدا می‌کند، حوزه انقلابی اقتضا دارد که پشتوانه انقلاب باشد و تولیدات لازم را برای نظام ایجاد کند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه انقلابی مولد اندیشه‌ای است متناسب با نیازی که نظام و جامعه معاصر دارد، گفت: اندیشه تمدنی که انقلاب به سمت آن حرکت کند باید همین جا در حوزه تولید شود که مهم‌ترین ویژگی حوزه عصر انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه نو پردازی‌های ما باید بر پایه‌های روش‌مند اجتماعی استوار باشد بیان کرد: ما نو پردازی‌هایی داریم که ریشه‌دار نیست و از سوی دیگر کارهای قدیمی بریده از حرکت‌های نو داریم که راهگشایی ندارد ولی فعالیت‌های شما در دفتر تبلیغات نو پردازی‌های مبتنی بر اصالت است که هم واقعاً فضا برای نو پردازی باز است و هم اصیل است.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha