پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله مرتضی مقتدایی

حوزه/ قائم مقام جامعه مدرسین، شهید آیت الله بهشتی و حضرت آیت الله موسوی اردبیلی را دو معمار اسلامی شدن دادگستری عنوان کرد و گفت: این مرجع تقلید مورد اعتماد، همراه و هم فکر امام راحل بود.

آیت الله مرتضی مقتدایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اینکه مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی از یاوران و همراهان حضرت امام(ره) در دوران انقلاب اسلامی بود، اظهار داشت: می توان ادعا کرد ایشان رکنی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی در هنگام به ثمر رسیدن انقلاب بود.

وی با بیان اینکه آیت الله موسوی اردبیلی مورد اعتماد، همراه و هم فکر امام راحل بود، تصریح کرد: شهید آیت الله بهشتی و حضرت آیت الله موسوی اردبیلی از نخستین روحانیونی بودند که از امام راحل برای اسلامی کردن دستگاه قضائی و دادگستری حکم مسئولیت دریافت کردند.

این عضو شورای عالی حوزه افزود: براساس قانون اساسی، شورای عالی قضایی متشکل از 25 مجتهد عادل بود که امام خمینی(ره) آیت الله بهشتی را به عنوان رئیس دیوان عالی کشور و آیت الله موسوی اردبیلی را به عنوان دادستان کل کشور منصوب کردند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به اینکه آیات بهشتی و موسوی اردبیلی تلاش بسیاری برای اسلامی کردن دستگاه قضائی داشتند، گفت: آیت الله بهشتی، اسلامی کردن دادگستری را از تسویه قضات شروع کرد و سپس این مسیر را مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی تداوم بخشید.

*دومعمار اسلامی شدن دادگستری

وی، شهید آیت الله بهشتی و حضرت آیت الله موسوی اردبیلی را دو معمار اسلامی شدن دادگستری عنوان کرد و اظهار داشت: قضاتی که در رژیم سابق فعالیت داشتند و ضدانقلاب بودند یا همراه انقلاب نبودند، از طریق مسیرهای بسیار متین و دقیق پاکسازی و از دستگاه قضایی خارج شدند و به جای آنها، افراد صالحی از حوزه های علمیه که با موازین قضا آشنا بودند، جذب دستگاه قضائی شدند.

*دادگاه های انقلاب بسیار ثمربخش بود

رئیس اسبق دیوان عالی کشور افزود: سپس دادگاه های انقلاب تاسیس شد که در آن زمان برای مبارزه با افراد طاغوتی و آنهایی که در رژیم قبل تلاش های زیادی برای حفظ آن رژیم داشتند، بسیار ثمربخش بود.

*تلاش در تدوین قوانین اسلامی دستگاه قضائی

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه شهید آیت الله بهشتی و حضرت آیت الله موسوی اردبیلی برای تدوین قوانین اسلامی در دادگستری تلاش بسیاری داشتند، تصریح کرد: شهید آیت الله بهشتی دانشکده علوم قضائی را در تهران و دانشگاهی نیز به همین منظور در قم تاسیس کرد و آیت الله موسوی اردبیلی آن دانشگاه ها را حفظ کرد و افراد صالحی از این دانشگاه ها جذب دستگاه قضائی شدند.

*خاطره مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی از تصویب قوانین قضائی با یک تکبیر!

وی همچنین به نقش حضرت آیت الله موسوی اردبیلی در تدوین قوانین دستگاه قضائی اشاره داشت و گفت: هیئتی متشکل از مجتهدین در قم، قوانین دادگستری را بررسی و اصلاح کرده و در شورای عالی قضایی که بنده نیز در آن شورا عضو بودم، تدوین کردند؛ سپس حضرت آیت الله موسوی اردبیلی این مجموعه قوانین اصلاح شده را به هیئت دولت بردند تا در قالب لایحه از سوی دولت برای تصویب قوانین مدون قضائی به مجلس ارسال شود.

قائم مقام جامعه مدرسین افزود: حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نقل می کردند هنگام ارائه مجموعه قوانین قضائی در جلسه هیئت دولت، تاکید کردم این قوانین را مجتهدین بحث و تدوین کرده اند و اگر بخواهید مورد به مورد بررسی کنید به جایی نمی رسید که در این هنگام، قوانین قضائی را با یک تکبیر تصویب کردند و برای تصویب نهایی به مجلس فرستادند.

*حضرت آیت الله اردبیلی مورد تایید امام راحل بود

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه حضرت آیت الله موسوی اردبیلی مورد تایید حضرت امام راحل بود، گفت: ایشان در جلسات روئسای قوای سه گانه که گاهی با حضور امام راحل برگزار میشد، شرکت داشت و به همراه شهید بهشتی و شهید مطهری عضو شورای انقلاب بودند.

*تاثیرگذاری در به ثمر رسیدن انقلاب

وی با اشاره به اینکه حضرت آیت الله موسوی اردبیلی در به ثمر رسیدن انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی تاثیرگذار بود، اظهار داشت: همچنین ایشان مدتی به امر مرحوم امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه موقت تهران فعالیت کرد و خطبه های تاثیرگذار در جامعه داشت.

*خدمات در دیوان عالی کشور

دادستان اسبق کل کشور با بیان اینکه مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی تا زمان حیات امام راحل به عنوان رئیس دیوان عالی کشور نقش آفرینی کردند، ابراز داشت: بنده شاهد تلاش های ایشان در تشکیلات دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین نهاد دستگاه قضایی بودم؛ ایشان برای اصلاح محاکم دیوان عالی و ریاست شعب، افراد وزین و صاحب درجه یک اجتهاد را از حوزه های علمیه جذب کرد و دیوان عالی کشور را که در راس محاکم قضائیه است، اسلامی کرد.

عضو شورای عالی حوزه افزود: افراد دلسوز نظام و انقلاب و صاحب درجه اجتهاد از سوی حضرت آیت الله موسوی اردبیلی در دستگاه قضائی جذب شدند و توانستند تشکیلات قضائی را به سمت اسلامی شدن و تحقق موازین اسلام در دادگستری هدایت کنند.

*تلاش های علمی در قم

آیت الله مقتدایی با اشاره به تلاش ها و سوابق علمی حضرت آیت الله موسوی اردبیلی، گفت: ایشان بعد از زمان ارتحال امام راحل(ره) به قم مراجعت کردند و از آنجا که سوابق علمی روشن و ممتازی در حوزه داشتند، به عنوان یکی از مراجع تقلید قم، شروع به تدریس کردند و سپس به تاسیس دانشگاه مفید پرداختند.

 وی تصریح کرد: حضرت آیت الله موسوی اردبیلی درس خارج فقه داشتند و به عنوان یکی از مراجع تقلید به تربیت طلاب فاضل و افراد صالحی که برای نظام و مردم مفید باشند، اهتمام داشتند.

عضو خبرگان رهبری در پایان با ابراز امیدواری از اینکه شاگردان حضرت آیت الله موسوی اردبیلی راه این مرجع تقلید را ادامه دهند، خاطرنشان کرد: خداوند روح ایشان را با اجداد طاهرینش محشور فرماید و پاداش خدمات و تلاش هایی را که در مسیر انقلاب اسلامی و تحکیم نظام جمهوری اسلامی داشتند، اعطاء بفرماید.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha