شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع زائران پیاده حرم رضوی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی در جمع زائران پیاده حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام)، گفت: حمله تروریستی گروه تکفیری داعش به زائران حسینی، نشانه استیصال و درماندگی دشمنان اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، شامگاه شنبه در جمع زائران پیاده بارگاه مقدس رضوی، در ایستگاه خدمت به زائران جواد الائمه(علیه‌السلام) واقع در کیلومتر 40 محور مشهد مقدس، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت رضا(علیه‌السلام) عنوان کرد: هیچ چیز جز کمال عشق و علاقه قلبی به ساحت قدسی حضرت رضا(علیه‌السلام) نمی‌تواند سبب شود زائری در برودت هوا، با پای پیاده خانه و کاشانه خود را ترک و سختی‌ها و مشقت‌های مسیر را به جان بخرد تا سوگوار این امام همام در صحن و سرای مقدس رضوی باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه محبت و عشق، سختی‌ها را در نظر انسان آسان می‌کند، ادامه داد: نمونه بارز اين عشق و محبت را مي‌توان در پياده‌روي زائران حرم مطهر حضرت سيدالشهدا(علیه‌السلام) و حرم حضرت امام رضا(علیه‌السلام) مشاهده کرد، زیرا هر اندازه كه در مسير دشواری‌هایی وجود داشته باشد، باز هم تحمل سختي‌ها برای زائران آسان و مشقت‌ها، سهل است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، محبت و ایمان قلبی به خداوند متعال و حضرات معصومین(علیهم‌السلام) را سرمایه‌ای عظیم برای روح آدمی دانست و گفت: محبت و ایمان قوی سبب رنگ باختن سختی‌ها و مشقت‌ها در نظر انسان می‌شود و این عشق به خاندان رسول الله(ص) و اولاد علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) روح انسان را آنچنان وسعت و ظرفیت می‌بخشد که دیگر سختی‌ها و ناملایمات در نظر او جلوه‌ای نمی‌یابد.

وی، حرکت زائران پیاده را تجلی خودسازی و ظرفیت‌افزایی خواند و افزود: زائران پیاده، میهمانان عالی قدر حضرت رضا(علیه‌السلام) هستند که با عزم راسخ، عشق و دلدادگی، سختی‌های راه را به جان می‌خرند و جلوه‌های بسیار زیبایی از ارادتمندی به حضرت ثامن الائمه(علیه‌السلام) را به نمایش می‌گذارند.

تولیت آستان قدس رضوی، راه ایجاد محبت به خداوند متعال و اولیاء الهی را شناخت و معرفت نسبت به آنان معرفی و بیان کرد: برای ایجاد محبت به خداوند و اولیاء الهی باید نسبت به ایشان معرفت و شناخت پیدا کرد. هر اندازه این شناخت عمیق‌تر و ریشه‌دارتر باشد، این عشق و علاقه عمیق‌تر و مستحکم‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به بخشی از آیه 45 سوره بقره که خداوند می‌فرماید «انها لکبیرة الاّ علی الخاشعین»؛ گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید نماز سنگین و گران است جز برای خاشعان؛ و این نماز هنگامی آسان می‌شود که با عشق و علاقه نسبت به پروردگار متعال همراه شود، آنگاه نه تنها سخت و دشوار نیست، بلکه شیرین است.

ظرفیت سازی در آیین‌های پیاده‌روی مذهبی

عضو مجلس خبرگان رهبری، یکی از مهم‌ترین برکات زیارت و آیین‌های پیاده‌روی اربعین و دهه آخر صفر را ظرفیت سازی برای انسان سالک الی الله دانست و با بیان اینکه عده‌ای در فراز و فرودهای زندگی از مقام بندگی خارج می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر آدمی در درون خویش ظرفیت ایجاد کرد، هیچ گاه در برابر ناملایمات روزگار از صراط مستقیم و مسیر بندگی حضرت حق خارج نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، زیارت را یکی از برترین جایگاه‌ها برای ظرفیت‌سازی معرفی و ابراز کرد:  بالا بردن ظرفیت معنوی جز با عبادت، بندگی پروردگار، تاسی به سیره اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام)، دشمن شناسی و ایستادگی بر حفظ ارزش‌ها ایجاد نمی‌شود.

اقدامات تروریستی بی‌تاثیر بر شور حسینی

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع شهادت جمعی از زائران حسینی در بمب‌گذاری شهر حله عراق اشاره کرد و با محکوم کردن حمله تروریستی گروه تکفیری داعش به زائران حسینی، این قبیل وقایع را اقداماتی وحشیانه از سر استیصال و درماندگی دانست و گفت: تکفیری‌های دست نشانده استکبار، در ابتدای اربعین امسال با بمب‌گذاری و به شهادت رساندن جمعی از زائران در سامرا، تصور کردند می‌توانند باعث کمرنگ شدن عظمت پیاده روی اربعین شوند، اما همگان دیدند که شور و عظمت اربعین امسال بی‌سابقه بود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، داعش را نسخه نوشته شده استکبار توصیف و تصریح کرد: داعش، این گروه افراطی، جاهل و کور دل قطعا دست نشانده آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ضربه به جوامع اسلامی و مسلمانان است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی همچنین به حادثه برخورد دو قطار مسافربری در محور سمنان-مشهد اشاره کرد و با بیان اینکه عشق و ارادت آذری زبان­ها و مردم شریف خطه آذربایجان به حضرت رضا(علیه‌السلام) بسیار عمیق و سترگ است، گفت: حادثه تلخی که برای جمعی از زائران گرامی بارگاه منور رضوی اتفاق افتاد، بسیار تالم برانگیز و ناگوار بود. این مصیبت به همراه حمله تروریستی شهر حله عراق که در هر دو آن‌ها زائران آسیب دیدند، همه ما را داغدار کرده است.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha