پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی

حوزه/ استاد حوزه ، یکی از رسالت های اصلی امروز مردم و مسئولان را تلاش در جهت تبیین، ترویج و نشر اخلاق نبوی در گستره جهانی عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تسلیت فرارسیدن 28 صفر ، سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام اظهار داشت: در قرآن کریم آیات فراوانی مربوط به وجود مقدس و نازنین رسول خداست که بخشی از این آیات ویژه بیان شاخصه ها و مولفه های اخلاق نورانی ایشان است که نه فقط برای ما شیعیان و مسلمین بلکه برای همه بشریت بهترین الگو و سرمشق زندگی می باشد.

اُسوه حسنه ای که دارای خُلق عظیم است

وی افزود: در قرآن کریم از دو پیامبر بزرگ به طور خاص به عنوان اُسوه یاد می شود که یکی حضرت ابراهیم(ع) است و دیگری حضرت محمد مصطفی(ص) و به طور خاص درباره نبی اکرم(ص) در سوره مبارکه قلم آمده " و انک لعلی خلق عظیم" که این آیه نورانی نیز تاکید دیگری است بر جایگاه رفیع اخلاق نبوی.

این استاد حوزه بیان داشت: در آیات دیگری از وجود نازنین خاتم الانبیا(ص)به عنوان رحمه للعالمین و مایه خیر و برکت برای امت یاد می شود و این ها در کنار اخلاق حسنه پیامبر نشان می دهد که یکی از رموز اصلی توفیق بزرگ رسول الله (ص) در تشکل مدینه النبی و ایجاد تمدن بزرگ اسلامی، همین اخلاق نیکو بود که حتی سرسخت ترین مخالفان نیز جذب ایشان و آیین حق اسلام می شدند.

جای خالی اخلاق نبوی در زندگی بشر امروز

وی افزود: همه این ها نشان می دهد که کار سترگ و عظیم پیامبر (ص) در تربیت نفوس بشری و در ایجاد امن و امان و ایمان و سلم و سلام و اسلام در میان اقشار مختلف مردم ریشه در همان اخلاق بزرگ ایشان داشته است و این همان حقیقتی است که متاسفانه امروز در میان جوامع بشری جایش بسیار خالی است و یا بسیار کمرنگ مورد توجه و اهتمام می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی تاکید کرد: در واقع آنچه مایه تربیت ، اصلاح ، پیشرفت و توسعه جامعه است ، تبیین و معرفی ، ترویج و پیاده کردن اخلاق پیامبر اکرم (ص) در سطح جامعه است و مهم تر این که ما بتوانیم فراتر از حرف و شعار در عمل خود را مقید به این اخلاق نیکو و والا بدانیم و در این مسیر گام برداریم.

وی افزود: به عبارت دیگر امروز جامعه بشری بیش از هر زمان دیگری نیازمند شناخت اخلاق پیامبر (ص) و به ویژه پیاده کردن اخلاق حضرت رسول و ترویج اخلاق نبوی در همه سطوح است ، به این جهت که آن چه ما به عنوان عالی ترین نمونه سبک زندگی و ممتازترین شکل مدیریت اسلامی و موفق ترین روش تربیت نفوس می شناسیم این است که همه در سطوح گوناگون بکوشیم که متخلق به اخلاق نبوی شویم.

احترام به کرامت انسان؛ محور مهم در سیره نبوی

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: از اصول و شاخصه های مهم اخلاق نبوی این است که به یکدیگر احترام گذاشته و به هم اعتماد کنیم و در نهان و آشکار دوستدار و خیرخواه همدیگر باشیم و در یک کلمه آن چنان اخلاق پیامبر(ص) در خود پیاده و نهادینه کنیم که دیگران از دیدن چهره ما ، گوش دادن به سخنان ما و حشر و نشر با ما لذت ببرند و احساس آرامش و امنیت کنند.

وی گفت: از این منظر بی شک تبیین ،ترویج و توسعه و نشر آموزه های اخلاق نبوی در جامعه از اهم وظایف ارادتمندان به پیامبر (ص) و از مهم ترین مسئولیت های مدیران و مسئولان است چه آن که حقیقتاً اگر ما بتوانیم چهره تابناک رسول الله (ص) و اخلاق انسانی ، آسمانی ، قرآنی ایشان را به دنیا معرفی کنیم همه انسان ها علاقه مند به پیامبر (ص) شده و جذب آیین نورانی و سعادت بخش اسلام می شوند.

امروز بشر تشنه دریافت اخلاق پیامبر اسلام است

این استاد حوزه با بیان این که امروز بشر تشنه اخلاق نورانی پیامبر اکرم(ص) است، تصریح کرد: آن چه امروز در جوامع انسانی به عنوان یک خلا و کاستی و کمبود احساس می شود ، عدم ترویج اخلاق پیامبر(ص) است؛ اخلاقی که به همه انسان ها احترام می گذارد و با آن ها بر اساس اصل کرامت رفتار می کند چرا که ما معتقدیم الگوگیری از اخلاق پیامبر(ص) به معنای شخصیت دادن به انسان ها و تکریم آن هاست.

وی با اشاره به این که خیرخواهی برای همه انسان ها در سیره نورانی حضرت رسول (ص) جایگاه ویژه ای دارد، گفت: یکی از مولفه های سیره و اخلاق رسول الله (ص) خدمت به خدمت صادقانه و بی منت به بشریت است و این که گرهی از گره های اُفتاده در کار مردم گشوده شود و اساساً در سیره نورانی حضرت زندگی دنیوی توام با امنیت و سلامت و برخوردار از حداقل امکانات یک زندگی سالم مورد توجه ویژه است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha