جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمدباقر محمدی

حوزه/ محقق حوزوی گفت: دلیل اصلی فراموشی آرمان‌ها و ارزش‌ها در یک جامعه اسلامی، دوری از وصایا و سفارشات قرآن و سنت و نیز پیروی از هوای نفس است؛ کما اینکه جامعه بعد از رسول الله(ص) دچار این دو انحراف بزرگ شدند.

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به سبک زندگی امام حسن(ع)، اظهار داشت: سیره اخلاقی آن حضرت(ع) در جایگاه امام معصوم و تالی تلو پیامبر اعظم(ص) و همین طور پدر بزرگوارش علی(ع) در جهات مختلفی قابل بررسی و الگوگیری است.

وی ادامه داد: بارزترین جنبه اخلاقی آن حضرت با توجه به موقعیت زمانی که در آن قرار داشت؛ سعه صدر، صبر و حلم آن حضرت در زمان معاویه و ناملایمات روزگار خویش است که جلوه ویژه‌ای به شخصیت امام حسن(ع) می‌بخشد.

این کارشناس مذهبی، افزود: جنبه دیگر اخلاقی آن امام بزرگوار، عطوفت و مهربانی ایشان است به طوری که معاندترین افراد نسبت به اهل بیت(ع)، با اخلاق حسنه امام حسن(ع) به محب‌ترین و ارادتمندترین ایشان به ساحت اهل بیت(علیهم السلام) تبدیل شدند.

وی با اشاره به جایگاه امام حسن مجتبی(ع) در نزد رسول مکرم اسلام(ص) و امام علی(ع)، یادآور شد: بنا بر روایات وارده از شیعه و سنی، امام حسن مجتبی(ع) به عنوان دومین امام شیعیان، منصوب از طرف خدای متعال و مورد توجه و عنایت ویژه پیامبر گرامی اسلام و جانشین ایشان حضرت امیرالمومنین(ع) بودند.

وی افزود: احادیث مشهور از رسول اعظم(ص) همانند «حسن و حسین(علیهماالسلام) هر دو امامند، چه بنشینند و چه قیام کنند؛ و نیز حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت هستند». و اخبار دیگر که به تواتر وارد شده، همه نشان از جایگاه بلند امام حسن(ع) در نزد پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) است؛ و نیز رفتارهای محبت آمیز پیامبر(ص) با این امام بزرگوار در مناسبت‌های مختلف، نشان از محبت و علاقه ویژه ایشان به امام حسن مجتبی(ع) است .

حجت‌الاسلام محمدی با طرح این سؤال که چگونه ممکن است جامعه‌ اسلامی دچار انحراف در آرمان‌ها ‌شود؟، تصریح کرد: دلیل اصلی فراموشی آرمان‌ها و ارزش‌ها، دوری از وصایا و سفارشات قرآن و سنت و نیز پیروی از هوای نفس است؛ کما اینکه جامعه بعد از رسول الله(ص) دچار این دو انحراف بزرگ شد؛ و عوامل دیگری مانند دنیا طلبی و ریاست خواهی باعث دوری جامعه از معارف قرآن، تحریف ارزشهای دینی و به تبع آن انحراف از صراط مستقیم شد؛ نمونه بارز آن، عدم تمسک به حدیث ثقلین میباشد که در غفلت زمان بعد پیامبر(ص) سر منشأ انحرافات اساسی شد.

وی افزود: اتفاق تلخ جامعه اسلامی بعد از شهادت پیامبر(ص)، همان دوری از معارف اصیل دینی، پیروی از هوای نفس، بیداری مجدد عصبیت جاهلی و مهمتر از همه کنار گذاشتن مفسران واقعی قرآن و بزرگان از صحابی که دست به دست هم دادند تا اتفاقات تلخ زمان امام حسن مجتبی(ع) به وجود آمد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه ضعف در تحلیل سیاسی باعث شد تا مردم تن به حکومت ظالمانه افرادی چون معاویه و یزید بدهند، عنوان داشت: یکی از عوامل مهم، ضعف تحلیل سیاسی، هجمه تبلیغاتی زمامداران فاسد و القای شبهات عقیدتی در زمان امام حسن مجتبی(ع) به وسیله معاویه و نیز انحراف برخی خواص جامعه آن زمان از آرمانهای اصیل دینی و ارزشهای اسلامی بود؛ به تبع آن عوام نیز با تبعیت از خواص بی‌بصیرت، راه را به بیراهه رفته و در تشخیص حق از باطل دچار سردرگمی شدند.

وی ادامه داد: بنا براین، عوامل مختلفی از جمله دنیا طلبی و ترجیح منافع شخصی بر مصالح عمومی جامعه، رفته رفته خواص جامعه را دچار بی‌بصیرتی و فاصله گرفتن از خط امامت و وصایت پیامبر نمود؛ رفته رفته خواص جامعه از زمان امیرالمومنین(ع) شروع به فاصله گیری از ارزش‌ها نمودند، تا در زمان امام حسن مجتبی(ع) کاملا این انحراف به طور آشکار خود را نمایان کرد و نتیجه آن منتهی به جبهه‌گیری و کشیدن شمشیر به روی امام حسین(ع) شد.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه جامعه‌ ما باید هوشیار باشد تا دچار انحرافات صدر اسلام نشود، خاطرنشان کرد: اقدام اساسی روشنگری و تبیین درست تاریخ اسلامی از صدر تا‌کنون برای اقشار جامعه و ترویج فرهنگ قرآنی و نیز نهادینه کردن جایگاه امامت به ویژه ولایت عامه (ولایت فقیه) در جامعه اسلامی است؛ قدم بعدی نیز بصیرت افزایی و شناخت و شناسایی تهدیدهاست.

وی افزود: یکی از کارهای اساسی در جامعه دینی احساس مسئولیت زمامداران اسلامی در ترویج اسلام ناب با تمسک به قرآن و اهل بیت است که باید به زبان روز در بین اقشار جامعه به ویژه قشر جوان و نخبگان با همت مضاعفی در این زمینه قدم برداشت.

 42/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha