جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: امام صادق علیه السلام می فرماید، شیطان می گوید من در پنج گروه راه نفوذ ندارم، فرودگاهشان به روی من بسته است، من نمی توانم آن جا بال و پر بیندازم و حریف آنها نیستم ، ولی بقیه پیرو من هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز در ادامه سلسله جلسات اخلاق خود، در اصفهان با اشاره به آیات 23 و 24سوره کهف « وَ لا تَقُولَنَّ لِشَيْء إِنِّي فاعِلٌ ذالِكَ غَداً (23) إِلاّ أَنْ يَشاءَ اللّهُ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ إِذا نَسِيتَ وَ قُلْ عَسى أَنْ يَهْدِيَنِ رَبِّي لاِ َقْرَبَ مِنْ هذا رَشَداً (24) ، اظهار کرد: ریشه و منبع گفتن انشاءالله بعد از هر کاری براساس این آیات است.

وی ادامه داد: عده ای نزد پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم آمدند و سئوالاتی را پرسیدند و ایشان وعده پاسخ گویی فردا را به آنها دادند و در ذهن مبارک خود چنین می پنداشتند که شب هنگام به ایشان وحی نازل می شود، اما خدای متعال چهل روز به ایشان وحی ننمود و پس از آن آیه نازل شد که ای پیامبر وعده قطعی امری را نده مگر با گفتن ان شاءالله، لذا معلق گذاشتن امر به خواست خداوند است و اگر معتقد به این حرف باشیم ،نتیجه اش توکل به خدا و استعانت از خداست.

عضو مجلس خبرگان ر هبری با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه  «العَبدُ بَينَ ثلاثٍ : بَينَ بَلاءٍ و قَضاءٍ و نِعمَةٍ فعَلَيهِ للبلاءِ مِنَ اللّه ِ الصَّبرُ فَريضَةٌ ، و علَيهِ لِلقضاءِ مِنَ اللّه ِ التَّسليمُ فَريضَةٌ ، و علَيهِ لِلنِّعمَةِ مِنَ اللّه ِ الشُّكرُ فَريضَةٌ» بنده ميان سه چيز قرار گرفته است ؛ ميان بلا و قضا و نعمت. در برابر بلاى خدا وظيفه صبر است ، در برابر قضاى خدا وظيفه تسليم است و در برابر نعمت خدا وظيفه شكر است. نکته ای که وجود دارد این است که بلا نباید ناشی از کوتاهی شخص باشد و بعد بگوید من صبر می کنم مثلا بیماری عارضش شود و به دکتر مراجعه نکند و مریضی او شدت یابد و بعد بخواهد صبر کند، اما در قضا نکته ای که هست اینکه علاوه بر تسلیم در برابر قضای الهی مرتبه بالاتر مرتبه رضایت است چون گاهی انسان تسلیم هست ولی ته دلش راضی نیست که این ناشی از اعتقاد غلط ما نسبت به پروردگار است که حکمت او را زیر سوال میبرد.

آیت الله مهدوی افزود: اگر به حکمت خدا ایمان داشته باشیم در برابر هرآنچه تقدیر می کند هم تسلیم و هم راضی هستیم، اما در بحث نعمت که فرمودند شکر کنیم، شکر در جایی است که لطف ابتدائا و بدون استحقاق باشد و الّا اگر ما استحقاق داشتیم دیگر نیازی به تشکر نبود، اما اگرما از خدا تشکر می کنیم نباید فکر کنیم که خداوند نیازی به شکر ما دارد بلکه با شکر کردن نعمت ما را افزایش میدهد «لان شکرتم لازیدنکم»

عضو مجلس خبر گان رهبری خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام می فرمایند، شیطان می گوید من در پنج گروه راه نفوذ ندارم و در غیر آن راه نفوذی هست

وی یادآور شد: اگر به قرآن کریم مراجعه کنیم عباد مخلصین را بیان می کند و می گوید « قَالَ فَبعِزَّتِكَ لأغوِيَنَّهُم أجمَعِينَ ألاّ عِبَادَكَ مِنهُمُ المُخلَصِينَ »، لذا کسی در تمام کارهایش به خدا توکل کند، شیطان در او نفوذ نمی کند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: دومین کسی که راه نفوذی از سوی شیطان بر او نیست «مَن کَثُرَ تَسبیحُهُ فی لَیلـِهِ وَ نَهارِهِ»  کسی که در شب و روزش دائما به یاد خدا باشد، اما دائما به یاد خدا بودن یک مقدار سخت است، اما یک راهکار این است که در روایت فرمودند تسبیحات حضرت فاطمه سلام الله علیها ذکر کثیر است و دیگری نماز جمعه است.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: سومین گروهی که راه نفوذ شیطان بر آنها بسته است،« مَن رَضِيَ لأخِيهِ المؤمِنِ بما يَرضاهُ لنفسِهِ» برای برادر مومن خود چیزی را بخواه و به چیزی راضی باش که برای خود می پسندی .

آیت الله مهدوی در تشریح چهارمین گروه گفت: من لم یجزء علی المصیبه حین اصبته کسی که هنگام رسیدن مصیبت جزع و فزع نکند و آخرین گروه نیز کسی که راضی باشد به آنچه خداوند قسمت او می کند و تلاش برای بیش از آن نکند.

۳۱۳/۳۸

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha