پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محسن سیلانی/معاون مالی اداری حوزه علمیه اصفهان

حوزه/ سیلانی با اشاره به این که حفظ بافت میراث فرهنگی مدارس علمیه قدیمی اصفهان مورد توجه و تاکید آیت الله طباطبایی نژاد است، گفت: توسعه فضاهای حوزه علمیه اصفهان نیازمند مشارکت جدی خیرین است.

 محسن سیلانی، معاون اداری مالی و مسئول دفتر فنی مهندسی حوزه علمیه اصفهان در گفتگو با خبرنگار «حوزه»، اظهار داشت: تشکیل دفتر فنی و مهندسی در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان با اهداف احداث و ایجاد ظرفیت های جدید  و همچنین مرمت  و تعمیر مدارس قدیمی و تاریخی  که در اختیاز حوزه  علمیه اصفهان می باشد، ماموریت خود را از سال 86 آغاز نموده است.

بهره برداری از ۱۵ پروژه عمرانی

وی افزود: طی 9 سالی که از تاسیس این دفتر می گذرد 26 پروژه عمرانی در دستور کار دفتر فنی مهندسی قرار گرفته که تا کنون 15 پروژه آن که شامل توسعه مراکز، مرمت و تعمیر و احداث مدارس علمیه بوده است، تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته که مدارس علمیه نایین، فریدن و سمیرم و مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان از جمله این پروژه ها است، همچنین تعداد 2 پروژه در سال جاری  به بهره برداری خواهد رسید که یک یاز این پروژه ها  شامل مدرسه علمیه شهید بهشتی واقع در خیابان مسجد سید  است.

مسئول دفتر فنی و مهندسی حوزه علمیه استان اصفهان ادامه داد: 12 پروژه باقی مانده این دفتر که در حال حاضر در حال انجام است بین 20 تا 80درصد پیشرفت فیزیکی داشته و البته پروژه مدرسه علمیه بهارستان به دلیل کمبود اعتبار هیچ اقدامی برای آن نشده است، بنابراین مشخص است که تکمیل  و توسعه فضاهای حوزه علمیه اصفهان نیازمند مشارکت جدی خیرین در این عرصه است.

خیرین وارد میدان شوند

وی با اشاره به کمبود اعتبارات برای احداث و یا توسعه حوزه های علمیه گفت: توسعه فضاهای حوزه علمیه نیازمند مشارکت خیّرین است و بدون حمایت خیّران این کار محقق نمی شود، زیرا اعتبارات دولتی و حوزه علمیه کشور محدود است.

سیلانی با بیان اینکه مردم در امر خیرین مشارکت خوبی دارند، تصریح کرد: نهضت مسجد سازی یکی از مصدایق همکاری مردم و خیرین در ساخت مساجد و فعالیت های عام المنفعه است که اگر این مشارکت ها در ساخت حوزه های علمیه برای تربیت طلبه و روحانی قرار گیرد کمبود فضای آموزشی حوزه های علمیه جبران می شود.

بسیاری از مساجد استان اصفهان بدون روحانی هستند

معاون اداری مالی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: بسیاری از مساجد استان اصفهان بدون روحانی و طلبه هستند که اگر خیرین کمک های خود را در مسیر ساخت حوزه های علمیه اختصاص دهند، آن گاه تربیت طلبه و روحانی برای مساجد، ادارات و مدارس تامین می شود، هدف ما باید در درجه نخست آباد کردن قلمستان ها یعنی مدارس علمیه باشد

وی افزود: با تربیت طلبه و روحانی فرصت برای تربیت کارشناسان دینی فراهم می شود و آنگاه نیازهای معنوی و نیاز به روحانی و طلبه برای پاسخ به نیازهای معنوی و دینی جامعه عمل پوشانده می شود.

تکمیل و مرمت مدارس؛ اولویت دفتر فنی مهندسی

مسئول دفتر فنی و مهندسی حوزه علمیه استان اصفهان با بیان اینکه تکمیل مدارس علمیه استان اولویت دفتر فنی و مهندسی است، گفت: با تکمیل مدارس و پروژه های نیمه تمام کار و فعالیت بعضی از مدارس علمیه آغاز می شود که تدبیر و برنامه ریزی دفتر فنی بر تکمیل پروژه ها معطوف شده است.

معاون اداری مالی حوزه علمیه اصفهان، آغاز پروژه های جدید را در اولویت دوم اعلام کرد و گفت: مرمت مدارس علمیه نیز مورد توجه است که تاکنون بیش از 120 مورد اقدامات مرمتی در مدارس علمیه استان اصفهان شده و نیاز است که این مرمت برای حفظ بناها مکررا انجام شود.

همکاری با میراث فرهنگی

سیلانی در پایان با اشاره به جنبه تاریخی بعضی از مدارس علمیه قدیمی، گفت: بعضی از مدارس مانند مدرسه علمیه چهارباغ از مجموعه آثار تاریخی استان اصفهان است و برای مرمت آن ها با میراث فرهنگی همکاری و تعامل وجود دارد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha