پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مهران رجبی

حوزه/ با ساخت فیلم هایی که به معرفی الگوهای نمونه به جوانان کمک می کنند، می توانیم در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کنیم.

حوزه/ مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»درباره جایگاه روحانیت در سینما گفت: در فیلم های متعددی نقش روحانی را ایفا کرده ام، اما در میان تمامی آنها، فیلم «زیر نور ماه» جایگاهی ویژه دارد، زیرا داستان و شکل پرداخت به گونه ای است که بازیگر از حضور در آن لذت می برد، سریال «پرده نشین» نیز کاری بود که آن را دوست دارم، البته در این سریال نقش روحانی نداشتم، اما کلیت کار با روحانیت ارتباط مستقیم داشت. در این کار برای اولین بار در تلویزیون می بینیم که دوربین به داخل خانه روحانیون رفته و مردم از شکل زندگی آنها خبر دار می شوند و این کار کمک می کند تا مردم متوجه شوند، روحانیون نیز همانند افراد عادی به سادگی زندگی می کنند.

*نگاه واقع گرایانه در فیلم هایی با محوریت روحانیت

وی افزود: برای اینکه فیلم های دین با محوریت روحانیت بتواند برای مردم باور پذیر باشند، باید نگاه به این قشر، مبتنی بر واقعیات باشد، چون مردم دیگر جذب آثار شعاری نمی شوند، بلکه  فیلم هایی را می پسندند که رفتارها در آن بر اساس آنچه در جامعه وجود دارد، تصویر شود. این امر لازمه آشنایی کامل عوامل تولید اینگونه فیلم ها با حوزه های علمیه و همچنین نحوه زندگی طلبه ها می باشد.

*روحانیت دهه 60 و 70 در فیلم ها فقط تیپ بود!

بازیگر فیلم «اخراجی ها 2» ادامه داد: برای مثال در فیلم های  دهه 60 و 70 روحانیت نقش یک موعظه گر را داشت، بدون اینکه برای آن شخصیت پردازی شود، نقش هایی که در دهه 60 و 70 شاهد آن بودیم، بیشتر «تیپ» بودند.

وی با بیان اینکه «زیر نور ماه» نگرشی نو به روحانیت را در سینمای ما نشان داد، گفت: این فیلم اولین کاری بود که به صورت تخصصی و با بیان زوایای مختلف زندگی طلبه ها، به روحانیت توجه می کرد. این نگرش خوب فیلم به اندازه ای جذاب بود که در نگاه بسیاری از مردم هنوز هم از فیلم های برتر در این حوزه محسوب می شود. دلیل موفقیت "زیر نو رماه" همان طور که بیان شد، آشنایی کارگردان فیلم با زندگی روحانیت و واقع نگری در این خصوص است.

*مردم روایت طلا و مس را دوست داشتند

رجبی ادامه داد: فیلمی دیگر که به نظرم باید از آن به عنوان الگو نام برد «طلا و مس» است. در این فیلم رابطه عاشقانه یک روحانی با همسر و فرزندش ترسیم می شود. این اتفاق هم به زیبا ترین شکل  ممکن رخ می دهد. تک تک لحظات این فیلم سرشار از تصاویر انسانی و ارزشی است که در کمتر فیلمی تا به امروز شاهد آن بوده ایم. این فیلم توانست در گیشه نیز موفق باشد، زیرا مردم آنچه را در «طلا و مس» روایت می شود را دوست دارند، همچنین هر آنچه در این فیلم آمده با واقعیت های جامعه همخوانی داشته است.

این بازیگر درباره برخی تحریفات یا برداشت های نادرست در سینمای دینی گفت: فیلم هایی در سینمای دینی ساخته می شود که با نگاه غلط به روحانیت، به جای تبلیغ مثبت، بازخورد منفی در پی دارند. در این گونه فیلم ها، روحانیت چهره ای فرا انسانی دارد و بیشتر نقش موعظه گر را در جامعه ایفا می کند، البته بخشی از رسالت روحانیت، موعظه گری است، اما به شرطی که این عملکرد، با آنچه در واقعیت وجود دارد، تضاد نداشته باشد.

*ضرورت های حمایت از جشنواره «روحانی»

وی در باره جشنواره «روحانی» در سینما نیز تاکید کرد: چند سالی است که در کشورمان جشنواره ای با عنوان «روحانی» در سینما برگزار می شود. این اقدامی پسندیده است، چون معتقدم هیچ­کس نمی تواند به اندازه خود روحانیون این­گونه تولیدات را نقد کند. در این جشنواره به فیلمسازان جوان آموخته می شود از چه چیزهای استفاده کنند تا کارشان از خطاهای احتمالی دور بماند.

این بازیگر در پاسخ به سوالی دیگر، مبنی بر اینکه در سینمای جهان روحانیت چه حد نقش و جایگاهی مهم دارد، گفت: این روزها در سینمای جهان به وضوح می بینیم روحانیت در بسیاری از فیلم ها و سریال ها نقشی کلیدی دارد. این اتفاق به هیچ وجه غیر عمدی نیست، بلکه جریانی از آن حمایت می کند که اصطلاحا به آن فعالیت های تبشیری می گویند که مسیحیت به شکل های مختلف در این گونه فیلم ها  تبلیغ می شود. در این راستا نیز کلیسا به ویژه واتیکان، از هیچ گونه سرمایه گذاری دریغ ندارد تا هنر هفتم را تسخیر کند.

رجبی در پایان سخنان خود گفت: باید در فیلم هایی که روحانیت را مد نظر دارند، به فعالیت های اجتماعی آنان نیز اشاره شود، چون معمولاً تولیدات مورد نظر کارهایی هستند که به دغدغه های شخصی روحانیت هم بپردازند، اما باید در آثارمان به تاثیرگذاری این قشر در رویدادی های اجتماع پیرامون خود نیز اشاره کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha