پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی به عظمت راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کردند و گفتند: پیاده‌روی اربعین و لزوم حضور گسترده‌تر مردم در این اجتماع عظیم انسانی که قدرت اسلام را به دنیا نشان می‌دهد، از دیگر نیازهاست که وقف در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی ظهر امروز در دیدار رئیس و معاونان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مجموعه سازمان اوقاف در بخش های مختلف، با بیان اینکه تبلیغ وقف و احصاء و معرفی نیت‌های مورد نیاز برای وقف در دوران کنونی، تاثیر فراوانی در جامعه خواهد داشت، خواستار اطلاع رسانی دقیق فعالیت های این سازمان شد.

معظم له افزوند: «دین و تقوا»، «تواضع» و «بذل و بخشش» از موضوعاتی است که انسان را در برابر خداوند متعال محبوب خواهد ساخت؛ وقف از مصادیق بذل و بخشش در راه خداست و هر چه نسبت به فرهنگ سازی این مساله تبلیغ و اطلاع رسانی داشته باشید نتایج مطلوب تری حاصل خواهد شد.

این مرجع تقلید جهان تشیع به عظمت راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کردند و بیان داشتند: پیاده‌روی اربعین و لزوم حضور گسترده‌تر مردم در این اجتماع عظیم انسانی که قدرت اسلام را به دنیا نشان می‌دهد، از دیگر نیازهاست که وقف در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزودند: راهپیمایی اربعین حسینی ظرفیت عظیم و ارزشمندی است که می توان برنامه های متعددی را اطلاع رسانی، روشنگری و آگاهی بخشی کرد.

معظم له نیت خالص در انجام هر کاری را سبب برکت و موفقیت دانستند و افزودند: مدیران سازمان اوقاف باید با خلوص نیت وارد میدان شوند و در حراست از موقوفات کوشا باشند؛ ممکن است گاهی شکل وقف تغییر یابد؛ بنابراین می‌توان موقوفه را فروخت و مشابه آن را در جایی دیگر و بر اساس همان نیت خریداری کرد و به مصرف رساند؛ همچنین حفظ و حراست از موقوفات در مقابل موقوفه‌خواران یکی دیگر از وظایف سازمان اوقاف است که به نحو احسن باید مورد توجه قرار گیرد.

ایشان ادامه دادند: موقوفات بسیاری در کشورمان وجود داشته که در طول دوره‌های مختلف تاریخی توسط برخی افراد تصرف شده است؛ بنابراین سازمان اوقاف باید این موقوفات را شناسایی کند و آنها را به وضعیت قبلی وقف بازگرداند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه نمی‌توان موقوفات یک بقعه متبرکه را برای بقعه‌ای دیگر به کار گرفت، تصریح کردند: حتی در مورد یک بقعه باید به نیت واقف توجه داشت و به عنوان مثال اگر برای عمران و آبادانی آن حرم وقفی صورت گرفته، نمی‌توان وجوهات مربوط به آن را به مبلغان داد.

معظم له با بیان اینکه باید نیازهای روز جامعه برای وقف شناسایی شوند، تاکید کردند: در این برهه از زمان لزوم وقف برای بسط و گسترش اهداف انقلاب باید مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد؛ لذا لازم است نیازهای روز جامعه برای وقف شناسایی شوند که از مصادیق آنها می‌توان به بسط و گسترش اهداف انقلاب و بیداری اسلامی اشاره کرد.

این مرجع تقلید جهان تشیع افزودند: در قرآن کریم آیاتی در مورد وقف وجود دارد و بعد از نزول این آیات بود که مسلمانان نسبت به این سنت حسنه اقدام کردند؛ وقف دارای آثار و برکات خاصی است و باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

ایشان با بیان اینکه هر امتی در روز قیامت به واسطه کتابشان شناخته می‌شوند، گفتند: در آن روز هر کس نامه اعمالش را به همراه خواهد داشت و علاوه بر این، کتابی در مورد آثار ماندگار وجود دارد، برخی از آنچه را انسان در زمان حیات انجام داده که وقف یکی از آنهاست، حتی بعد از مرگ در آن کتاب نوشته می‌شود.

معظم له افزودند: عمل بر اساس نیت واقفان مطابق آنچه دقیقا خواسته آنها بوده، لازم و ضروری است؛ کیفیت نیت‌ها متفاوت است و در دوره‌های مختلف، گوناگونی فراوانی داشته است که باید مطابق همان عمل شود، البته در هر دوره، وقف باید بر اساس اقتضائات و نیازهای روز جامعه باشد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha