جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عاملي

حجت الاسلام والمسلمین عاملی بر حاکمیت فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه های علمیه برای جلوگیری از تحریف اسلام ناب تأکید کرد و گفت: تهاجم های بیرونی و توطئه های داخلی دو فعالیت اساسی دشمنان برای جلوگیری از حرکت انقلاب است و در این بین شیعیان منحرف آسیب بیشتری متوجه انقلاب می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سیدمصباح عاملی در اردوی یک روزه «طلایه دارای ایثار» که در اردوگاه ثامن الحجج (ع) مشهد برگزار شد، تحریف اسلام  را یک جریان مستمر تاریخی دانست و گفت: تهاجم های بیرونی و توطئه های داخلی دو فعالیت اساسی دشمنان برای جلوگیری از حرکت انقلاب است و قطعاً شیعیان منحرف آسیب بیشتری را متوجه انقلاب می کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، تحریف چهره عاشورا، مهدویت و ولایت فقیه را از مهم ترین اهداف دشمنان تشیع عنوان كرد و با بیان اینکه امروز جریان هایی به دنبال تبلیغ جدایی دین از سیاست هستند، ابراز کرد: این جریان ها یا مبتلا به جهل بوده و یا دست نشانده جریان هایی هستند که اسلام ناب با منافع آن ها در تضاد است.

ايثار، از مباني اصيل حوزه انقلابي است

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بیان این که اولویت اول حوزه در عرصه فرهنگ و تبلیغ، کار علمی، عملی و کارشناسی و همراه با بصیرت و رقم زدن برگه های زرین کتاب جهاد و شهادت است، افزود: شهادت و ایثار یکی از مبانی اصیل و انفکاک ناپذیر حوزه انقلابی است که رهبر معظم انقلاب منادی اصلی آن هستند.

حجت الاسلام و المسلمين عاملی با تأکید بر اهمیت حاکمیت فرهنگ جهاد و شهادت در حوزه های علمیه، گفت: باید مطالعه و فعالیت های فراوانی در زمینه مبانی، اهداف و روش های رسیدن به حوزه علمی انقلابی صورت پذیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایت «ما منا إلا مسمومٌ أو مقتول» (بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 45، ص 1)، تأکید کرد: حوزه علمیه انقلابی بدون فرهنگ ایثار و شهادت، انحرافی بیش نیست.

اهمیت تبیین فرهنگ جهاد و شهادت

وی، ثبت و تبیین صحیح فرهنگ جهاد و شهادت را از ابعاد مختلف قابل توجه و مهم دانست و در این رابطه توضیح داد: با توجه به ابعاد درس آموزی که شهدا و جانبازان معلمان آن بودند، از نظر ماهیت شناسی حرکت های جهادی و شهادت طلبانه در عصر طلایی حکومت اسلامی و از نگاه شبهه افکنی های استکبار جهانی و دشمنان مکتب اسلام، ثبت و تبیین حرکت های جهادی شهدا و جانبازان دارای اهمیت است.

حجت الاسلام و المسلمين عاملی اضافه کرد: دشمنان در پی آن هستند که با تخریب و تفسیر وارونه جنگ و شهادت و دفاع مقدس، اذهان مردم جهان و جوانان را نسبت به این موضوعات منحرف کنند.

بهره گیری از یک فرصت تاریخی

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ...» (توبه/ 111)، ابراز کرد: قبل از بهره گرفتن از کلام و سخن جانبازان، می توان از روح ایثار و ایستادگی حاکم بر سیره عملی آن ها استفاده کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: بهره گیری از تجارب جانبازانی که در صحنه دفاع مقدس حضور داشتند و طعم شیرین جهاد در راه خدا را چشیدند، یک فرصت تاریخی و بزرگ برای ملت ماست.

حجت الاسلام و المسلمين عاملی تأکید کرد: باید هر چه از دستمان بر می آید در جهت مکتوب کردن خاطرات جانبازان و شهداء و انتقال این آثار جاودانه به نسل های بعدی تلاش کنیم.

عالمان دين، پرچمدار جهاد و مبارزه

مدیر حوزه علمیه خراسان یادآور شد: تعداد زیادی از علماء در طول تاریخ پرچمداری جهاد و مبارزه با ظلم را بر عهده داشتند و با مرکّب خون خود، حقانیت اسلام و تشیّع را اثبات و آن را زنده و جاودانه به دست ما رساندند.

وی با بیان این که «دماء» شهدا و «مداد» علماء در طول تاریخ با يكديگر همراه شده است، گفت: طلاب حوزه علمیه پیام آوران عدل، توحید، امامت و ولایت هستند و بدون مسئله شهادت نمی توان منادی این اصول بود.

حجت الاسلام و المسلمين عاملی اضافه کرد: امروز به واسطه این حرکت های جهادی و شهادت طلبانه، پیشانی حوزه های علمیه می درخشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان شهدا و جانبازان را گنجینه های ناطق شهادت و ایثار و بزرگ ترین اسناد انقلاب اسلامی معرفی و اظهار کرد: خدماتی که به خانواده شهداء و جانبازان ارائه می شود، هیچ گاه در شأن آن ها نبوده و نخواهد بود.

وی تصریح کرد: تأکید بر حقانیت جمهوری اسلامی بدون اثبات مشروعیت و مقبولیت دفاع مقدس ممکن نیست.

هنر راوی، ترسیم و تبیین صحیح واقعیت است

حجت الاسلام و المسلمين عاملی در تبیین جایگاه و اهمیت روایتگری با بیان این که انقلاب ها و نهضت ها، علاوه بر خون و شهادت به پیام رسانی و تبیین نیاز دارند، خاطرنشان کرد: روایتگری حادثه عاشورا توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان، با هم هماهنگ بود و یک هدف را دنبال می کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان محتوا و شکل روایتگری را دو بعد اساسی آن دانست و افزود: هر چند که شکل بیان و استفاده از نثر و اشعار زیبا و فاخر مهم است، اما محتوا در درجه اول اهمیت قرار دارد.

وی، ترسیم و تبیین صحیح واقعیت را اصلی ترین هنر راوی معرفی و با تأکید بر اهمیت حقیقت گرایی در میان راویان،عنوان کرد: اگر روایتگری به شکل صحیح عملی نشود، نه تنها خدمت نیست، بلکه خیانت خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha