چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ نشست مشترک جامعه الزهرا(س) و آموزش وپرورش

حوزه/ رئیس شورای عالی سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران بر لزوم توسعه مشاوره های تخصصی در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیتالله مرتضی مقتدایی پیش ازظهر امروز در نشست مشترک جامعهالزهرا(س) و وزارت آموزش و پرورش با عنوان مشاوره روانشناسی از دیدگاه آموزههای دینی در جامعهالزهرا(س) با ذکر این مطلب که جامعهالزهرا(س) به تدبیر امام راحل در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شد، گفت: فعالیت علمی خواهران در عرصه حوزه های علمیه در زمان رژیم سابق به شکل تک درس و تک مدرسه‏ای و کاملا شخصی بود.

وی افزود: پس از تاسیس جامعهالزهرا(س) که با حضور بزرگان حوزه جامعه‏ الزهرا(س) آغاز به کار کرد، شورای عالی حوزه اقدام به تشکیل مدیریت حوزه علمیه خواهران گرفت.

دبیردوم  شورای عالی حوزههای علمیه با ذکر این مطلب که در این سالها، طلاب بسیاری از کشورهای مختلف دنیا به قم امده و در این مرکز تحصیل کردهاند، گفت: از موثرترین طلابی که در این سالها به قم آمده و در قم تحصیل کرده و در جهان نیز اثرگذاری استثنایی داشته اند، همین طلاب خواهری است که در جامعه الزهرا(س) پرورش یافته اند.

وی با اشاره به سابقه فعالیت های آموزشی این خواهران در سراسر جهان و آموزش مبانی قرآنی و اهل بیتی به زنان دنیا، بیان کرد: از جمله گام های اثر بخش فرهنگی در کشور می توان به افزایش مراودات آموزش و پرورش و حوزه اشاره کرد که این همایش نیز با همین هدف برگزار شده است.

آیت الله مقتدایی بیان کرد: ماحصل این همکاری، نتایج خوبی برای بانوان این عصر و دورانهای آینده خواهد داشت؛ از دیگر سوی از این جهت مفید است که افرادی که تحت تعلیم مشاوره قرار میگیرند، هدایت و راهنمایی میشوند.

وی عنوان کرد: شبکه مفید آموزش و پرورش در سراسر کشور توسعه یافته است و به همین دلیل باید از ظرفیتهای حوزه در پرورش کودکان و نوجوانان استفاده کرد؛ تاکید مقام معظم رهبری روی این مسئله باعث توسعه حضور روحانیون در این عرصه شده است.

این استاد حوزه افزود: در همین زمینه پایه ریزی یک حرکت عظیم مشترک انجام شد و تفاهم نامهای با حضور مدیر حوزه و رئیس آموزش و پرورش انجام شد و امروز نیز برکات فراوانی در کل کشور به بار آورد.

عضو شورای عالی حوزههای علمیه بیان کرد: ایجاد مدارس امین از جمله ثمرات مبارکی بود که در اثر این همکاری ایجاد شد که در این زمینه می‏توان این گونه ظرفیتها را توسعه داد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران اظهارکرد: فراگرفتن فن مشاوره با رویکرد دینی از نکات بسیار مهمی است که می‏تواند نقش مهمی در پرورش نسل آینده داشته باشد؛ اگر مشاوران آموزش و پرورش آموزههای دینی را فرابگیرند میتوانند راه تعلم دین، تعهد،  تقوا وانس با خدا را به دانش آموزان آموزش دهند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به اهمیت مشاوره در اسلام بیان کرد: مشاوران دارای وظایف بسیار سنگینی هستند؛ از جمله اینکه اگر کسی روی غرض شخصی خلاف مشورت صحیح را ارایه دهد، خیانتی عظیم مرتکب شده و قطعا اهل آتش است.

وی عنوان کرد: در اسلام بیان شده که حتی اگر یک کافر یا یهودی نیز به یک مسلمان برای مشاوره رجوع کرد باید به خوبی او را هدایت و راهنمایی کند.

این استاد حوزه  افزود: امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود، حق مشاوره را نیز مورد عنایت قراردادند؛ وظیفه مشاور از منظر حضرت آن است که اگر مشاور مسئلهای به نظرش رسید به او بگوید، ولی اگر در آن زمینه علمی نداشت، باید او را به یک عالم ارجاع دهد.

عضو شورای عالی حوزههای علمیه بیان کرد: امام(ع)، در زمینه حق مشاور نیز بیان میکنند که اگر مشاوره، نظری ارایه کرد آن را قبول کنید، نه اینکه او را متهم کنید.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران اظهارکرد: حوزههای علمیه متعلق به امام زمان(عج) است و عنایات ایشان متوجه همه طلاب است و طلاب نیز باید این عنایت را شکرگذار باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha