سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی- نشست وقف و روحانیت در قزوین

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به اهمیت وقف در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: در گذشته تقویت حوزه‌های علمیه یکی از اهداف وقف بوده و وقف‌هایی که در این زمینه انجام شده، در پرورش علما و تألیف کتب دینی اثرگذار، نقش به سزایی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، روز گذشته در نشست تخصصی "وقف و روحانیت" که با حضور جمعی از مدیران مدارس علمیه و ائمه جمعه، در حسینیه امینی ها قزوین برگزارشد،  به موضوع وقف در تاریخ اشاره کرد و گفت: وقف به معنی جاودانگی بخشیدن است و این موضوع همیشه با  تاریخ بشریت گره خورده و در همه مذاهب و ادیان ردپای آن وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در قزوین با اشاره به این‌که وقف امر بسیار پسندیدهای است، اظهار کرد: وقف یعنی کمک به دیگران و انحصار مالی که منفعت آن برای امور خیریه مصرف شود که اسلام به آن احکام و قوانین جدید و جهت داده است.

وی ادامه داد: روایات زیادی در رابطه با وقف و اهمیت آن از ائمه اطهار(ع) آمده است که در آن‌ها از وقف به‌عنوان یک حسنه جاری، یک صدقه جاری، و سرمایه ماندگار یاد شده است.

حجت الاسلام  والمسلمین عابدینی بیان داشت: وقف کارسازترین و سالم‌ترین شیوه‌‌ای است که تمکن مالی را به صورت احسانی ماندگار در خدمت نیازهای جامعه قرار می‌دهد.

امام جمعه قزوین به برکات و آثار وقف در زندگی انسان اشاره کرد و اظهارداشت:  وقف در دین اسلام حقیقتی اساسی و قرآنی است و در زندگی انسان بسیار موثر بوده وحتی  خدواند اجر و پاداش واقفان را چندین برابر به آنها عطا می‌کند.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین عنوان داشت:  وقف یکی از سنت‌های حسنه دین اسلام برای جبران نیازمندی‌های جامعه است و اکثر مردم می‌توانند از برکات آن بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ادامه داد: امروز اوقاف توانسته در تمام بخشهای مختلف برای کمک و احیای موقوفات تلاش کند که جای قدردانی دارد.

نماینده ولی فقیه درقزوین تصریح کرد: انسان های خیر و واقفان نیک اندیش، همواره در نزد مسلمانان از احترام خاصی برخوردارند، چرا که وقف از مصادیق آشکار انفاق است.

وی تصریح کرد: خدای متعال حفظ امانات مردم را حتی بدون دریافت اجر و مزد هم یک رسالت دینی معرفی کرده است، حال آن‌هایی که مزدی دریافت می‌کنند تا از امانات مردم حفاظت و حراست نمایند، تکلیف بسیار سنگینی را بر عهده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به اهمیت وقف در حوزه‌های علمیه اشاره و اذعان کرد: در گذشته تقویت حوزه‌های علمیه یکی از اهداف وقف بوده و وقف‌هایی که در این زمینه انجام شده، در پرورش علمای دین و تألیف کتب دینی اثرگذار، نقش به سزایی داشته است.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین در پایان خاطرنشان کرد: جامعه امروز نیازمند وقف‌هایی است که به انسان‌سازی و تربیت مروجان دین کمک کند تا بیش از پیش شاهد نشر دین و عمل‌ به دستورات دینی باشیم.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha