چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
جوانان کشورهای اسلامی

حوزه / تعدادی از جوانان کشورهای اسلامی که عموما برای نخستین بار به ایران آمده بودند از حال و هوای سفر به ایران گفتند. این جوانان همچنین تاکید کردند که بسیاری از مشکلات جهان اسلام به ناآگاهی ها بر می گردد .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، تعدادی از جوانان کشورهای اسلامی که عموما برای نخستین بار به ایران آمده بودند از حال و هوای سفر به ایران گفتند و با اشاره به شناخت جدید خود از ایران و فرهنگ مردم ایران گفتند که بسیاری از مشکلات جهان اسلام به ناآگاهی ها بر می گردد و اگر  مسلمانان شناخت بیشتری از یکدیگر و فرهنگ ها و باورهای یکدیگر پیدا کنند، بسیاری از اختلافات فروکش خواهد کرد.

این جوانان کشورهای اسلامی که چندی قبل برای حضور در چهارمین اجلاس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی در مشهد مقدس گرد هم امده بودند، از این اجلاس به عنوان یک تجربه موفق برای همدلی و وفاق در سطح جهان اسلام یاد کردند.

مشیر الرحمن از کشور بنگلادش گفت: کشور من در جنوب قاره آسیا و شرق هند قرار دارد و نزدیک به 150 میلیون نفر در بنگلادش زندگی میکنند و اگرچه اکثریت مردم کشور ما را مسلمانان تشکیل می دهند اما مشیر الرحمن از کشور بنگلادش از سایر ادیان نیز در بنگلادش حضور دارند و ما همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان را تجربه می کنیم.

وی یاداور شد: البته همواره انگیزه های سیاسی از سوی استعمارگران سبب شده است تا تلاش کنند بین مردم اختلاف افکنی کنند اما در بسیاری از موارد، مردم در برابر این توطئه ها ایستادگی کرده اند به طوری که در برخی از برهه های تاریخی، شاهد اتحاد مسلمانان و هندوها در در مبارزه علیه استعمارگران انگلیسی بوده ایم.

تصور قبلی ام درباره ایران اشتباه بود

این دانشجوی بنگلادشی با اشاره به سفر خود به ایران و شرکت در مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی در مشهد مقدس گفت: در سفر به ایران تجربیات بسیار زیادی کسب کردم و از همه افرادی که به من در یافتن تجربیات نو کمک کردند تشکر می کنم؛ به طور خاص تشکر ویژه از مردم مشهد دارم. از سازمان همکاری اسلامی و کمیته برنامه ریزی در مشهد نیز سپاسگزارم که این تجربه بسیار خوب را برای ما فراهم کردند که تعداد زیادی دوستان بین‌المللی به ویژه در کشورهای اسلامی پیدا کنیم.

وی افزود: من اوقات بسیار شیرینی را در ایران سپر کردم. این نخستین باری است که من به ایران می‌آیم و هیچ شناختی از ایران نداشتم. و حالا به این نتیجه رسیدم که تصور قبلی من راجع به ایران اشتباه بوده است.

عاشق زبان فارسی شده ام

این دانشجوی بنگلادشی از علاقه خود به زبان فارسی سخن گفت و ابراز داشت: صادقانه بگویم من عاشق زبان فارسی شده‌ام. من پیش از این نمی دانستم که چقدر زبان فارسی شیرین و زیبا است، خصوصا برای یک کشور اسلامی. به همین دلیل است که از بودن در ایران بسیار خوشحالم و می‌خواهم زبان فارسی را بیاموزم. من از شما دعوت می‌کنم که برای ملاقات به کشور ما بیایید و اماکن دیدنی، بزرگترین ساحل طبیعی بنگلادش و مردم بنگلادش را نیز از نزدیک ببینید.

محمد شریف از کشور سیرالئون هم به خبرگزاری حوزه گفت: قبل از هر چیز از ایرانیان به خاطر میهمان‌نوازی‌شان تشکر می‌کنم. ایرانیان با غریبه‌ها رفتاری بسیار دوستانه دارند. وقتی ما به کشورهایمان برگردیم این پیغام را همراه خودمان می‌بریم که ایرانیان با آنچه درباره شان گفته می‌شود تفاوت دارند. ایرانیان بسیار میهمان نواز هستند.

محمد شریف از کشور سیرالئون درگیر اشتباهات گذشتگان نشویم

وی حضور جوانان از کشورهای مختلف و گفت و گو درباره جدی ترین چالشهای معاصر را از اتفاقات بسیار مبارک و موثر دانست و ابراز داشت: ما نباید درگیر اشتباهات گذشتگان خود بشویم . برخی از گذشتگان ما، جنگ‌ها و درگیری‌های زیادی ایجاد کرده و دنیای اسلام را همانطور که اکنون شاهدیم به آتش کشیده‌اند اما ما جوانان کشورهای اسلامی می‌خواهیم که ایده‌های خودمان را ارائه داده و احساس حقیقی خودمان را بگوییم؛ ایده‌هایی که به دنیای اسلام صلح و ثبات عطاء می کند و  ما به همین دلیل دور هم جمع شدیم و گفتگوهای شفاف و صریح و سودمندی شکل گرفت.

این جوان سیرالئونی با بیان اینکه برخی کشورهای اسلامی از قوانین و اصول اسلامی فاصله گرفته اند گفت: فراموش نکنیم که دولت‌ها قوانین خودشان را دارند و اسلام نیز قوانین خودش را دارد. قانون اسلام، قرآن است. قرآن به ما می‌گوید که اتحاد را پیشه کنید و دور هم جمه شوید. قرآن کریم نیز در آیه 13 سوره حجرات می‌فرماید: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم» (ای مردم، ما شما را از یک  مرد و یک زن آفریدیم، و ما شما را به ملت‌ها و قبیله‌های مختلف تقسیم کردیم تا همدیگر را بشناسید.)

وی ادامه داد: اگر شما در ایران زندگی کنید من شما را از لهجه مشهدی، تهرانی و اصفهانی می‌شناسم و اگر به ترکیه بروید لهجه‌ها و قبیله‌های مختلفی می‌بینید. این آیه ما را به اتحاد فرامی‌خواند. به ویژه که در ادامه آیه می فرماید «شعوباً و قبائل لتعارفوا»، «لتعارفوا» یعنی اینکه در چنین فرصت هایی که اجلاس جوانان کشورهای اسلامی فراهم کرد، با فرهنگ یکدیگر آشنا می شویم و به نظر من آشنایی ، نخستین گام و یک گام اساسی برای اتحاد است.

بسیاری از اختلافات جهان اسلام ناشی از عدم شناخت است

محمد شریف خاطر نشان کرد: بسیاری از اختلافات و اقدامات تفرقه افکنانه ناشی از عدم شناخت افراد و ملیت ها و پیروان مذاهب از همدیگر است ؛ وقتی شناخت خود از همدیگر را بالا ببریم متوجه خواهیم شد که ارزشهای مشترک فراوانی بین ما هست که به واسطه همین ارزشها می توانیم کنار هم جمع شویم.

وی ابراز داشت: همه ما قبل از اینکه اینجا دور هم جمع شویم ذهنیت های متفاوتی از هم داشتیم اما بعد از چند روز آشنایی، تصور ما از همدیگر به کلی تغییر کرده است و اگر همین مدل در سطح جهان اسلام و درمحمد، جوان فعال از کشور آذربایجان سطح اندیشمندان رخ دهد، بسیاری از مشکلات و اختلافات به طور خودکار حل خواهد شد.

می توان با وجود اختلاف نظرها، همدلی داشت

محمد، جوان فعال از کشور آذربایجان هم گفت: این نخستین باری است که من به ایران می‌آیم و از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها سپاسگزارم. ما همه صرف نظر اینکه از چه ملیت و نژادی باشیم باید در کنار هم بمانیم و از تفرقه دوری کنیم. باید مشکلات و مسائلمان را با هم در میان بگذاریم.

وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان جوانان کشورهای اسلامی می توانیم هر کدام به اندازه سهم خودمان در زدودن غبار اختلاف و تفرقه نقش ایفا کنیم. به نظر در بازگشت به کشورهای مان باید به خواهران و برادران و دوستانمان بگوییم که صبوری و مدارا پیشه کنند. و اینکه ما همه باید یک امت در خدمت خداوند باشیم.

این جوان آذربایجانی گفت: مهمترین پیام از اجتماع جوانان کشورهای اسلامی در کنار حرم امام رضا(ع) این بود که می توان با وجود تمام اختلاف نظرها ، وفاق و همدلی داشت و پیرامون اهداف مشترک، گرد هم آمد و ما موظفیم که حامل این پیام به کشورهای خود باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha