پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء با بیان این که لقب آیت الله برازنده استاد احمد احمدی است، گفتند: حکیمی مانند آیت‌الله احمدی که در قلعه ولایت تربیت شده است مردم را از شر محض و محدود باز می‌دارد و آنها را وارد خیر مطلق می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، نخستین رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس سازمان سمت، شامگاه یکشنبه 14 آذرماه با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی، در سالن اجتماعات استاد مطهری دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.

آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، رئیس موسسه اسرا و از مراجع تقلید برای این مراسم پیام تصویری ارسال کردند که در ابتدای این مراسم به نمایش درآمد.

این مرجع تقلید در بخشی از سخنانش با بیان اینکه حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی از شخصیت‌های جامع بین حوزه و دانشگاه است، لقب آیت‌الله را برازنده وی دانست و گفت: آیت‌الله احمدی خدمات فراوانی در حوزه و دانشگاه داشته است. اگر کسی وارد قلعه توحید و ولایت شد و از قلعه ولایت بیرون نرفت در این انسان خطا و قبح مطلق وجود ندارد.

معظم له در ادامه با بیان اینکه در عده‌ای از حکیمان شر مطلق و محدود وجود ندارد، یادآور شد:  کسی که در قلعه ولایت قرار داشته باشد اگر کار خیری کند که خیر مطلق است و حسن فاعلی و فعلی دارد و اگر دست به گناهی بزند آن گناه شر مطلق نیست زیرا او معتقد به امام و اهل بیت و ولایت است.

این مرجع تقلید تاکید کردند: یک موحد حکیم یا حسن مطلق است یا شر محدود اما انسان غیر موحد کارهایش یا شر محض است یا شر محدود. حکیمی مانند آیت‌الله احمدی که در قلعه ولایت تربیت شده است مردم را از شر محض و محدود باز می‌دارد و آنها را وارد خیر مطلق می‌کند.

 به گفته این استاد تفسیر قرآن، این تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفس با عمل صالح از سوی دیگر از برکات بزرگانی چون آیت‌الله احمدی است که حوزه و دانشگاه را با هم هماهنگ کرده‌اند.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی در بخش پایانی سخنانش توضیحاتی را درباره جهاد اکبر و جهاد اصغر ارائه کرد و افزود: جهاد اکبر یا همان جهاد اوسط در دسترس اولیا است و مردم نمی‌توانند آن را انجام دهند. افرادی که جهاد اکبر می‌کنند به رفتن به بهشت و جهنم اکتفا نمی‌کنند بلکه تلاش می‌کنند دنیای خود را بهشت کنند و این عرفان است و تفاوت عرفان و اخلاق نیز در همین است که اخلاق به دنبال این است که به کسی بدی نکند اما در عرفان فرد می‌کوشد که دنیای خود را بهشت کند و آیت‌الله احمدی یکی از این مصادیق است.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha