جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بزرگداشت روز جهانی معلولین توسط مسلمانان کانادا

حوزه/ مسلمانان کانادا، به مناسبت بزرگداشت روز جهانی معلولین در انتاریوی کانادا گردهم آمده و به اهمیت توجه به معلولین و افراد با ناتوانی‌های جسمی و روحی در دین اسلام پرداختند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مسلمانان کانادا، به مناسبت روز جهانی معلولین در شهر میسه سوگا در استان انتاریوی کانادا، گردهم آمدند.
رابعه خضر، مدیر اجرایی انجمن مسلمانان معلول کانادا در این گردهمایی که در باشگاه باربن گولف برگزار شده بود گفت: تنها در کانادا 150 هزار مسلمان معلول سکونت دارند. از این رقم 24 هزار معلول کودک و بزرگسال دارای معلولیت ذهنی می‌باشند.
وی افزود: همه ما مخلوقات خداوند متعال هستیم. بعضی از ما دارای معلولیت بوده و بعضی از ما سلامت کامل جسمی و روحی داریم. بعضی از ما نیز ناتوانی‌هایی در مراحلی از زندگی تجربه می‌کنیم. بسیاری از ما مخلوقات نیز زمانی که به سن پیری می‌رسیم، بعضی از اشکال ناتوانی را تجربه می‌کنیم.
خضر همچنین گفت: هرچند سازمان ما بر روی مسلمانان تمرکز کرده است اما ارزش‌ها و اخلاقیات ما در راستای خدمت به تمام مردم کانادا است.
عنوان روز جهانی معلولین امسال «دستیابی به 17 هدف برای رسیدن به آینده‌ای که می‌خواهیم» نامگذاری شده بود. این موضوع اشاره به مصوبه اخیر 17 هدف توسعه پایدار در آمریکا  و نقش این اهداف در ایجاد جهانی فراگیر و عادلانه برای افراد معلول بود.
در روز بزرگداشت معلولین، کمپین سالانه خطبه نیز برگزار شد که در آن امامان جماعت به ارائه خطبه آگاهی سازی در راستای مشکلات معلولین تشویق شدند.
یکی از ارزش‌های اسلامی، احترام و عزت دادن به معلولین
در همین راستا دکتر وائل شهاب امام جماعت مسجد تورنتو در خطبه روز جمعه خود گفت: یکی از ارزش‌های دین اسلام همراهی با معلولین، احترام و عزت دادن به آنان، رسیدگی به نیازهایشان، توجه به احساساتشان، قدردانی از مشارکت‌هایشان و حمایت همه جانبه از آنان می‌باشد.
وی افزود: پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) نسبت به افراد معلول بی‌نهایت مهربان، بامحبت و شفقت بود. ایشان به نیازهای معلولین توجه کرده و روابط اجتماعی مستحکمی با آنان داشت.
روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد و هر ساله در ۱۲ آذر یا ۳ دسامبر برگزار می‌شود. هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف؛ و افزایش آگاهی‌هایی بوده است که می‌بایست از مسئله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی؛ اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود. 
طبق آخرین آمار کانادا، جمعیت مسلمانان در این کشور بیشترین رشد را نشان می‌دهد. و با افزایش 82 درصدی در ده ساله اخیر، جمعیت مسلمانان از 579 هزار نفر در سال 2001 به بیش از 1 میلیون نفر در سال 2011 رسیده است. مسلمانان 3.2% جمعیت کانادا را به خود اختصاص داده‌اند.

بزرگداشت روز جهانی معلولین توسط مسلمانان کانادا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha