پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت آیت الله علوی گرگانی

حوزه/ حضرت آیت الله علوی گرگانی گفتند: حوزه علمیه و فضای علمی کشور از وجود علمایی مانند شیخ مرتضی انصاری خالی است که باید به‌ صورت جدی در این زمینه اندیشه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت‌الله علوی گرگانی ظهر امروز در دیدار با جمعی از طلاب حوزه اظهارداشتند: در زمان‌های گذشته دستگاه حوزه و تربیت طلاب از نظم خاصی برخوردار بود به‌ گونه‌ای که اگر طلبه‌ای قصد داشت منبر و تبلیغ برود، باید مجوزی از علمای نجف دریافت می‌کرد که نشان‌دهنده تأیید این طلاب از سوی علمای بزرگ بود، در زمان کنونی این حد و حدود مشاهده نمی‌شود، هر چند تلاش‌هایی در حال حاضر برای نظم بخشیدن به امور طلاب در حال انجام است،

ایشان ادامه دادند: اگر بتوانیم رشته تخصصی فقه و فقاهت را در حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم می‌توان برنامه را به‌ گونه‌ای تنظیم کرد که این طلاب دائم الاشتغال باشند.

استاد برجسته حوزه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کردند: آیات محکم خدا همه متون فقه است و انسانی که مسئله‌دان باشد پایه‌های زندگی‌‌اش محکم خواهد بود.

معظم له  به مطالعه زندگی بزرگان و علمای گذشته اشاره کرد و گفتند: جای حسرت است که حوزه در گذشته قدمگاه علمایی بوده که به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم با ولی‌عصر خویش ارتباط داشتند و اکنون حوزه از وجود آنان خالی است و تأمل در احوالات ایشان نشان می‌دهد این افراد به دلیل بالا رفتن کمالاتشان به امام زمان (عج) نزدیک می‌شدند و باید تأکید کرد که در زمان کنونی فضای علمی کشور ما نیازمند امثال شیخ مرتضی انصاری است.

حضرت آیت الله علوی گرگانی افزودند: حوزه علمیه و فضای علمی کشور از وجود علمایی مانند شیخ مرتضی انصاری خالی است که باید به‌ صورت جدی در این زمینه اندیشه کرد.

ایشان با اشاره به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل مرکزی در حوزه برای مطالعه مباحث فقهی به صورت تخصصی اظهارداشتند:  دلیل پیگیری چنین پیشنهادی از سوی علما و بزرگان به این دلیل است که حوزه علمیه در زمان کنونی از وجود علمایی مانند شیخ مرتضی انصاری خالی نباشد.

معظم له با بیان اینکه در شرایط کنونی طلاب دغدغه‌های گوناگونی غیر از مباحث فقهی دارند، گفتند: این دغدغه‌ها موجب شده که آنان از اصل حضور خود در حوزه و اهداف خاص حوزه باز بمانند.

این مرجع تقلید تأکید کردند: باید مرکزی که برای تحصیل طلاب به‌ صورت خاص در رشته فقه فراهم می‌شود، به‌ گونه‌ای باشد که بتوانند در کنار زندگی مناسب به تحصیل بپردازند و دغدغه‌ای به‌ جز تحصیل نداشته باشند.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به ایجاد مدرسه عالی فقه و اصول زیر نظر حوزه علمیه اضافه کردند: ایجاد چنین مرکزی بسیار مناسب و شایسته است و باید این گروه علمی را به صورتی هدایت کرد که با نظم خاصی رو به جلو حرکت کند.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha