جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار عمومی  طلاب با مدیر حوزه‌های علمیه

حوزه/ تنی چند از طلاب و فضلایی که در دیدار عمومی مدیر حوزه های علمیه با بدنه حوزویان حاضر بودند، ضمن ابراز رضایت از این حرکت ، خواستار تداوم آن در آینده شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در حاشیه نخستین دیدار عمومی طلاب و فضلای حوزه با مدیر حوزه های علمیه که در فضایی صمیمانه و به دور از تشریفات مرسوم برگزار شد، فرصتی به دست آمد تا با تنی چند از حوزویانی که موفق به دیدار با آیت الله اعرافی شده و از نزدیک به طرح مسایل و مشکلات خویش پرداخته اند، گفتگویی داشته باشیم و از نقطه نظرات آن ها راجع به برکات و دستاوردهای این حرکت بدیع و ابتکاری و نیز پیشنهادهایشان برای بهتر شدن این روند ارتباطی بین بدنه حوزه با مدیران ارشد آن جویا شویم. آنچه در ادامه می آید ماحصل و چکیده این نقطه نظرات و دیدگاه هاست؛

تقدیر و تشکر از یک حرکت بدیع و پُردستاورد

حجت الاسلام  علی سپهری ، استاد سطوح عالی حوزه و از نمایندگان طلاب استان زنجان با تقدیر و تشکر از بابت فراهم شدن زمینه دیدار چهره به چهره طلاب و فضلا با مدیریت حوزه اظهار داشت: قطعاً این حرکت همه اش توام با آثار و برکاتی است که انشاالله در آینده با تداوم آن و نیز رفع نقاط ضعف احتمالی ، بیشتر خود را نشان می دهد.

وی همچنین افزود: این که طلاب و فضلا بتوانند به راحتی و از طریق سیستم پیامکی و یا سامانه مورد نظر و همچنین تلفن برای این دیدار اعلام آمادگی کرده و نام نویسی کنند و بعد امکان حضور بی واسطه با آیت الله اعرافی را پیدا کنند واقعاً حرکت بسیار خوب و فرخنده ای است که جا دارد از شخص مدیر حوزه های علمیه و مسئولان و دست اندرکارانی که مقدمات این برنامه را فراهم کردند، کمال تشکر را داشته باشیم.

حُسن بی واسطه سخن گفتن با مدیر حوزه های علمیه

این استاد حوزه با بیان این که این برنامه از جنبه های مختلف قابل توجه است، گفت: یکی از محاسن مهم این کار آن است که ما نمایندگان طلاب به خصوص می توانیم بی واسطه مباحث درون حوزوی را به سمع و نظر مدیر حوزه های علمیه برسانیم و ضمن شنیدن توصیه ها و رهنمودهای ایشان ، پیشنهادات خود را به طور مستقیم بیان کنیمدیدار عمومی طلاب و فضلای حوزه با مدیر حوزه های علمیه .

وی اضافه کرد: این مساله از آن رو مهم است که حوزویان بدون دغدغه و کارهای بروکراتیک و گاه زمان بر می توانند با مدیران ارشد حوزه ارتباط گرفته و خواسته و نظرات خویش را بیان بدارند و از آن سو نیازها و اقتضائات مبتلابه خود را بگویند.

سنتی نیکو که از دیرباز در حوزه ها جاری بوده است

حجت الاسلام مویدی، از فضلای حوزه که هم اکنون مسئولیت اداره برنامه ریزی و تعلیم و تربیت حوزه علمیه خواهران را برعهده دارد نیز با اشاره به این که این گونه جلسات بی واسطه و صمیمانه از جمله سنت های بسیار خوب در حوزه های علمیه می باشد، ابراز داشت: البته از دیرباز این سنت در مجموعه های حوزوی وجود داشته به خصوص این که علما همواره ارتباط خوبی با بدنه اجتماع و از جمله طلاب داشته اند و همین دیدارها در تالیف بیشتر قلوب و تقویت ارتباطات بسیار موثر و مفید بوده است.

وی افزود: قطعاً یکی از فواید بسیار خوب این دیدارها آن است که از حیث عاطفی ارتباط خوبی بین مدیر حوزه با طلاب شکل می گیرد و همین مساله باعث می شود مدیر یا مدیران حوزه در سطوح بالا در فضایی همدلانه با مشکلات حوزویان همدردی کرده و در فرآیند همفکری بهتر بتوانند به برنامه ریزی برای حل مشکلات و جبران کمبودها و نقص ها همت بگمارند.

گامی ارزشمند در مسیر تحول در حوزه

وی اضافه کرد: نکته حایز اهمیت دیگر آن است که همین دیدارهای صمیمی و نشست های نزدیک و رودر رو می تواند یک گام بسیار خوب در جهت تحول در حوزه به شمار رود، چه آن که به هر حال تحول، همسويي و همراهي همه حوزويان را مي طلبد و این گونه برنامه ها در همین راستاست.

حجت الاسلام و المسلمین عطاء الله رستگار، از فضلای شاغل در مقطع درس خارج فقه و اصول که البته هم اکنون در برخی شهرهای غرب کشور در روزهای پایانی هفته نیز تدریس دارد، معتقد است: مهم ترین کارکرد این دیدارها و نشست ها این است که به طلاب و فضلا بیش از پیش روحیه می بخشد و حتی اگر طلبه ای با وجود دیدار با مدیریت حوزه مشکلش مرتفع نشد اما از حیث عاطفی و روانی احساس خرسندی می کند از این که مشکل او شنیده شده و توانسته با مدیر حوزه صمیمانه دیدار کرده و حرف و سخن خود را بیان کند.

اقدامی شایسته در جهت تقویت روحیه و انگیزه طلاب و فضلا

وی گفت: درباره خود بنده که از طریق سامانه مربوطه ثبت نام کرده بودم، یکی از عزیزان دفتر مدیریت تماس گرفته و گفتند اگر در قم هستید امکان دیدار با مدیر حوزه فراهم شده است و فلان روز و فلان ساعت تشریف بیاورید؛ بنده هم در این دیدار در نزدیک ترین حالت و به طور صمیمانه و بدون واسطه مساله ای را گفتم و آیت الله اعرافی نیز با روی گشاده سخن بنده را شنید و گفتند که این درخواست را مکتوب کنید و همان جا این کار را کردم و تحویل دادم.

این استاد حوزه همچنین ابراز داشت: به ویژه این گونه دیدارها برای امثال ما که در مناطق دور اُفتاده تر از مرکز به تبلیغ و انجام کارهای حوزوی می پردازیم، بسیار ارزشمند و مغتنم است و به نظرم باید تداوم داشته باشد.

بهترین راه برای دریافت خواسته ها و نظرات حوزویان

احمد بهشتی، طلبه سال ششم حوزه نیز با اشاره به این که اولین بار است که به صورت چهره به چهره چنین دیداری برگزار می شود، گفت: خوشبختانه در این دیدار عمومی بدون واسطه طلاب می توانند مسایل و مشکلات را بیان کنند و از سویی آیت الله اعرافی نیز راحت تر می توانند تصمیم گیری کنند چرا که خود طلاب که در بدنه حوزه هستند مستقیم با مدیر حوزه مرتبط شده و نقطه نظرات را بیان می کنند.

وی تاکید کرد: بی گمان این مباحث می تواند کمک حال مدیران حوزه و به ویژه شخص آیت الله اعرافی باشد که در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی حوزه های علمیه بتوانند انشالله قدم های بهتری بردارند و در راستای حل یا کاهش مشکلات تحصیلی و به خصوص معیشتی طلاب اقدام نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha