سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام مرتضی چیت سازیان

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری گفت: اسلام به طور کلی، حکم حرمت را بر موسیقی، مجسمه سازی و...، بار نمی کند، بلکه آنچه بیشتر مد نظر یک فقیه اسلامی است، عوارضی است که این گونه مسائل به دنبال دارد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی چیت سازیان، شامگاه سه شنبه در اولین نشست راهبردی فقه و فرهنگ که با موضوع «فقه هنر، چالش ها و راهبردها»، در تهران برگزار شد، اظهار داشت: اسلام با هنر مقابله نمی کند، بلکه با ابتذال کنار نمی آید.

وی با بیان این که تراوشات فکری بشر بر مبنای حس جمال طلبی را هنر می نامیم، به ذکر مقوله های هنری عصر حاضر پرداخت و گفت:  مقوله هایی مثل موسیقی، غنا، رقص، مجسمه سازی، حجاری، سینما، تئاتر، تعزیه گردانی، خطاطی، نقاشی و...، مقوله هایی اند که مسلمانان و مؤمنین، در آن ها به دنبال پاسخ شرع می گردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری با بیان این که یک مجتهد دینی، در صورتی می تواند به مسائل روز هنری پاسخ بگوید که موضوعات برایش روشن باشد، گفت: گاهی بخاطر تغییر موضوع، حکم مجتهد تغییر می کند و اصولا آنچه در مسائل هنری مشاهده می شود، تغییر در موضوعات است؛ مجتهد هم به تناسب همین تغییرها، فتوایش را عوض می کند.

حجت الاسلام و المسلمین چیت سازیان افزود: در واقع آنچه موجب تغییر موضوع حکم است، عرف جامعه می باشد و این امر، نشانگر نقش عرف در فقه اسلامی و فقه شیعی است.

وی با بیان این که علاوه بر عرف، مورد دیگری هم در استنباط حکم موثر است و آن هم زمان و مکان است، گفت: گاهی فتوای مجتهد به تناسب زمان ومکان تغییر می یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری، در ادامه سخنان خود با بیان این که روایات اسلامی و شیعی موجود پیرامون مسئله موسیقی از امام ششم شیعیان امام صادق(ع) و امامان بعد از ایشان است، و روایتی در این زمینه از حضرت رسول(ص) وامیرالمؤمنین(ع) نقل نشده است، گفت: به نظر می رسد، علت این امر، آن است که در زمان حضرت رسول(ص) که اول بعثت بوده است، گرایشات مردم عوض شده و مسئله موسیقی دیگر مورد ابتلای مردم نبوده است، اما در زمان عباسیان که سالیانی از بعثت گذشته بود، مسئله موسیقی دوباره به متن جامعه وارد شد و در نتیجه در کلام امام صادق(ع) و امامان بعد از ایشان، مسئله موسیقی مطرح شده است.

حجت الاسلام و المسلمین چیت سازیان افزود: دقیقا مثل همین جریان، در زمان حاضر وجود دارد؛  دوران اوایل انقلاب جامعه گرایش چندانی به موسیقی نداشت، اما رفته رفته این مسئله جان گرفت تا به امروز رسید که به ظاهر، به یک مسئله شرعی دشوار تبدیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین چیت سازیان تصریح کرد: اسلام هیچ چیز را مثل مجسمه سازی و تصویرگری  نهی نکرده است، چون در جامعه آن زمان، شرک وجود داشته است و مردم به بت پرستی قریب العهد بوده اند، اما امروزه که دیگر مسئله بت پرستی مطرح نیست، حکم هم تغییر می کند؛ البته  نقش زمان ومکان را نیز نباید فراموش کرد، ممکن است در برخی کشور ها که هنوز بت پرستی رایج است، فقیه قائل به حرمت این دو موضوع هنری شود.

وی خاطرنشان کرد: اسلام  به طور کلی  حکم حرمت را بر موسیقی، مجسمه سازی و... بار نمی کند، بلکه آنچه بیشتر مد نظر  فقیه است، عوارضی است که  این گونه مسائل به دنبال دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری افزود: متأسفانه در طول تاریخ، هنر را با معصیت و گناه همراه کردند و این باعث شد  هنرها دیگر هویت اصلی خود را دارا نباشند و این مسئله به هنر ضربه اساسی وارد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین چیت سازیان با بیان این که دیدگاه ما به هنر باید تغییر کند، تأکید کرد: میل به هنر یک چیز فطری است و خداوند آن را در وجود انسان قرار داده است.

خاطرنشان می شود، این نشست علمی به همت مرکز مطالعات راهبردی فقه تمدن ساز و همچنین مرکز راهبردی و جبهه فکری انقلاب اسلامی در راستای تبیین فقه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha