جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ باید عمران شهر بر اساس هویت دینی واسلامی شکل گیرد تا باعث قانونمند شدن شهر و مردم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی امروز در سی امین نشست تخصصی معاونین شهر سازی و معماری  شهرداری کلان شهرهای کشور که درساختمان شهرداری درقم  برگزارشد، به تشریح موضوع فقه در معماری اسلامی پرداخت وگفت: بحث فقه و معماری مباحث گسترده است و منابع زیادی در روایت مطرح است و می توان باب جداگانه ای به عنوان فقه عمران شهری باز کرد.

استاد حوزه در ابتدا چند  پیشنهاد به شهردار داد و افزود: موزه شهر سازی بر اساس مبانی اسلامی در قم افتتاح شود، این موزه می تواند جایگاه قم را افزایش دهد و باعث می شود کسانی که می خواهند درباره شهر اسلامی تحقیق کنند به قم بیایند.

دبیر کل مجمع  جهانی تقریب مذاهب  اسلامی  ابراز داشت:  پایلوت شهر سازی تشکیل و کمیته ای  مشترک بر اساس مبانی شرعی تعیین شود  تا معلوم گردد شهر اسلامی چه هویتی دارد.

 آیت الله اراکی با بیان اینکه ماکتی از شهر اسلامی تهیه شود   تا نشانگر شهراسلامی باشد گفت:  شهر موجود زنده است و  باید ظرفی برای زندگی انسانها  با هویت زنده باشد.

دبیر کل مجمع تقریب  مذاهب  اسلامی افزود: هر شهری هویتی دارد  و هرکسی وارد شهر شد، اثراتی بر او می گذارد، اولین اثر عوض شدن سبک زندگی انسان است، بنابر این اولین شرط برای شهر هویت توحیدی و الهی است.

 وی ابراز داشت: هویت توحیدی یعنی هویتی که انسان را به خدا و عدل  نزدیک می کند از شیطان دور و نفس و درون  را بیرون  و فرهنگ را تقویت می کند.

 آیت الله اراکی گفت: این مسئله مهمی است که مردم محله ای احساس کنند همه چیز شان برای هم دیگر است، بدرد هم می خورند و درد همدیگر را می فهمند.

دبیر کل مجمع تقریب  مذاهب  اسلامی افزود: شهر اسلامی، شهری است که محدوده آن تعریف و مشخص شده و یکی از محدوده آن مسجد شهر است. مسجد باعث می شود مردم به  همدیگر نزدیک شوند و از حال واحوال همدیگر با خبر باشند، اثر دیگرهویت توحیدی  این است که  باعث می شود انسان به عدل نزدیک، از فحشا و منکرات و از  مسائل غیر اخلاقی  و اجتماعی و فردی دور شود.

 آیت الله اراکی گفت: باید عمران شهر بر اساس هویت دینی  و اسلامی شکل گیرد تا باعث قانون مند شدن شهر و مردم شود.  کسی که در شهر اسلامی زندگی می کند، باید طوری باشد که آحاد جامعه به صورت طبیعی عادل باشند و به سمت قانون حرکت کنند، باید طوری رفتار کرد همه به سمت عدالت حرکت کنند.

دبیر کل مجمع تقریب  مذاهب  اسلامی افزود: اثر بعدی در هویت و عمران شهر، نظم  است.  نظام آفرینش  نظامی است که بر اساس نظم و قانون بنا شده و هیچ پدیده ای بدون نظم  برپا نمی شود. نظم و عدل با هم گره خورده است. شهر اسلامی باید نماد نظم باشد و بر این اساس  نباید مردم به عدم رعایت نظم تعلیم داد.

 وی ابراز داشت: باید کاری کرد مردم به نظم عادت کنند و  بعد از عادت کردن قطعا مقیدبه نظم خواهند شد. 

 آیت الله اراکی گفت: نما، نماد و علائم  که در ساختمان بکار گرفته می شود در سعادت مندی و هویت دینی شهری می تواند تاثیر گذار باشد. با تک تک افراد که برخورد می کنیم می بینیم انسانهای خوب وصالح هستند و همین افراد به زیارت ائمه اطهار(ع) و اربعین می روند و دارای انگیزه دینی والهی هستند،ولی باید کار کرد جوانان دیگر هم به این سمت سو کشیده شوند.

دبیر کل مجمع تقریب  مذاهب  اسلامی  به راهکارهای افزایش نماد اشاره کرد افزود: باید کاری کرد تا آرامش آفرینی  در شهر زیاد شود و این امر ازطریق توجه به منظر ممکن است. 

 وی ابراز داشت: راهکار دوم  و سوم غم زدایی و زیبا سازی از طریق نگاه با محبت به والدین است. زیبا سازی دارای جامعه مشترکاتی است و یکی حفظ تناسب است.

 آیت الله اراکی گفت: رعایت نظم بعُد دیگر افزایش نماد است؛  اگر شهرداری بتواند برای محله ای نمادی را ترسیم کند که براساس آن ساختمان سازی کنند، خیلی می تواند در رعایت و توجه به نظم کارساز باشد.

دبیر کل مجمع تقریب  مذاهب  اسلامی افزود:  یکی دیگر از  راه های افزایش نماد  تشویق مردم به یاد خدا و حقیقت است.   در فرهنگ سکولار سخن از یاد خداومعاد نیست، اما در دین و اسلام یاد و ارتباط با خدا ومعاد باعث آرامش می کند. یاد  انضباط می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha