جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: پوشش مناسب فقط مخصوص خانم ها نیست، بلکه آقایان هم اگر از حیای درونی خود پیروی کنند، با پوشش مناسب در جامعه حاضر می شوند. بر این اساس هر لباسی که تحریک کننده باشد با حیای درونی انسان در تناقض است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در اصفهان،  آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امروز در نشستی با عنوان "حجاب عامل تحصیل حیاء" در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان، اذعان کرد: حیا عامل تحصیل حجاب است و حجاب عامل تاکید حیا می باشد و بین حیا و حجاب رابطه متقابل وجود دارد که این رابطه از نوع تحصیلی و تاکیدی است.

وی درباره رابطه حیا و حجاب بیان کرد: رابطه حیا و حجاب یک رابطه عقلی است، براین اساس وقتی در وجود شخصی حیا وجود داشته باشد، حجاب را ایجاد می کند و اگر این شخص حجاب را رعایت کند، حیای درونی اش تقویت می شود، بر این اساس رابطه حیا و حجاب یک رابطه علت و معلولی است اما این رابطه از نوع اثباتی است نه ثبوتی.

عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه حیا و عقل اظهار کرد: عقلای عالم می دانند هرکس حیا در وجودش باشد این حیا او را به سمت پوشیدگی می کشاند، براین اساس اگر بالاتر از چادر مشکی پوششی وجود داشت، حیا آن را انتخاب می کرد ولی حیای درونی انسان را به سمت بهترین پوشش سوق می دهد.

آیت الله مهدوی در رابطه با  افرادی که حیای درونی را کنار می زنند، بیان کرد: چنین افرادی فرمان عقل را کنار می زنند، همان طور که عقل حکم می کند، عدالت خوب است، ولی ظالم روی عقل خویش پا می گذارد و از عدالت پیروی نمی کند.

وی با بیان این که پوشش مناسب فقط مخصوص خانم ها نیست، بلکه آقایان هم اگر از حیای درونی خود پیروی کنند و با پوشش مناسب در جامعه حاضر می شوند، ابراز داشت:  هر لباسی که تحریک کننده باشد که این امر شامل رنگ لباس، دوخت و مدل آن می شود، پوشیدنش با حیای درونی انسان در تناقض است و به هر اندازه انسان حیای بیشتری داشته باشد پوشش مناسبتری را انتخاب می کند.

آیت الله مهدوی در ادامه با اشاره به روایتی از علامه مجلسی افزود: علامه دو روایت را که یکی در مرآت العقول جلد 8 صفحه 187 و یکی در بحار جلد 71 آورده که این دو روایات عباراتی یکسان دارد و آن روایت این است «اَلحَیاءُ مَلَکَةٌ لِلنَّفسِ تُوجِبُ إِنقِباضُها عَنِ القَبیحِ وَ إِنزِجارُها عَن خِلافِ الآدابِ خَوْفاً مِنَ الَّلْومِ» ( حیا نوعی انفعال و انقباض نفسانی است که موجب خودداری از انجام امور ناپسند در انسان می گردد و منشأ آن ترس از سرزنش دیگران است.

عضو خبرگان رهبری در ادامه به رابطه مصادیق حیا اشاره و  بیان کرد: حیا فقط صرف پوشش نیست و به میزانی که انسان از حیا به دور باشد از انسانیت فاصله گرفته و هرقدر از مردانگی فاصله بگیرد حیای او از بین می رود، براین اساس مردانگی فقط به ظاهر نیست بلکه به رعایت اخلاق است.

وی در ادامه افزود: هرکس بصیرت داشته باشد حیات را در دو چیز می بیند یکی حیا و دیگری زندگی جمادی، بر این اساس اروپائی ها و  آمریکایی ها که دم از بی حیایی می زنند و آن را ترویج می کنند، زنده حقیقی نیستند.

آیت الله مهدوی در رابطه انواع حیا نیز بیان کرد: حیا دو نوع است یکی حیای عقلی و دیگری حیای حمقی(بی عقلی) که حیای عقلی معدود به فرامین عقلی است، اما حیای حمقی حیایی است که در اثر جهالت وجود دارد به عنوان مثال اگر انسان از پرسیدن و کسب علم حیا کند و در جهالت بماند دچار حیای حمقی شده است. عکس این قضیه نیز وجود دارد که گاهی حیا موجب رسد عقل است و گاهی موب رشد حمق می باشد.

استاد حوزه علمیه اصفهان در رابطه آثار حیا خاطرنشان کرد: کسی که دارای حیا باشد، عیوبش دیده نمی شود؛ بر این اساس، زمانی عیوب انسان آشکار می شود که در رفتار یا گفتارش مرتکب بی حیایی بشود.

وی خاطرنشان کرد: طبق روایت، سه صفت اگر در کسی وجود نداشته باشد خیری در او وجود ندارد، کسی که در خفا از خداوند نمی ترسد، کسی که پیر شده و رعایت حدود و حقوق را نمی کند و کسی که حیا از عیب و زشتی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری  در ادامه در رابطه آثار حیای اجتماعی بیان کرد: هرکس از مردم حیا نداشته باشد، در خفا از خداوند نیز حیا ندارد و هرکس از خدا حیا نکند، یعنی قوه بازدارنده از زشتی ها در او وجود ندارد، براین اساس اینکه بعضی از خواهران می گویند باید دل انسان پاک باشد حرف غلطی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha