شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی

حوزه/ سیره روشنگرانه امام حسن عسکری(ع) در مواجهه و رویارویی با فرقه های ضاله و افراد و گروه های منحرف، بهترین الگو برای ماست که در زمانه کنونی در برابر این مباحث چگونه رفتار کنیم.

آیت الله احمدی فقیه یزدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) به امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری، علما و مراجع عظام، حوزه های علمیه و عموم مردم اظهار داشت: امام حسن عسکری(ع) در دوران امامت کوتاه خویش، زمینه و شرایط را برای دوران غیبت پسر بزرگوارشان حضرت حجت (عج) فراهم کردند.

وی افزود: آن حضرت در واقع با تفسير قرآن و نشر احکام الهی و نیز تبیین مسائل فقهي و به خصوص جهت دادن به مساله هدایت شيعيان و محباني که از راههاي دور و نزدیک براي کسب فيض به محضر ایشان مي رسيدند ، منشا هدایت در آن شرایط سخت بودند و به طور خاص نیز محبان و ارادتمندان را آماده ورود به عصر غیبت صغری حضرت صاحب الامر(عج) می کردند.

این استاد و نویسنده حوزوی همچنین بیان داشت: در کنار وظیفه هدایت اعتقادی مردم، مواضع علمی حضرت در پاسخ به شبهات و به خصوص افکار و اندیشه های کفرآمیز به صورت ویژه در این مقطع تجلی می یابد و ایشان در بیان حق و حقیقت به تاسی از اجداد طاهرینش به ویژه امام رضا(ع) با مناظره و گفت وگوی علمی و نیز صدور بیانیه های علمی و تألیف کتاب و ... به یکی از ماموریت های مهم ائمه اطهار(ع) یعنی هدایت مردم و بصیرت بخشی به آحاد جامعه همت گماردند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله نحله های فاسد و منحرفی که در زمانه حساس این امام هُمام شکل گرفت ، فرقه صوفیه بود که از آغاز شکل گیری متاسفانه توانست جمع قابل توجهی از مردم ساده لوح و ظاهربین را به خود جذب کند.

آیت الله احمدی فقیه یزدی افزود: همچنین واقفی ها نیز در این دوران با قدرت به کار خود ادامه می دادند؛ این ها گروهی بودند که معتقد بودند جریان امامت با امام کاظم (ع) به پایان می رسد و لذا به امام رضا(ع) و ائمه بعد از ایشان اعتقاد و باوری نداشتند.

وی ابراز داشت: امام حسن عسکری(ع) با قاطعیت در برابر این جریانات منحرف ایستاده و شیعیان را از جذب شدن به آن ها برحذر می داشتند؛ حضرت به طور خاص در مقابله با واقفی ها در یکی از نامه های شریف خویش به محبان و دوستان تاکید می فرمایند که هر کس امامت آخرین فرد ما را انکار کند، مثل این است که امامت نخستین شخص مان را انکار کرده است.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha