سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مدیر حوزه های علمیه در اجلاسیه جامعه مدرسین

حوزه/ عضو شورای حوزه های علمیه گفت: شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه، پایبند به ارزش های متعالی حوزه های علمیه هستند و تمام تلاش خود را برای انقلابی ماندن و تعمیق فرهنگ انقلاب در حوزه به کار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز درنشست عمومی دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه و علمای بلاد در مدرسه امام کاظم(ع) قم گفت: مجموعه حوزه های علمیه کشور خود را در جهت صیانت از برکات انقلاب اسلامی وظیفه مند می داند.

وی افزود: حوزه علمیه، مراجع و ولایت فقیه بود که دریچه های کار و تلاش و خدمت به این ملت بزرگ و جهان را به روی ما گشود؛ در این اجلاس باشکوه باید با خدای خود و شهدای گرانقدر، امام(ره)،رهبری و مراجع عظام پیمان ببنیدم که میراث داران درستی نسبت به این تراث عظیم انقلاب اسلامی باشیم.

انقلابی بودن در ذات حوزه ها نهفته است

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: حوزه علمیه انقلابی، حوزه ای است که در همه عرصه ها حضوری عالمانه دارد؛ انقلابی بودن در ذات حوزه ها نهفته است؛ زیرا حوزه مبلغ رسالات الله است و در این عرصه بدون روحیه تهاجمی و انقلابی و درایت و حکمت انقلابی، نمی توان اسلام و دین را پیش برد.

وی گفت: شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه، پایبند به ارزش های متعالی حوزه های علمیه هستند و تمام تلاش خود را برای انقلابی ماندن و تعمیق فرهنگ انقلاب در حوزه به کار خواهند گرفت، طرح هایی که در شورای عالی در حال تدوین است این هدفگیری را داراست.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: در منظومه فکری رهبر انقلاب، امام(ره) و بزرگان حوزه، مقوله تمدنی بودن نگاه ما به اسلام بیان شده است؛ تمدنی بودن و تمدنی اندیشیدن به این معنی است که شریعت و معارف اسلامی تمام شئون زندگی انسان و فرد و جامعه را دربرگرفته است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: خورشید اسلام بر تمام ساحت های زندگی بشرسایه افکنده است؛ اندیشه اسلامی مثل روح در همه ساحت های زندگی حضور دارد؛ انقلاب اسلامی که از قم برخاست و جهانی رابه نور خود روشن کرد به این نگاه ناظر و مجهز بود.

وی افزود: شاخصه دیگر حوزه انقلابی، نگاه و رویکرد اجتماعی و سیاسی است؛ در دنیای جدید سکولاریسم مطلق ظهور کرد که قصد آن گرفتن درون مایه های اجتماعی و سیاسی از دین بود تا دین از ساحت های اجتماعی و سیاسی دور شود و به همین خاطر الهیات جدید غرب با دید سکولاریستی تدوین شد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: ندای رسای انقلاب اسلامی که از حوزه علمیه قم برخاست این بود که نمی توان دین را حداقلی تفسیر کرد و تنها محصور به حوزه های ذهنی و فردی نیست؛ خطر سکولاریسم خطر بزرگی است که عرصه دین را تهدید می کند.

وی گفت: رویکرد بین المللی در انقلاب اسلامی سومین بایسته حرکت حوزه در مسیر انقلابی شدن است؛ جهانی شدن در بروز فقه و شریعت و معارف برجسته آن است؛ همه جهان مخاطب اندیشه های ناب اسلام و انقلاب اسلامی است که این عرصه جایگاه حوزه است.

بین المللی بودن در ذات حوزه است

آیت الله اعرافی اظهارکرد: به رغم تمام ستم هایی که به حوزه ها رفته است حوزه های علمیه ما بین المللی بوده اند و بین المللی بودن درذات حوزه است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: شاخصه چهارم، توجه به اصول و عرصه های اجتماعی است؛ رهبر انقلاب فرمود، دنیای امروز با ابزار و علوم و دانش ها از جمله علوم انسانی اداره می شود؛ انقلابی بودن یعنی تلاش مبارکی که در این حوزه آغاز شده است استمرار پیدا کند؛ حضور در عرصه پردازی علوم انسانی اسلامی و عرصه های سبک زندگی و... در منظومه فکری بزرگان و رهبری وجود دارد.

تحقیقات سنتی باید در اوج بماند

وی افزود: شاخصه پنجم آن است که تحقیقات سنتی باید در اوج بماند، ولی همین مایه های سنتی فقه، فلسفه، کلام،  تفسیر و حدیث ما باید به قلمروهای جدید نیز بپردازد؛ ضمن اینکه به جایگاه مراجع و تربیت طلاب در این عرصه نیازداریم؛  باید در عرصه های جدید نیز موضوع شناسی و حضور پیدا کنیم.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: شاخص دیگر حوزه انقلابی آن است که به همه علوم و معارف اسلامی توجه دارد؛ خوشبختانه حوزه علمیه ما به برکت تلاش هایی که انجام شده  گام های بزرگی برداشته است ولی در مقابل تا رفع نیازهای هنوز کار بسیاری در پیش داریم.

حوزه انقلابی در میدان دشمن بازی نمی کند

وی گفت: حوزه علمیه انقلابی، زمان شناس و بصیر و دارای تحلیل دقیق است؛ حوزه انقلابی در میدان دشمن بازی نمی کند و فریب دشمن را نمی خورد.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: تامین نیاز مردم و اتصال به مردم و جوانان و دلسوز مردم بودن از شاخصه های حوزه است؛ بدون آنکه ادعایی داشته باشیم، عرض می کنیم که شورای عالی و جامعه مدرسین و اساتید و مراجع عظام، زعمایی هستند که انقلابی ماندن حوزه را هدایت خواهند کرد و در این عرصه باید گام های سنجیده و دقیق برداشت. حوزه های علمیه ما باید به منابع مردمی متصل باشند؛ نهادهای حوزوی در قم و شهرها در خدمت علما هستند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: باید آماده برداشتن گام های اساسی تری باشیم و در این راه مراجع و رهبری پشتیبان این حرکت هستند؛ در این روز با امام زمان(عج) پیمان می بندیم که تا آنچه در توان داریم در سرپیمان خود با ایشان و اسلام و انقلاب بمانیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha