پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 آیت الله صادق آملی لاریجانی

حوزه/ رئیس قوه قضائیه با بیان این که بشری که با خداوند قهره کرده و به سوی اومانیسم (انسان محوری) رفته، مجبور است در مسیر معنویت قرار بگیرد، گفت: بی اخلاقی غربی در مناظرات انتخاباتی آمریکا نمایان تر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، آیت الله صادق آملی لاریجانی صبح امروز در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که  به میزبانی استان البرز در موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) مشکین دشت شهرستان فردیس برگزار شد، با اشاره به این که دنیا تشنه معنویت بوده و این مهم نیازمند واکاوی است، با طرح این سئوال که چرا مسیر تمدن غرب به این سمت رفته است، گفت: این مسئله علت های مختلفی دارد، شاید یکی از علت ها نهضت رنسانس باشد.

چهره واقعی آمریکا نمایان شد

وی با تاکید بر این که امروز بشر به خواسته هایش نرسیده است و برخی به نام آزادی شیوه های حکومتی خاصی را مطرح می کنند، به مناظره های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و افزود: نحوه برخورد کاندیداها نشانه ضعف اخلاق و معنویت در جامعه آمریکا بود.

رئیس قوه قضائیه با بیان این که بشری که با خداوند قهره کرده و به سوی اومانیسم (انسان محوری) رفته، مجبو است در مسیر معنویت قرار بگیرد، تصریح کرد: در کشوری زندگی می کنیم که سیستم تمدن اسلامی قرآن و سنت پیامبر(ص) پیش روی ماست. خسارت بزرگی است که از این تعلیم دور بمانیم.

نماز در جامعه مورد غفلت واقع می شود

عضو خبرگان رهبری به جایگاه نماز اشاره کرد و بیان داشت: نماز یکی از مسلم ترین ابزار برای ترقی و سعادت انسان است، در حالی که برجسته شدن نماز در جامعه مورد غفلت واقع می شود.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه بحث های نظری درباره لزوم اقامه نماز ارائه می شود، افزود: برای اجرایی شدن اقامه نماز در جامعه نیازمند تلاش همگانی هستیم، چرا که این فریضه گرانبهاترین فریضه الهی است.

باور کنیم که نماز گناهان را از بین می برد

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به رابطه نماز و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام(ص) به زیبایی فرمودند نماز مثل یک نهری است که انسان با ۵ بار شستشو خودش را از گناهان دور نگه می دارد، لذا باید باورمان کنیم که نماز گناهان را از بین می برد، اگر به این باور برسیم قطعا در رابطه با این مهم کوتاهی نخواهیم کرد.

وی با اشاره به کلام حضرت امیر‌المومنین علی (ع) در خطبه 199 نهج البلاغه ،خاطرنشان کرد: ‌ایشان می‌فرمایند که با نماز رفیق باش و نسبت به آن مراقبت کن و نماز را زیاد به جا بیاور و به آن تقرب بجو، چرا که بر مومنین واجب است. نقل شده است که از اهل جهنم سئوال می‌کنند چرا به چنین روزی دچار شدید آنها پاسخ می‌دهند که ما از نمازگزاران نبودیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به روایاتی دیگر در این زمینه، به آیات متعدد قرآن کریم پیرامون وجوه مختلف نماز اشاره کرد و افزود: خداوند در دو سوره بقره و مزمل به بحث اقامه صلاة و ایتای زکات می‌پردازد. نماز مانند هر فعل دیگری جسد و روحی دارد که جسد آن می‌پوسد، اما روح آن به حیات خود ادامه می‌دهد. در سوره مزمل می‌فرماید آنچه از قبل بفرستید آن را نزد خدا می‌یابید که اگر این امر،‌ خیر و عمل صالح باشد، شکل بزرگتر و کمال و توسعه بیشتری خواهد یافت. این باب امیدواری عظیمی است.

اجلاس نماز؛ مصداق بارز آیه ۴۵ سوره عنکبوت

آیت الله آملی لاریجانی، آیه 45 سوره عنکبوت « أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ/ » را مصداق بارز تأییدات الهی نسبت به موضوع اجلاس سراسری نماز که بحث نماز و کاهش آسیب‌های اجتماعی است، دانست و با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) تصریح کرد: نماز از جهات مختلف اقرار به ربوبیت و قیام در محضر حضرت حق است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سایر وجوه و ابعاد نماز، اثر سجود را در نورانیت باطن انسان بسیار مهم توصیف کرد و افزود: نماز با حضور قلب موجب ذکر پیوسته حضرت حق است. امام رضا(ع) تأکید بسیار مهمی دارند که می‌فرمایند نماز و ذکر خداوند مانع از انواع فساد است.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر مسئولیت همه افراد، ‌دستگاه ها و نهادها در راستای اقامه نماز در جامعه، خاطرنشان کرد: همه ما در هر جایگاهی که هستیم باید بنا را بر تلاش در جهت اقامه و اجرای نماز در جامعه بگذاریم.

نماز؛ مرجع حل همه مشکلات

وی با اشاره به اینکه همگان باید به نماز تقرب بجویند، ابراز داشت: باید برای اقامه نماز در جامعه باید انگیزه ایجاد شود. متاسفانه در جامعه گاهی این فریضه الهی کوچک شمرده می شود؛ باید به همگان اثبات شود که نماز مرجع حل همه مشکلات است

رئیس قوه قضاییه در پایان با قدردانی از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در جهت توسعه فریضه نماز در کشور، اظهار کرد: برخی آمارها از گرایش جوانان به نماز چندان جالب نیست لذا باید تلاش کنیم که علاوه بر وعظ و منبر، کارهای جدی و عملی در این زمینه انجام دهیم و فریضه الهی نماز را در خانواده، دانشگاه و جامعه برجسته کنیم.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha