شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدی اوقاف

حوزه/ نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف گفت: موقوفاتی باید برای تبلیغ دین، اسلام و حوزه اختصاص یابد؛ زیرا اگر حوزه رسانه ای قوی و جهانی نداشته باشد، نمی تواند اثرگذاری قوی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمدی عصر امروز در اختتامیه دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد در مدرسه امام کاظم(ع)، گفت: در سطح کشور 187هزار موقوفه وجود دارد که شامل مساجد و حسینیه ها و... است، قدمت برخی از آنها 1118 سال است.

وی افزود: به لحاظ مساحت، 1میلیون هکتار زمین موقوفه در کشور وجود دارد؛ از این میزان بیش از 10 هزار هکتار در اختیار دستگاه های حقوقی کشور بوده و 94 درصد موقوفات نیز دارای سرقفلی واگذار شده است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهارکرد: مهمترین شریان های اقتصادی از جمله بازارهای کشور موقوفه هستند؛ موقوفات نیز شامل دو نوع انتفاعی و منفعتی است؛ موقوفات انتفاعی شامل مساجد است که باید آنها را مدیریت کرد؛ تنها درصد کمی از این موقوفات محل عایدی برای هزینه دارند که سالانه بیش از 200 میلیارد تومان برای تامین هزینه های آنها تخصیص می یابد.
وی گفت: موقوفات منفعتی درآمد زا بوده که با عواید آنها سایر موقوفات اداره می شوند؛ از این میزان 50 درصد به علل مختلف از جمله خشکسالی و یا تصرفات فاقد درآمد شده اند؛ 98 هزار نفر در کشور مستاجر موقوفات هستند که فاقد سند اجاره بوده و 85 هزار نفر نیز دارای سند منقضی شده هستند؛ 900 نفر هم در سامانه اوقاف دارای سند اجاره می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی بیان کرد: در سالهای 88، 89 و 94 نظر سنجی هایی در کشور انجام شد که نظر 50 هزار نفر از مردم در خصوص اوقاف پرسیده شد،در اولین نظر سنجی اکثر مردم گفتند با وقف آشنایی نداشتند.
وی افزود: 25 هزار و 400 هزار موقوفه از ابتدای انقلاب وقف شده که 53درصد این موقوفات از سال 89 به این سمت است. در سال های گذشته وقف‎هایی به ارزش  میلیاردی انجام شده؛ در همین راستا در شیراز یک واقف بیش از 100 میلیارد تومان وقف کرد؛ این مساله نشان از اعتماد مردم و اثر فعالیت های فرهنگی است.
رئیس سازمان اوقاف اظهارکرد: آسیب ها و مشکلاتی که در زمینه وقف وجود دارند را می توان در مواردی مثل ارائه واژه وقف به شکل تک بعدی به مردم  و همچنین مشکل مدیریتی نام برد؛ هر کسی نباید به خود حق تصمیم گیری در خصوص موقوفات را بدهد؛ بعضا در تصمیمات کلی مصوباتی انجام می شود که کارکردهای مرتبط با وقف از بین می رود.
رئیس سازمان اوقاف اظهارکرد: حمایت از حضور دستگاه وقف در تصمیمات کلان ملک و استعلام، اصلاح انتظار مردم و علما برای برطرف کردن مشکلات مرتبط باوقف، جهت دهی امور خیر مردم به وقف، وقف جمعی و گروهی، راهنمایی مردم برای آسان وقف کردن، راهنمایی خیرین برای آبادکردن موقوفات و ارایه خدمات حاکمیتی به موقوفات از جمله مسایلی است که باید انجام شود.
وی گفت: موقوفاتی باید برای تبلیغ دین، اسلام و حوزه اختصاص یابد؛ زیرا اگر حوزه رسانه ای قوی  و جهانی نداشته باشد، نمی تواند اثرگذاری قوی داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha