جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معممی مقدم

حوزه/ مدیر کل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: نگهداری از مرزهای عقیدتی شیعه رسالت شعر آئينی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از لرستان؛ رضا معممی مقدّم، امروز در هفتمین کنگره شعر عاشورایی که در سالن اجتماعات حوزه هنری  لرستان برگزار شد، با اشاره به این که مرزهای عقیدتی شیعه با توسعه آثار و مفاخر مذهبی حراست می شوند، افزود: خروجی موثر مداحی در مجالس باید منجر به حماسه فکری و دینی در ذهن مخاطبان شود.

وی با اشاره به این که شعر عاشورا با شعر عاشورایی تفاوت دارد تصریح کرد: در شعرعاشورا هدف حماسه کربلاست، ولی در شعر عاشورایی ماجرای عاشورا مدنظر است و باید به این اصول در ارائه اشعار توجه ویژه ای داشت.

مدیر کل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به این که شعراء با در نظر گرفتن موضوع، مطالعه و توسل می توانند اشعاری ناب و تاثیر گذار را در شعر آئينی داشته باشند، خاطر نشان کرد: شعرای آئينی بدانند تاثیرگذاری و ماندگاری اشعار باید در اولویت اساسی فعالیتشان قرار گیرد.

معممی مقدّم با اشاره به این که در تولید اشعار آئينی شاعر شعر آئين خداست افزود: شعراء در سرودن اشعار خود باید به رعایت نکات اخلاقی و آسمانی توجه ویژه ای داشته باشند، تا اوج ماندگاری و تاثیرگذاری در اشعارشان مشهود باشد.

وی در پایان با اشاره به این که ذکر و یاد آرام بخش باریتعالی می تواند الهام بخش شعر شاعران باشد، تصریح کرد: شاعری که می خواهد شعر خوب ارائه دهد به آیات سوره شعراء دقت ویژه ای داشته باشد.

دامنه اشعار آیینی شامل مباحث اخلاقی و اعتقادی می شود

حجت الاسلام سعید مهدوی امین، نیز در این کنگره با اشاره به اینکه فعالیت هایی در کانون مداحان استان در راستای گسترش شعر آئينی صورت گرفته است، اظهارداشت: در این راستا تلاش می شود اشعار آئين ساماندهی و برای مجالس مناسب سازی شود.

وی با اشاره به اینکه شعر آئينی در سال های پس از انقلاب و در راستای توجهات مقام معظم رهبری به شعر آئينی نگاه ویژه ای شده است، تصریح کرد:امروز نیز شاهد سرودن این اشعار در مباحث اجتماعی و شهدای مدافع حرم نیز هستیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان لرستان ادامه داد: امروز محتوای مجالس اهل بیت (ع) شعر آئينی است و دامنه این اشعار شامل مباحث اخلاقی و اعتقادی می شود.

ارسال ۵۰۰ اثر به دبیرخانه کنگره

 حجت الاسلام احمد رضا غلامی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان نیز از ارسال ۵۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره به اداره کل تبلیغات اسلامی استان خبر داد و گفت: آثار برگزیده در قالب شعر، مقاله، پیام ها و درس های عاشورایی، آسیب شناسی مراسم مذهبی و... با رویکرد لکی و لری است.

برپازه این گزارش، در پایان این مراسم از پیرغلامان حسینی استان نیز تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha