جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: همانگونه که اصل انقلاب و پدید آمدن آن با محوریت حوزه علمیه و روحانیت تحقق یافت، تداوم و صیانت از آن نیز با محوریت حوزه علمیه و روحانیت امکانپذیر است، روحانیت اصیل و انقلابی، قلب تپنده انقلاب و دژ مستحکم صیانت از آرمانهای اسلام و انقلاب می باشد.

آیت الله محسن اراکی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به شاخص های حوزه انقلابی اشاره کرد و اظهارداشت:  باید دانست که مراد از انقلاب و انقلابی گری چیزی افزون بر اسلام ناب و تبعیت از آن نیست، یکی از اساسی ترین اصول اسلام ناب و انقلابی، یکی بودن اسلام و سیاست است. سیاست ما، عین دیانت ما است و چکیده اسلام ناب که همان اسلام حضرت محمد(ص) و آل محمد(علیهم السلام) است. امامت و ولایت به معنای رهبری سیاسی است و تفکیک اسلام از سیاست یعنی اسلام بدون امامت و ولایت، خروج از راه و رسم حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار(ع) می باشد.

استاد حوزه افزود: ثانیاً، در عمل، موضعگیری هایی به نفع جریان انقلاب اسلامی و علیه جریانات ضدانقلابی داشته باشد، و این مبنا بدون داشتن دغدغه سیاسی همراه با انقلاب تحقق پذیر نیست و باید معلوم باشد که شاخص راه و رسم انقلاب نیز مقام معظم رهبری و وصایا و تعلیمات امام راحل(ره)، آنهم با نگاه و تفسیر مقام معظم رهبری است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: همانگونه که اصل انقلاب و پدید آمدن آن با محوریت حوزه علمیه و روحانیت تحقق یافت، تداوم و صیانت از آن نیز با محوریت حوزه علمیه و روحانیت امکانپذیر است. روحانیت اصیل و انقلابی، قلب تپنده انقلاب و دژ مستحکم صیانت از آرمانهای اسلام و انقلاب است، بنابراین اولاً، باید حوزه علمیه به مسئولیت سترگ و عظیم خود در این راستا آگاه باشد؛ ثانیاً، ابزارها و امکانات لازم را برای حُسن انجام این نقش خویش فراهم کند؛ ثالثاً، برنامه ریزی های لازم برای ادامه مأموریت و رسالت خویش را انجام دهد؛ و رابعاً، با عزم و اراده پولادین در این عرصه اقدام کند.

آیت الله اراکی به جایگاه حوزه های علمیه در شناخت و تأثیرگذاری بر جریانات اجتماعی اشاره کرد و گفت: علیرغم همه تحولات سخت افزاری و نرم افزاری در جوامع معاصر، نقش و جایگاه حوزه های علمیه همچنان در تأثیرگذاری بر این تحولات، نقش اول است؛ البته لازمه نقش اول داشتن، آن است که حوزه با آگاهی به این نقش، نسبت به ایفای این نقش فعال باشد. لذا اولاً مدیران و اساتید و تصمیم گیران حوزه علمیه باید ارکان و بدنه حوزه علمیه را نسبت به نقش بی بدیل خود در این زمینه آگاه کنند؛ ثانیاً لازم است تعلیمات و آموزش ها و مهارت های لازم را برای ایفای این نقش در بدنه حوزه های علمیه فراهم کنند؛ ثالثاً، تشکیلات درون حوزهای مناسبی که امکان ایفای نقش حوزه را در این راستا فراهم نماید، به وجود آورند.

وی در خصوص نقش رابطه حوزه علمیه و روحانیت در توجه به امور اجتماعی و ارتباط با مردم در هدایت جریانات اجتماعی  اظهارداشت: ابتدا باید دانست که انبیا الهی برای ارتباط با مردم مبعوث شده اند؛ بعثت رُسُل، بعثت اولی الناس است و ارسال رُسُل، ارسال اولی الناس می باشد، خداوند در سوره مبارکه اعراف آیه 158 فرمود: «قل یا ایها الناس انی رسول الله الیکم جمیعاً»؛ بگو ای مردم من فرستاده خدا به سوی شما هستم. درباره حضرت نوح هم فرمود: «رب انی دعوت قومی لیلاً و نهاراً»؛ تا آنجا که فرمود: «ثم إنی دعوتهم جهارا، ثم إنّی أعلنت لهم و أسررت لهم إسرارا»؛ پروردگارا من قوم خود را روزانه و شبانه به سوی تو فراخواندم، پس آنها را آشکارا و در خفا و خصوصی به سوی تو دعوت کردم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: این آیات دلالت دارند که انبیا از همه وسایل و زمین های ارتباط با مردم بهره می جسته اند و علما و حوزویان نیز که وارثان انبیا و رُسُل هستند نیز همین مسئولیت را بر عهده دارند. بنابراین ارتباط حوزویان با مردم واجب شرعی است و بهره برداری از ابزارهای رسانه ای و ارتباط جمعی که ابزار فراخوانی مردم و وسیله ارتباط با مردماند نیز در حد مقدورات ممکن، از وظایف و واجبات شرعی اصلی حوزه های علمیه و حوزویان است.

استادحوزه اظهارداشت: بدون این ارتباط و تماس، انجام وظیفه شرعی اصلی حوزه های علمیه که دعوت به سوی خداست، میّسَر نخواهد شد؛ لذا توجه به امور اجتماعی و آشنایی با زبان مردم و شیوه تأثیرگذاری و پیام رسانی به آنان نیز از وظایف اصلی حوزه های علمیه و روحانیت به شمار میرود و طبیعی است که در صورت برقراری ارتباط اثرگذار با مردم، این حوزه ها هستند که بیشترین اثرگذاری را خواهند داشت و در عرصه نبرد در صحنه اجتماعی و بسیج عمومی به طور قطع، حوزه های راستین و علمای ربانی عامل موفق خواهند شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به این سوال که حوزه های علمیه در صدور گفتمان اسلام ناب و فرهنگ انقلاب چه نقشی می توانند ایفا کنند، گفت: تجربه ها نشان داده است که هر جا پیام الهی انبیا گسترش یافته و تعلیمات الهی در فرهنگ مردم نفوذ پیدا کرده است، با جهاد علمی و تبلیغی و ارشادی و ترویجی علمای راستین بوده است. اساساً جز از طریق حوزه های بیدار و وارسته و دغدغه دار و علمای راستگفتار و تقواپیشه، امکان گسترش فرهنگ و رنگ الهی مکتب انبیا وجود ندارد.

آیت الله اراکی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات و موانع پیش رو اشاره کرد و افزود: نخستین مشکل و مانع، درونی است که عبارت است از سوءفهم مبانی دینی، جداسازی دین از سیاست و گوشه گیری در عمل؛ همچنین بی دغدغه گی و عدم اهتمام به امور مسلمین، و احیاناً حس بیمارگونه عافیت طلبی، از جمله مشکلات و موانع درونی است که باید با همت بزرگان و مدیران حوزه علمیه برطرف شود.

وی ادامه داد: دومین مانع بر سر راه حوزه های علمیه، بیرونی است، که در حال حاضر اتحاد جبهه دشمنان جهت تهاجم علیه اسلام ناب و انقلاب است، این مسئله نیازمند شناسایی رخنه های نفوذ دشمن است که در این زمینه، اولاً شناسایی ابزارهای جنگ فرهنگی دشمن؛ ثانیاً فراهم ساختن ابزار مقابله با این تهاجم؛ ثالثاً برنامه ریزی و تهاجم گسترده و متقابل؛ و رابعاً بسیج همه امکانات در جبهه فرهنگی علیه دشمن، ضروری و لازم است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha