سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت‎الله اعرافی امروز در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

حوزه/ حوزه در این عصر باید متوازن با روح انقلاب حرکت کند و این مسئله چیزی است که رهبری انقلاب از حوزه مطالبه می‎کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیتالله اعرافی امروز در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه و عرصه پژوهش در کشور، با اشاره به نقش حوزه و مجلس در عرصه دینداری در کشور گفت: امام باقر(ع) در آخرین لحظات عمر خود به امام صادق(ع) فرمودند، من توصیه نیکی به اصحاب و یاران را به تو میکنم و در ادامه امام صادق(ع) فرمودند، جان من فدای شما، مطمئن باشید با این اصحاب چنان رفتار خواهم کرد که برای علم و دانش نیازی به کسی نداشته باشند، این مساله مبشّر بزرگترین نظام امام صادق(ع) و مکمل حرکت امام باقر(ع) است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: این بیان امام صادق(ع)، راهبرد اصلی حوزه علمیه ماست؛ حوزه علمیه شیعه یک نظام خاص خود و یک تفکر نابی که از منابع اصیل اسلامی گرفته است را ملاک قرار میدهد و در کل باید گفت که این حوزه هیچ اعتقادی به حوزه سکولار ندارد.

وی با اشاره به نفوذ سکولاریسم در برخی از جوامع اسلامی تصریح کرد: حوزه علمیه ما با رویکرد تمدنی و اسلامی و جامعه پیش می رود و تولید او نیز راهگشای حرکت اعتلایی اوست؛ بر این اساس باید گفت که نهادهای حوزه هم مطالبه گر و هم پاسخگو هستند.

وی افزود: حوزه اصیل، حوزهای است که به همه نیازهای جامعه می اندیشد و در اندازه توان خود تولید دارد؛ از این رو، حوزه در این عصر باید متوازن با روح انقلاب حرکت کند و این مسئله چیزی است که رهبری انقلاب از حوزه مطالبه میکنند.

آیت الله اعرافی با اشاره به نقش مولد حوزه و دانشگاه در مسیر اعتلای انقلاب اسلامی نیز عنوان کرد: حوزه برای انجام ماموریت خطیر باید در یک ارتباط سازنده با نظام باشد؛ حوزه نهادی برآمده از یک سنت دیرپا است که در روح مردمی ریشه دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر شانیت و جایگاه حوزه گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان محلی که قانونگدار و ناظر باید در قوانین رکن اسلامی بودن را رعایت کند،البته در این مسیر تلاش می کند.

وی در تبیین این بحث افزود: اسلامی بودن نیز دو شکل حداقلی و حداکثری است؛ اینکه قوانین ما منبعث از روح اسلام و نظامات اسلامی سرچشمه بگیرد و سرشار از روح اسلامی باشد، رویکرد حداکثری است.

آیت الله اعرافی با اشاره به تجربیات مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب اسلامی در تطبیق قوانین با اسلام یادآورشد: اگر بخواهیم قانونگداری در طراز انقلاب اسلامی قرار بگیرد، باید منبعث از جریان انقلاب اسلامی باشد؛ اگر بخواهیم نظام اقتصادی و اسلامی و ... ما منبعث از روح حقیقی اسلام باشد، باید در حوزه، نظامات اسلامی را استخراج و ارایه کنیم که البته در این عرصه هنوز کار را به تمامه انجام نداده‏ایم.

عضوشورای عالی حوزه عنوان کرد: در این سالها پس از پایه گذاری بنیان تئوریک اقتصاد اسلامی توسط شهید صدر، هنوز مباحث جدیدی به این پایه محکم افزوده نشده است؛ هنوز برای پرکردن فاصله و دست یابی به قوانین جامع تر اسلامی، نیازمند کارهای عمیق پژوهشی داریم که یکی از بخش های آن عرصه علوم اسلامی و انسانی است.

آیت الله اعرافی با ذکر این مطلب که هنوز برای رسیدن به مقصود راه بسیاری باید طی شود که بیش از یک درصد طی نشده است؛ جمع بندی تجربه قانون گذاری برای ارایه به دنیا بسیار مهم است، ولی در عرصه کلام، تفسیر و بازسازی علوم اسلامی نیازمند کار بسیاری هستیم.

مدیر حوزه های علمیه با ذکر این مطلب که امروز رشته های بسیاری در حوزه وجود دارد و حدود 30 پروژه نیز در این عرصه کلید خورده است که هرکدام می تواند اثرگذاری بسیاری در آینده داشته باشد، عنوان کرد: همه می دانیم که غربی که این نظامات را در خود تولید کرده است، 500 سال در این عرصه کار کرده اند و ما هم باید سالها کار و تولید داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه  بیان کرد: نقشه جامع مهندسی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، ولی هنوز عملیاتی و عینی نشده ، امیدواریم که کمسیون فرهنگی در این عرصه پیگیری جدی داشته باشند؛ برخی اسناد از جمله آموزش و پرورش باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

این استاد و نظریه پرداز علوم اسلامی و انسانی گفت: فقه و فلسفه و... ما باید در این راستا توسعه یابد؛ مقام معظم رهبری بر توسعه فقه و امتداد فلسفه و حکمت اسلامی و فلسفه های مضاف وکلام و حدیث و... تاکید دارند؛ نرم افزار یا ملکوت فرهنگ، نظریه و نیروی انسانی است که باید در حوزه ای  نیروها تربیت شوند؛ البته مجلس و حوزه نیز در این عرصه باید با هم تعامل داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت های حوزه علمیه قم عنوان کرد: قریب به 100هزار طلبه و استاد فاضل و محقق در قم با تنوع نخبگانی بیش از 100 ملیتی حضور دارند؛ به همراه ده ها رشته و مرکز علمی و پژوهشی و آموزشی باید به عنوان یک استان متفاوت و ملی مطرح باشد.

وی افزود: در نرم افزارهای فرهنگی یعنی در پرورش فکر و نظریه و منابع انسانی، حوزه وظیفه دارد که در قم این نرم افزار  را تولید کند ، ولی در مرحله دوم، تعامل حوزه و مجلس راهگشای بسیار مهمی خواهد بود؛ توسعه مرزهای علوم اسلامی، بازسازی و تولید نظریه در علوم انسانی و سبکهای اسلامی و تولید نظامات اسلامی و فهم دقیق واقعیتهای جامعه، بر عهده حوزه است که مجلس در همه این عرصهها میتواند نقش آفرین باشد.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: در درون این شهر مقدس، نهادی چون المصطفی(ص)، هزاران طلبه از بیش از صد کشور را در خود جای داده است؛ با قاطعیت معتقد هستیم که این نهاد که امتداد انقلاب اسلامی در جهان است از حیث کاری که انجام میدهد بیبدیل است.

وی گفت: اگر اسلامی و شیعی و ملی فکر کنیم، جامعهالمصطفی نهادی بسیار کارا بوده است؛ المصطفی  و اتفاقات بسیاری در دنیا به برکت این فعالیت رخ داده است.

وی افزود: رهبر انقلاب تاکید کردند، حوزه انقلاب با حوزه عصر انزوا متفاوت است؛ وقتی در عصر انقلاب و نظام اسلامی قرارداریم و با ابعاد درونی و خارجی روبرو هستیم وظایف بسیاری داریم ولی به رقم تمام تنگناها، مراجع و علما و اساتید در تلاش هستند که مروج اسلام ناب باشند و بشریت را یاری برسانند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha