جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر حصاری

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین حصاری گفت: در حوزه‌های علمیه خواهران رویکرد پژوهش محور شدن نظام آموزشی دنبال می‌شود و فعالیت پژوهشی طلاب خواهر در ارزشیابی علمی آن‌ها سهیم می‌شود.

 به گزارش خبرنگار خبر گزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر حصاری امروز در نشستی خبری که به مناسبت هفته پژوهش  و تشریح فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه خواهران برگزار شد گفت: حوزه خواهران دردوره 20 ساله سه  مرحله  تاسیس حوزه، ایجاد زیر ساخت برای ورود خواهران به عرصه پژوهش و رشد  فعالیت خواهران را طی کرده است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: طی یک سال اخیر هزار و 200 نشست علمی و هم‌اندیشی را در مدارس علمیه خواهران برگزار کردیم، همچنین 620 کرسی آزاداندیشی، 215 همایش علمی و هزار و 600 کارگاه پژوهشی در این مدارس برگزار شد.

وی ادامه داد: همچنین 250 طرح پژوهشی در مدارس علمیه خواهران با علاقه و ابتکار طلاب به سرانجام رسیده، مسابقه گروهی رشد را از پنج سال پیش تاکنون در مدارس علمیه خواهران برگزار می‌کنیم، ویژگی این مسابقه برگزاری آن به صورت گروهی است و انتخاب موضوع مسابقه رشد، معطوف به نیاز معرفتی است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: مسابقه گروهی رشد به عنوان حرکت تمرینی برای طلاب خواهر در مدارس علمیه برگزار می‌شود و تحقیقات این طلاب در مسابقات کشوری رتبه‌های برتر را کسب کرده، به صورت متوسط هزار گروه در مسابقه رشد شرکت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری با اشاره به شرکت طلاب خواهر در جشنواره علامه حلی اظهار کرد: در هشت دوره برگزاری این جشنواره به صورت متوسط سالیانه سه هزار و 200 طلبه خواهر در آن شرکت کردند، همچنین تاکنون 14 دوره جشنواره بانوی کرامت که ویژه آثار پژوهشی طلاب خواهر است، برگزار شده است.

وی ادامه داد: هر سال یک گرایش را در حوزه‌های خواهران انتخاب و خواهران طلبه فعال در آن رشته را به همایشی در قم دعوت می‌کنیم. امسال گرایش اخلاق را در دستور کار داریم و سال آینده به بحث مهدویت می‌پردازیم. خواهران طلبه در گرایش‌های مختلفی فعال هستند و آن‌ها را براساس مولفه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌کنیم.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: در حال حاضر متجاوز از 10 هزار نفر طلبه خواهر در زمینه پژوهش فعال هستند، 234 کانون پژوهشی را در مدارس سطح دو خواهران در کشور داریم و این کانون‌ها، یک تشکل طلبه محور هستند. همچنین 41 انجمن پژوهشی در مدارس علمیه سطح سه خواهران در کشور داریم و 500 هسته پژوهشی هم با حداقل پنج عضو در مدارس علمیه خواهران فعال است.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری با اشاره به تربیت پژوهشگر در حوزه‌های خواهران اظهار کرد: نخستین دوره تربیت پژوهشگر در گرایش اخلاق و تربیت اسلامی را در شهر قم راه اندازی کردیم و تربیت پژوهشگر را در حوزه‌های علمیه خواهران دنبال می‌کنیم، همچنین کرسی‌های آزاد اندیشی هم به صورت گسترده در این حوزه‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: به دنبال ایجاد صف پژوهشی در حوزه‌های علمیه خواهران، در کنار صف آموزشی هستیم، در سال‌های گذشته اهتمام مدیران به تاسیس و توسعه مدارس علمیه خواهران بود، اما اکنون به دنبال ایجاد صف پژوهشی در این مدارس هستیم، همچنین ایجاد مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌ها را در اقصی نقاط کشور دنبال می‌کنیم.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: به دنبال این هستیم که خواهران طلبه را در زمینه تولید علم دینی سهیم کنیم و این یکی از مهمترین نیازهای کشور است. فعالیت‌های پژوهشی زیادی در راستای فرهنگ سازی در مدارس علمیه خواهران پیش بینی شده و ایجاد کانون‌ها و انجمن‌های پژوهشی را در این مدارس دنبال کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری با اشاره برنامه‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: برای نخستین بار در بین نهادهای آموزشی، پا به پای برنامه آموزشی در حوزه‌های علمیه خواهران، برنامه‌های مدون پژوهشی را برای این حوزه‌ها تدوین و آماده کردیم. همچنین ساعت پژوهشی برای طلاب خواهر در مدارس علمیه تعیین شده و برنامه‌های مختلفی در این راستا برای آن‌ها تعریف و هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه خواهران رویکرد پژوهش محور شدن نظام آموزشی دنبال می‌شود و فعالیت پژوهشی طلاب خواهر در ارزشیابی علمی آن‌ها سهیم می‌شود. نمره طلاب خواهر تنها براساس حضور آن‌ها در کلاس داده نمی‌شود، بلکه فعالیت پژوهشی هم در نمره ارزشیابی سهم دارد.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته مدیران به دنبال تاسیس و توسعه مدارس علمیه خواهران بودند و ارتقای کمی را در این زمینه دنبال می‌کردند، اما اکنون به دنبال ارتقای کیفی این مدارس و گسترش فعالیت‌های پژوهشی در آن هستیم.

 
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha