چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
گفتمان دینی

حوزه/ مبلغ و کارشناس دینی کاشان با بیان یان کهوالدین در چاچوب های دینی به استقلال جوان احترام بگذارند، گفت: دین، بستری مناسب برای فراگیری مهارت های زندگی توسط جوانان و نوجوانان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کاشان، طاهره شقاقی مبلّغ و کارشناس دینی، در نشست گفتمان دینی با موضوع "دین و زندگی" در مدرسه شهید آوینی کاشان، دین را بستر مناسبی برای فراگیری مهارت های زندگی دانست و اظهار داشت: مقاومت دربرابر مشکلات، پرهیز از آرزوهای دست نیافتنی، احساس رضایت و لذت از زندگی مهارت هایی است که کسب آنها نیازمند ایمانی قوی است.

وی با اشاره به نص صریح قرآن، ارتباط با خدا را تنها راه آرامش انسان دانست و افزود: یکی از آموزه های ارزشمندی که به ما توصیه شده این است که در مشکلات از صبر و نماز کمک بگیریم.

این مبلغ دینی، با اشاره به بحران های دوران نوجوانی و جوانی، به مساله استقلال خواهی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات خانواده ها با نوجوانان، مساله استقلال و محدوده آزادی آنهاست، برای مثال شما می خواهید به جشن تولد، سینما و.. . با دوستان خود بروید، اما خانواده اجازه نمی دهد و در عین حال شما خود را صاحب نظر و رای و دارای اختیار و رای مستقل می دانید و می خواهید مطابق میل و خواست خویش تصمیم گیری کنید

شقاقی افزود: خانواده نیز بر حسب میزان محبتی که به فرزند و سرنوشت و آینده او دارد، نگران است که مبادا جوان اقدام به رفتار مخاطره آمیز کند و در گزینش و انتخاب های خود دچار اشتباه شود و تاوان سنگینی پرداخت نماید که حتی فرصت جبران نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین مساله استقلال جوان، تصریح کرد: نوجوان و جوان تمایل دارد توانایی ها و نیروی های خود را به معرض نمایش بگذارد و قدرت و توانایی خود را به اطرافیان ثابت کند، می‌خواهد یکه و تنها عمل کند و تا جایی که می‌تواند به اطرافیان و به وی‍ژه والدین خود تکیه نکند، استقلال طلبی زمینه اولیه ورود او به اجتماع را فراهم می‌سازد و او را برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی آماده می‌کند، هر چند جهت‌گیری ناصحیح آن توأم با مسائل و مشکلاتی برای او و اطرافیان خواهد بود.

شقاقی، گذر از این مرحله را مستلزم تغییر نگرش والدین و جوان دانست و بیان داشت: هم والدین و هم جوان باید خود را برای ورود به چنین دورانی آماده کنند و بدانند که در شرایطی قرار می گیرند که متفاوت با شرایط کنترل فرزند یا وابستگی فرزند به والدین است و در این دوران نیاز است هر دو طرف نوع نگاه و بینش و انتظارات خود را تغییر دهند.

استاد گفتمان دینی اداره تبلیغات اسلامی کاشان افزود: والدین در گفتار خود باید روشن و به اندازه صحبت کنند و زمان گفتگو و بحث و تبادل نظر را بیشتر کنند و پیرامون علایق او صحبت کنند و نظرات او را در مدیریت خانه و تصمیم گیرهای اساسی اخذ کنند، در امور ساده و روزمره منزل، برنامه ریزی ها برای خرید کردن و... تا حد امکان از سلیقه او هم استفاده کنند و در انجام کارها از او همفکری بخواهند  که این خود زمینه ای می‌شود تا فرزند نیز در مسائل خود به مشورت بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha