پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره)، با این که یک شخصیت ممتاز علمی و در تراز علمای بزرگ شیعه بودند، اما در عین حال یک شخصیت مبارز و انقلابی و همراه امام راحل و در جبهه رهبر کبیر انقلاب بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد علی اکبر رشاد، در نشست خبری کنگره نکوداشت منزلت علمی شهید آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) که در محل سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در تهران برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی(ره) در دو مقطع زمانی شروع جنگ تحمیلی از سوی عراق و همچنین در زمانی که خبر درگذشت فرزندشان آقا مصطفی(ره) را شنیدند، تعابیر عجیب و تقریبا مشابهی را بکار برده اند که باید با تحلیل و بررسی آن عبارات و علت بکار رفتن آنها درآن مقاطع زمانی، به عمق آن مطالب و چرایی آن ها پی برد.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران افزود: امام خمینی(ره) در زمان شنیدن خبر از دنیا رفتن فرزندشان آقا مصطفی(ره) فرمودند، مصطفی امید آینده اسلام بود و بعد در جای دیگری فرمودند این اتفاق، از الطاف خفیه الهی بود؛ حضرت امام(رض) همین طور زمان شنیدن خبر آغاز جنگ تحمیلی به ملت ایران از سوی رژیم عراق، بازهم فرمودند: این اتفاق از الطاف خفیه الهی است.

*ارتباطات خاص ماورایی امام(ره)

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: جمله «مصطفی امید آینده اسلام بود» و «این اتفاق، از الطاف خفیه الهی بود»، که از سوی امام راحل و در زمان شنیدن خبر شهادت فرزندشان آقا مصطفی(ره) بیان شد، یک جمله دقیق و مهمی بود که شاید در آن زمانی که این جمله بیان شد، خیلی ها، توجه کافی به آن نداشته و این جمله تاریخی را خوب فهم نکردند؛ امام خمینی(ره) در زمان حمله صدام به ایران نیز گفتند، «این اتفاق، از الطاف خفیه الهی بود»؛ این اظهار نظرهای امام خمینی(ره) در این مقاطع زمانی، نه از روی تحلیل سیاسی که حاکی از ارتباطات خاص ماورایی امام خمینی(ره) ایشان بود.

وی افزود: امام خمینی(ره) در زمان شنیدن درگذشت فرزندشان حاج آقا مصطفی(رض)، گفتند «این اتفاق، از الطاف خفیه الهی بود»؛ و بعدها معلوم شد که این اتفاق جرقه ای بود برای برگزاری مجالس ترحیم، که در نهایت انقلاب اسلامی را به حرکت سریع واداشت و در نهایت به پیروزی رسید.

استاد رشاد افزود: البته جدای از ارتباطات ماورایی امام خمینی(ره)، ایشان خوب می دانستند که ایران زمان طاغوت، آتش زیر خاکستری است که با اندک جرقه ای می تواند شعله ور شده و دودمان استکبار جهانی را به آتش بکشاند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شهادت آیت الله مصطفی خمینی(ره)، بهانه ای بود برای برگزاری مجالس ترحیم ایشان در سراسر کشور تا این که در نهایت حرکت انقلابی مردم سرعت گرفته و رفته رفته کار حکومت از دست رژیم شاه خارج شود؛ دیدیم که انقلاب با همین حرکات به اوج رسید و در نهایت پیروزی نصیب ملت ایران شد.

*انقلاب اسلامی جهان را تحت تأثیر قرار داد

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ملت ایران، جهان را تحت تأثیر قرار داد و امروز بعد از ۳۸ سال از وقوع آن، هنوز مشعلی فرا روی مستضعفان و آزادی خواهان جهان بوده و امیدی برای شیعیان جهان است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ملت ایران در سال ۵۷ که هنوز هم با قوت و اقتدار به کار خود ادامه می دهد، سرنوشت سیاسی جهان را تحت تأثیر قرار داد و همچنان تحت تأثیر قرار می دهد و از سوی دیگر جغرافیای سیاسی جهان را متأثر ساخت؛ این انقلاب عظیم، همچنان استوار و با نشاط پیش می رود و این درحالی است که تمامی انقلاب های طول تاریخ جهان، بعد از مدتی توسط مستکبران سرکوب شد، اما انقلاب اسلامی ایران، هر روز بر اقتدارخود افزوده است.

*مقاومت ملی سال‌های دفاع مقدس، دشمنان را ناامید کرد

استاد رشاد در ادامه سخنان خود با بیان این که بصیرت ماورائی امام خمینی(ره) بسیار قابل توجه است، گفت: امام راحل در آغاز تحمیل جنگ بر ملت ایران، بازهم گفتند «این اتفاق، از الطاف خفیه الهی بود» و ما امروز می بینیم که حضور فداکارانه مردم در ۸سال جنگ تحمیلی برای دفاع از ایران اسلامی و مقاومت ملی ما در آن دوران، باعث شده تا دشمنان این نظام، دیگر حتی فکر تجاوز به خاک ایران را نداشته باشند؛ علاوه بر آن هم شاهد پیشرفت های حیرت انگیزی در زمینه های مختلف هستیم که باعث شده دشمنان جرأت نکنند حتی نگاه بدخواهانه به ما داشته باشند.

*آقا مصطفی، در تراز فقهای بزرگ تاریخ تشیع

وی با اشاره به این جمله امام خمینی(ره) که در مورد فرزندشان گفتنه بودند، «مصطفی امید آینده اسلام بود» نیز اظهار داشت: شاید برخی ها که این جمله را از امام راحل شنیدند، با خود می گفتند که خب ایشان یک عالم دینی است و به همین دلیل امام(رض) این جمله را راجع به ایشان بکار برده، اما حقیقتا با بررسی آثار علمی ایشان در زمینه های مختلف، اصول، فقه و تفسیر معلوم می شود که آیت الله مصطفی خمینی(ره)، شخصیت بزرگی داشتند که آثار علمی شان، در تراز فقهای بزرگ تاریخ تشیع است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: ۷جلد تحریر الاصول شهید حاج آقا مصطفی خمینی(ره) در تراز کتب برجسته اصولی تشیع است و همین طور تفسیر ایشان اگرچه با درگذشت ایشان ناقص ماند، اما نشان می دهد که تا حد بسیار زیادی در این زمینه نیز تبحر داشتند؛ همچنین ایشان در زمینه های علم حکمت، عرفان، تاریخ و ... نیز تبحر داشته و صاحب اندیشه بودند؛ همچنین روی بحث تاریخ اهل بیت(ع) کار کردند که باید این کارها مورد بررسی قرار گیرد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران خاطرنشان کرد: شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره)، با این که یک شخصیت ممتاز علمی بودند، اما در عین حال یک شخصیت مبارز و انقلابی و همراه امام راحل و در جبهه رهبر کبیر انقلاب بودند.

*شهادت حاج آقا مصطفی، با مدیریت استکبار جهانی رخ داد

استاد رشاد با بیان این که شهادت حاج آقا مصطفی خمینی، واقعه کوچکی نبود، گفت: گرچه شاید به ظاهر رژیم بعث عراق و یا رژیم شاه، شهادت ایشان را باعث شدند، اما به نظرم جریان های بزرگتری از استکبار جهانی این اتفاق را مدیریت و هدایت کردند، چرا که نگران بودند، ایشان به عنوان خمینی دوم، راه امام را ادامه دهد.

وی اظهار کرد: در هر صورت حدود ۴۰ سال از شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره) می گذرد و حتماً همه دست اندرکاران کشور علاقه مند بودند که برای ایشان مجالس قابل توجهی برگزار کنند، اما شاید مجال کافی نبوده است؛ با این وجود، ما سال آینده در چهلمین سالگرد شهادت ایشان، کنگره ای را برای بزرگداشت منزلت علمی حاج آقا مصطفی، و البته با مشارکت دستگاه ها و نهادهای مختلف، برگزار می کنیم تا مقام علمی و سیاسی ایشان را گرامی داشته باشیم.

*محورهای کنگره

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در ادامه سخنان خود با بیان این که محورهای مختلفی برای ارائه مقالات پژوهشگران حوزه و دانشگاه به کنگره نکوداشت منزلت علمی شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره) مشخص شده است، گفت: فرزند ارشد امام راحل، شخصیت جامعی است و به همین جهت ما برای مشخص کردن محورهای مقالات، موضوعات مختلفی همچون، اصول در اندیشه ایشان، تفسیر در اندیشه ایشان، اندیشه سیاسی و ولایت فقیه در نظر ایشان، تاریخ اسلام با دیدگاه ایشان و ... مشخص شده که قطعا از حوزویان و دانشگاهیان تقاضا داریم برای ارائه مقالات و ارائه آن به این کنگره ملی، تلاش کنند.

*آقا مصطفی خمینی، یک شخصیت فراملی است

استاد  رشاد با بیان این که شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره) یک شخصیت فراملی است، گفت: درست است که ایشان از لحاظ علمی، شخصیتی برجسته محسوب شده و از حیثی یک فقیه روشنفکر و متفکر برجسته در مسائل علمی بودند، اما از حیث دیگر، شخصیتی سیاسی، انقلابی و مبارز دارند و از این رو، پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی ایشان، می تواند برای همه اقشار جامعه، جذابیت داشته باشد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، افزود: کنگره نکوداشت منزلت علمی حاج آقا مصطفی به نحوی برگزار می شود که علاوه بر اهل نظر و علمای حوزه و دانشگاه که مخاطبان اصلی این همایش ملی هستند، اقشار مختلف مردم نیز، می توانند از مواهب آن، بهره مند شوند.

استاد رشاد در پایان خاطرنشان کرد: همچنین تا حدود ۱۰ماه آینده که همایش اصلی برگزار می شود، چندین پیش نشست و پیش همایش در شهرهای مختلف ایران و البته در خصوص ابعاد مختلف زندگی شهید حاج آقا مصطفی خمینی(ره)، برگزار خواهد شد که قطعا طبقات مختلفی از اجتماع در آنها حضور خواهند یافت و همین اقدام، باعث شناسایی و تبیین هر چه بهتر موضوع به عموم مردم، کمک خواهد کرد. 

۳۱۳/۲۹
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha