جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ مدیران مدارس علمیه شاهرود، از سی و ششمین نمایشگاه دستاورد صنعت هسته ای کشور، در دانشگاه صنعتی این شهرستان، بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه شاهرود، حجت الاسلام برزکار مسئول مدرسه علمیه امام صادق(ع) به اتفاق مدیران و اساتید مدارس علمیه این شهرستان، در آستانه هفته وحدت و دانشگاه، از سی و ششمین نمایشگاه دستاورد صنعت هسته ای کشور بازدید کردند.

این نمایشگاه در دانشگاه صنعتی شاهرود برپا شده و دارای سه بخش شامل چرخه سوخت، کاربردهای جانبی انرژی هسته‌ای و نیروگاه‌های انرژی اتمی است.

در بخش چرخه سوخت، مراجعان به نمایشگاه با مروری اجمالی بر چرخه سوخت از جمله مراحل آغازین تولید، اکتشاف، استخراج، کیک زرد، فرآوری اورانیوم و غنی‌سازی با حضور دانشمندان هسته‌ای کشور آشنا می‌شوند.

در این بخش، غنی‌سازی اورانیوم، زیرکانیم، آلیاژهای نوین، تولید قرض و مجتمع‌های سوخت، پسمانداری، مجتمع آب‌سنگین اراک و دستاوردهای علمی و فنّاورانه این حوزه به علاقه‌مندان صنعت هسته‌ای ارائه می‌شود.

بخش دیگر این نمایشگاه، معرفی بخش‌های مختلف نیروگاه بوشهر، ساخت و راه‌اندازی آن و همچنین راکتورهای آن است که با حضور کارشناسان این مقوله صورت می‌گیرد.

در بخش سوم نمایشگاه نیز، حضار با کاربردهای جانبی انرژی هسته‌ای مانند پژوهشکده کشاورزی و انرژی هسته‌ای، انرژی هسته‌ای و علوم آزمایشگاهی و درمانی، پرتوشناسی، مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، پژوهشکده لیزر و اوپیمتریک و بیوشیمی آشنا می‌شوند.

دریکی از بخش‌های نمایشگاه نیز مراجعه‌کنندگان با شهدای هسته‌ای مانند شهید شهریاری و سیر ایجاد و راه‌اندازی رشته فنی و مهندسی انرژی هسته‌ای در کشور به نمایش گذاشته می‌شود..

۴00 نوع اقلام هسته‌ای در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌شده است که شامل ۲۲۵ قلم مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای و ۱۷۵ قلم مایحتاج کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای به‌ویژه در بخش بهداشت و درمان می باشد.

همچنین پنج ماکت بزرگ و واقعی از نیروگاه اتمی بوشهر، بخش‌های آن، پسمانداری، چرخه سوخت هسته‌ای کشور، سانتریفیوژ، مجتمع سوخت و آب‌سنگین در این نمایشگاه وجود دارد که کارشناسان امر درباره چرخه سوخت هسته‌ای با استفاده از این ماکت‌ها اطلاعاتی را به علاقه‌مندان ارائه می‌کنند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha