سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
 آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی خطاب به طلاب گفتند: آقایانی که در حد رسائل و مکاسب و یا کمی بالاتر رسیده اند، علی الظاهر، اجتهاد برای آنان واجب عینی است؛ نه واجب کفایی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام محمد باقر(علیه السلام) اظهار داشتند: حضرت در این حدیث فرمودند: «لَو اُتِیتُ بِشابٍّ مِن شَبابِ الشِّیعَةِ لا يَتَفَقَّهُ[فِی الدِّینِ] لأوجعته/ اگر جوان شیعه‏ اى را نزد من بیاورند که علم [دین] نمى‏ آموزد، او را تأدیب مى‏ کنم».

ایشان ابراز داشتند: با این روایت مشخص می شود که امام (ع) بر این مسئله که شیعیان در میان خود فقیه باشند، عنایت دارند.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: ما اگر بتوانیم جوانان خود را از نظر علم و ایمان در درجه بالایی قرار دهیم، قطعا در مقابل بلاهایی همچون ماهواره مصون خواهند ماند؛ اما اگر خالی از علم بوده و دین آنان ارثی باشد؛ نه قلبی؛ احتمال برگشت آنان وجود خواهد داشت.

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این مطلب که مبلغین باید در مردم ایجاد دین نمایند، تصریح کردند: جوان ما باید زمانی که از پای منبر بلند می شود، آگاهیش تغییر کرده و با علمیت بیشتری از محل خارج گردد.

این استاد برجسته حوزه خطاب به طلاب بیان داشتند: آقایانی که در حد رسائل و مکاسب و یا کمی بالاتر رسیده اند، علی الظاهر اجتهاد برای آنان واجب عینی است؛ نه واجب کفایی.

معظم له اظهار داشتند: مقام موقعیت شیعه با فقاهت بوده و نیازمند به فقیه است؛ چراکه انقلاب ما انقلاب اسلامی است که با رهبری یک فقیه به دست آمده است.

ایشان ابراز داشتند: آقایانی که در این حد آمده اید، کوشش کنید که اجتهاد را به دست بیاورید؛ بنابراین تکلیف شما مشکل است.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: گاهی می گویم سفر مستحب برای اشخاصی که درس می خوانند، سفر مشکوک است و حتما باید نماز خود را به صورت جمع بخوانند؛ چراکه شخصی که در این مرحله آمده، بعید نیست که اجتهاد آنان واجب عینی باشد؛ نه کفایی.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: امروز بلاد ما از فقیه خالی است و شما عزیزان باید با تحصیل همراه با تلاش و کوشش، این کمبودها را جبران نمایید.

این استاد برجسته حوزه در پایان بیان داشتند: شما که الان در این مسجد حضور داشته و این حدیث نورانی را شنیدید، حجتی را دریافت کرده اید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha