چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین واعظی

حوزه/ امروز به علل سیاسی و شرایط حاکم در منطقه، تعامل کمتری با جهان عرب داریم؛ در حالی باید آثار فاخر حوزه به زبان عربی ترجمه و عرضه نماییم که از اولویت های ما می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین واعظی پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران برتر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و در حاشیه دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع الاول، اظهار داشت: آنچه که در این نمایشگاه مشاهده می شود، بخش و ضلعی از پژوهش حوزه است که خود بهترین قوا و شاهد بر رشد و پیشرفت در زمینه پژوهش حوزوی می باشد.

وی ابراز داشت: با گذری کوتاه و چند دقیقه ای در این نمایشگاه، متوجه خواهیم شد که کارهای سترگ، مناسب و متقنی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام شده و در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: از تک تک دست اندرکاران، مدیران، کارشناسان و اشخاصی که با تلاش، جدیت و فعالیت صمیمانه خود این نهال را به شجره تنومند تبدیل کردند، تقدیر و تشکر داریم.

*وجه پنهان دفتر تبلیغات اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: نگاه ما این است که رشد کمی و کیفی محصولات یک وجه از وجوه قابل افتخار است؛ اما وجه پنهان آن، شخصیت های علمی هستند که به عنوان هیأت علمی پژوهشی فعالیت داشتند.

وی بیان داشت: ما در مجموعه خود بزرگوارانی را داریم که افراد شایسته و سرآمد بوده و در کار پژوهشی خود به عنوان سرمایه می باشند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: امروز محصولات دفتر تبلیغات اسلامی به راحتی در دسترس علاقمندان قرار داشته و مخاطبان نیز با خیالی آسوده، این محصولات را خریداری نموده و استفاده می نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی ابراز داشت: مدیریت پژوهش و إعمال صحیح فرآیندهای پژوهشی از موضوعات مهمی است که اتقان پژوهشی را به دنبال دارد که جا دارد از مسئولان أمر، تقدیر ویژه داشته باشیم.

وی با تأکید بر مشاهده نواقص و نگاه به آینده، خاطرنشان ساخت: یکی از بایسته ها و اولویت هایی که باید بر آن دقت بیشتری داشته باشیم، لزوم توجه بیشتر به مباحث تطبیقی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز میزان آشنایی ما بیشتر در شاخه های گوناگون فلسفه غرب است؛ اما از پژوهشگران دعوت می کنیم که رونق بیشتری به مباحث تطبیقی با جهان اسلام داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیان داشت: امروز به علل سیاسی و شرایط حاکم در منطقه که از مصائب امروز ماست، تعامل کمتری با جهان عرب داریم؛ در حالی که جمعیت چند صد میلیونی عرب زبان و مسلمان وجود دارد و باید آثار فاخر و مناسب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را به زبان عربی ترجمه نموده و عرضه نماییم که از اولویت های ما می باشد.

وی اظهار داشت: امروز تولیدات ما کمتر عرضه شده و تشنگی در جهان اسلام وجود دارد که باید با افزایش و اشراف بر کارهای تطبیقی و نشر آن، از مشکلات موجود بکاهیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در کشور بی بدیل است، ابراز داشت:  امروز اشراف معرفتی ما نسبت به قرآن پژوهشی در محافل آکادمیک غربی ضعیف است و باید با رصد، پیش دستی و پاسخ به هنگام، وضعیت موجود را ارتقاء ببخشیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان ساخت: یکی از نیازمندی ها در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، آن است که باید به دنبال جذب چند نفر نیروی جوان، خوش فکر، مسلط به زبان انگلیسی و آشنای با علوم و معارف قرآنی بوده تا بتوان این بخش را تقویت کرد.

وی تصریح کرد: تلاش برای خوانده شدن، دیده شدن و نفوذ در اذهان و قلوب از نکات ضروری است؛ چراکه اگر این آورده ها در دفتر تبلیغات اسلامی، دیده و خوانده نشود، خسران مبینی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان داشت: تعامل و همکاری با دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر از ضروریات است؛ چراکه نشست ها و تولیدات فاخری در این دفتر تولید می شود که قابل عرضه به نهادهای علمی می باشد.

*لزوم آثار تخصصی دفتر تبلیغات باید با نگارش ساده

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: امروز بخشی از تولیدات تخصصی در دفتر تبلیغات اسلامی آنچنان مورد اقبال عموم طلاب و مردم قرار نمی گیرد؛ چراکه تخصصی است و مورد استفاده همه قرار نمی گیرد؛ اما باید نگارش ساده و رقیقه ای از آن اثر فاخر و تخصصی عرضه شود تا خواندنی تر شده و در نفوس، نفوذ پیدا نماید.

وی ابراز داشت: یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت، آن است که نباید تمام همت و انگیزه ما رصد جدول امتیازات باشد و به جای نیازسنجی، تعهد دینی و نیت های خالص، تمام هوش و حواس ما این باشد که چگونه اسباب الارتقاء را فراهم کنیم؛ این تفکر، خسران بزرگی برای ماست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این مطلب که رسالت و وظیفه ای که در قبال گفتمان انقلاب اسلامی داریم، بسیار سنگین است، خاطرنشان ساخت: گفتمان انقلاب اسلامی برخاسته از اسلام ناب و تشیع اصیل ماست که درون مایه و محتوای آن، ریشه در عمق فکری، عقبه ایمانی و تشیع ناب ما دارد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: انقلاب اسلامی پژواک صدایی است که در طول تاریخ از منابع اصیل اسلامی و از مکتب اهل بیت(ع) برخواسته و توفیق اجرایی شدن و تحقق عینی پیدا کرده است.

*گفتمان انقلاب اسلامی هویت ماست

وی بیان داشت: گفتمان انقلاب اسلامی هویت ماست و یکی از کارهای این پژوهشگاه، صیانت از گفتمان انقلاب اسلامی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در پایان اظهار داشت: واکاوی ابعاد حوزه انقلابی از برنامه هایی است که در همایشی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha