چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
وَلوُری آدامز بانوی مستبصر سریلانکایی

حوزه/ بانوی مستبصر سریلانکایی با بیان دلایل تشرف به دین اسلام، شخصیت مهربان پیامبر را اصلی ترین دلیل خود برای گرویدن اسلام عنوان کرد.

خبرگزاری «حوزه»، گفت و گوی کوتاه با این بانوی مسلمان اهل سریلانکا که از قضا حضور در ایران را قبل و بعد از انقلاب درک کرده را منتشر می کند.

خودتان را معرقی کنید .

من وَلوُری آدامز هستم از سریلانکا

چه زمانی به ایران آمدید ؟

من کمی قبل از انقلاب ,  به ایران آمدم . حدود 37 سال پیش .

ذهنیت شما از ایران چه بود ؟

فقط در مدرسه پیرامون ایران خوانده بودم .فرش و آثار دستی پرشیا، اما بعد از دیدن , فکری که راجع به ایران داشتم  خیلی فرق کرد .

من اولین بار برف را در ایران دیدم . یادم هست زمانی که برف دیدم خیلی ذوق زده شدم، چون ما فقط یک فصل داریم و چهار فصل را در ایران  تجربه کردم و سرما برایم خیلی سخت بود .

تفریح شما در سریلانکا چه بود ؟

ما در سن مدرسه مسیحی بودیم، مدیر ما یک خواهر روحانی بود، به همین خاطر  مذهبی بار آمدیم و در برنامه های مدرسه شرکت می کردیم , مثل تئاتر و کمک به فقیر ها .

دین شما چی بود ؟

مردم سریلانکا بودایی اند , هندو , مسیحی و مسلمانان در رتبه های بعدی هستند. من کاتولیک بودم . البته تا وقتی که با یک مرد مسلمان آشنا شدم . او باعث آشنایی من با اسلام  شد .

از جنگ ایران و عراق چیزی یادتان هست ؟

جنگ شروع شده بود  و همه جا بمباران می شد من یک بچه کوچک چهار ماهه داشتم . با خودم گفتم من چه هستم ؟ نه مسیحی  که هرهفته کلیسا بروم و نه مسلمان . اگر بمیرم باید چه کنم ؟ یادمه یک کتاب نماز داشتم , ملحفه تخت را برداشتم و شروع کردم از روی کتاب نماز خواندن .

از تجربه حجاب بگویید.

برای یک تازه مسلمان سخت بود و سخت است . اما چادر یک حجاب سنتی ایران است , وقتی من خارج از کشور می روم همه گونه تیپی هست ولی اگر یک نفر شما را از دور ببیند متوجه می شود که مسلمان هستید و برای سلام و احوال پرسی نزدیک می آید . مسلمان یعنی حجاب و من این را خوب فهمیدم . حجاب به من شخصیت و سر بلندی داد .

از شخصیت های اسلامی چه کسی توجه شما را بیشتر جذب کرده ؟

وقتی مسیحی بودم، سرگذشت حضرت آدم (ع) تا حضرت عیسی (ع)  را در مدرسه مطالعه کردم . بعد از اسلام تا پیامبر (ص)  نیز آمدم تا کامل شوم . شخصیت پیامبر (ص) خیلی مهربان است و برای ایشان همه چیز یکسان و مساوی است . سیاه و سفید مخصوصا در مکّه . اما در مسیحیت اینگونه نیست . آنهایی که پولدارند جلو می نشینند، حتی اسمشان روی صندلی نوشته شده است و فقیران گاهی روی زمین می نشینند . رفتار پیامبر (ص) با همسرانش نیز خیلی برای من الگو بود . رفتار ایشان با حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نیز زیبا بود . وقتی ازدواج کردم تصمیم گرفتم با هر سختی ادامه دهم که همینگونه هم شد .

نهیه و تنظیم  : رضا راوری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha