پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست سالانه امامت پژوهان مرکز تخصصی امامت

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اساس و کیان حوزه بیش از مباحث فقهی به مباحث کلامی، عقلی و نقلی کلامی گره خورده است و همه باید تلاش کنیم با گام برداشتن درمباحث کلامی و بنیادین در این بستر ریل گذاری کرده و حوزه کلام را به پیش ببریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی چهارشنبه شب در نشست سالانه بنیاد فرهنگی امامت قم اظهارداشت: روشن است که بخشی از میراث عظیم شیعه در فقه و اصول تجلی پیدا می کند و برخی بنیادهای ما در کنار حوزه کلام شکل می گیرد.

کم‌توجهی به علم کلام، جفا به جامعه و اسلام است

مدیر حوزه های علمیه افزود: در حوزه کلام وضع موجود دارای کاستی هایی است، به همین دلیل وظیفه ما آن است که در حد توان در قلمرو کلامی و مباحث بنیادین و اعتقاداتی قدم برداشته و ریل گذاری کرده و کار حوزه کلام را به پیش ببریم؛ چرا که  کم‌توجهی به علم کلام، جفا به جامعه و اسلام است.

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: امروز در برابر ما میدان های متعددی وجود دارد که ما اگر نگاه کلان و قلمروهای میدانی مباحث و رقابت های فکری را مقابل خود ترسیم کنیم، قطعا اذعان دارم 10 ها مرکز با همین وزانت بنیاد فرهنگی امامت نیازداریم.

آیت الله اعرافی بیان داشت: ما به عنوان حوزه های علمیه به عنوان حاملان امامت تشیع اثنی عشری، مبرا از انحرافات اخلاقی و عقیدتی هستیم؛ در طول تاریخ بعد از شهادت هر امامی تشیع به انشعاب های متعددی تقسیم می شد که بعضا توسط پیشوایان بعدی و یا یاران و اصحاب ائمه با آنان مقابله می شد و از بین می رفتند.

مدیر حوزه های علمیه میدان دیگر مواجه را مواجه های مذهبی دانست و گفت: در واقع بازیگرانی  که در خیمه اسلام هستند ولی در مسیر اهل بیت(ع) نیستند لذا باید با تقویت پایه های اعتقادی خود آنان را شناسی کنیم و به صورت عقیدتی برای مبارزه و مقابله با آنان وارد صحنه شویم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، ادیان ابراهیمی را میدان دیگر مبارزه اعلام کرد و افزود: ما مسلمانان با دیگر ادیان ابراهیمی مشترکات و متفرقات زیادی داریم و با توجه به اینکه امتداد مسیر اعتقادی ما رسالت انبیاء و امتداد امامت می باشد، لذا باید به صورت آگاهانه، عالمانه و منطقی حضوری فعال داشته باشیم تا در این میدان وسیع نقش آفرینی کنیم.

امام جمعه قم به دیگر میدان های مقابله اشاره کرد و گفت: میدان دیگر،مواجه الهی با غیر الهی است، همانند ادیان شرقی یا غیر ابراهیمی مانند بودیسم، کنفسیوس، شین تو که خود دارای چندین میلیون پیرو هستند و به صورت پیدا و پنهان مشغول به فعالیت بوده و ما نیز باید به صورت پیدا و پنهان با تکیه بر علم کلام و مبانی اعتقادی امامت و ولایت با آن مقابله داشته باشیم.

آیت الله اعرافی به طرح جامع علم کلام اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه علم کلام دارای جایگاه مهمی است،‌اما آمارها می‌گوید جایگاه کلام در درجه آخر علوم اصلی حوزه قرار دارد که جفایی به خودمان، جامعه و اسلام است.

وی بیان داشت: اگر به آمار نگاه کنیم در می‌یابیم، به طور کلی علوم عقلی و به طور خاص کلام، جایگاه خاصی در حوزه ندارد در حالی که مقام معظم رهبری، بارها به اهمیت علوم عقلی و مباحث کلامی تأکید کرده‌اند.

استاد حوزه با بیان اینکه نیاز به علم کلام در ایران و جهان به شدت احساس می‌شود، افزود: کلام هم ثبوتا و هم اثباتا دارای اهمیت است و برخی حواشی که فلسفه و عرفان دارد در این علم وجود ندارد.

آیت الله اعرافی کلام عقلی و کلام نقلی را بسیار مهم خواند و گفت: همه ما وظیفه داریم توجه بیشتری به علم کلام داشته باشیم و در زیرساخت‌ها حرکتی ایجاد کنیم که در متن حوزه یک پویایی در این زمینه ایجاد شود.

انتهای پیام 313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha