جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ عضور شورای عالی حوزه های علمیه، نهضت ترجمه را یکی از عرصه های ضروری حوزه دین عنوان کرد و ابراز داشت: همه باید برای پیش بردن این حرکت مهم همت خود را مضاعف نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی امروز در همایش پژوهشگران، انجمن ها و تشکل های علمی برتر المصطفی، ضمن تبریک و گرامیداشت اعیاد مبارک ربیع الاول، هفته وحدت اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش تصریح کرد: در این هفته باید از همه محققان، پژوهشگران و تولید کنندگان آثار در مجموعه المصطفی در سراسر جهان تقدیر و تشکر نمود.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه ضمن تأکید بر توجه به سیره اهل بیت(علیهم السلام) اظهار داشت: کسی بهتر از امیر المومنین علی(ع) نمی تواند در رابطه با شخصیت والای پیامبر اعظم(ص) سخن بگوید؛ کسی نزدیکتر از ایشان به وجود مبارک پیامبر(ص) نبود.

وی با بیان این که وجود مبارک امام علی(علیه السلام) و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از یک دودمان بوده، یکی از حلقه های اتصال ایشان وجود نازنین حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است، افزود: از لحاظ ارتباط نیز، امیر المومنین علی(علیه السلام) ارتباط طولانی مدتی با پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، داشته از آغاز زندگی در کنار ایشان بودند؛ انتسابات گوناگون علی(ع) با پیامبر(ص) با هیچ ارتباط و قرابتی قابل قیاس نبوده، وجود مبارک حضرت علی(علیه السلام) را به درب اصلی شهر علم پیامبر(صلی الله علیه و آله) تبدیل نموده است.

رئیس جامعه المصطفی شناخت علی(علیه السلام) نسبت به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) را بالاترین شناخت ها عنوان کرد و ابراز داشت: این شناخت را می توان در جای جای نهج البلاغه مشاهده نمود؛ نهج البلاغه دنیای بی پایانی از تصویر ها، کنایه ها و ریزه کاری هایی است که شخصیت نازنین پیامبر را ارائه نموده است.

وی به خطبه 194 نهج البلاغه اشاره نمود و اظهار داشت: در این خطبه علی(ع) شکوه پیامبر(ص) را تصویر نموده، غواصی در دریای شدت ها و سختی ها برای رسیدن به رضایت الهی را یکی از ویژگی های بارز نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) ذکر می کند.

آیت الله اعرافی با بیان این که دشمنان الهی با شدیدترین نحو، همه کینه ها را علیه نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) دنبال می کردند، خاطرنشان کرد: نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) با تمام حکمت و درایت، در برابر همه دسیسه ها ایستادگی نموده، لشکرهای باطل را کنار زده، شکوه گمراهی شیاطین را در هم می شکستند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: نهج البلاغه بیش از یکصد توصیف به عنوان مجموعه ای از سیره شخصیتی نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) را به تصویر کشانده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که المصطفی بر پایه دستاوردهای سازمان های پیشین چشم انداز مرجعیت علمی و معرفتی در جهان را ترسیم نموده است، تصریح کرد: حرکت به سمت مرجعیت علمی جامعه المصطفی در دوره های مختلف مورد توجه بوده، بخش های صفی و ستادی کارهای مختلفی انجام داده، در نقشه جامعی ترسیم شده است.

امام جمعه قم با تاکید بر این که در هفته پژوهش باید هم از داشته ها و هم از ناداشته ها و رفته هایی که باید به دست آوریم سخن بگوییم، اظهار داشت: همواره باید بر ساختار پژهشی و واحدهای سازمانی حوزه پژوهش تاکید نموده، علاوه بر نظام ساختاری پژوهش، شکل گیری مجلات را مورد توجه قرار دهیم.

وی در ادامه شکل گیری سایت ها توسط طلاب المصطفی، راه اندازی قطب های ترجمه و توجه به آن، ساماندهی پژوهشگران، رشد کمی در حوزه کتاب و نشر، توسعه کتابخانه ها و توسعه نشر، راه اندازی سایت های علمی، تحولات پایان نامه ای و تحقیقات پایانی، مجموعه مقالات تولیدی، حجم تدوین و ترجمه متون، ساماندهی پروژه های متعدد تحقیقاتی و... را تنها بخشی از شاخص های پژوهشی دانست.

وی ضمن تاکید بر این که اکتفا به داشته ها توقف در سیر علمی بوده، به معنای عقب گرد می باشد، افزود: اگر خود را با نیازهای دائم و رو به رشد جامعه جهانی مقایسه نماییم، این عقب گرد، عقب گردی دردناک خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: المصطفی باید ضمن پاسخگویی به نیازهای جامعه بشری، این پاسخ ها را به صورت ارزان در اختیار جامعه بشری قرار داده، آن را در تک تک خانه های علمی جوامع بشری ارائه نماید.

وی تأکید کرد: همه واحدهای پژوهشی، آموزشی و همه محققان و پژوهشگران باید خیز جدیدی به سمت پژوهش های به روز برداشته، با تولید دانش های مورد نیاز جامعه جهانی حرکت نویی را آغاز نمایند.

آیت الله اعرافی ارتقاء پایان نامه ها را یکی از ملزومات مورد تأکید در المصطفی عنوان کرد و اظهار داشت: جامعه المصطفی در حرکت پایان نامه نویسی گام های بزرگی برداشته شده است، در دوره ای نه چندان دور، حرکت تدوین پایان نامه، حرکتی مبارک و بسیار ذی قیمتی بود که تولیدات ارزشمندی را در حوزه معارف دینی رقم زده است.

عضور شورای عالی حوزه های علمیه نهضت ترجمه را یکی از عرصه های ضروری حوزه دین عنوان کرد و ابراز داشت: همه باید برای پیش بردن این حرکت مهم همت خود را مضاعف نماییم.

وی افزود: همه طلاب، اساتید و پژوهشگران باید برای پیش رفت قطب های علمی، ترجمه ای و تولیدی به 15 زبان اصلی و زنده دنیا قدم های مستحکم تری بردارند. دستیابی جامعه جهانی به منابع و بسته های اصلی معرفتی از مهمترین رویکردهای قطب های زبانی است.

رئیس جامعه المصطفی حضور در شبکه جهانی نشر را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: متأسفانه جامعه المصطفی آنگونه که باید حضور چندانی در این عرصه ندارد، باید قدم های بزرگتری در این عرصه برداشته شود.

وی ضمن تأکید بر این که جامعه المصطفی باید دریچه ای برای عرضه تولیدات مراکز دینی و حوزه های علمیه به سراسر جهان  باشد، اظهار داشت: نباید از کتاب ها و مقالاتی که از قابلیت موج آفرینی معرفتی در حوزه زبانی خاص برخوردارند، غافل بود؛ باید آثار فاخر و موج آفرینی برای جامعه جهانی تولید نماییم.

مدیر حوزه های علمیه، جهان شناسی معرفتی در جهان را یکی از وظایف المصطفی در حوزه پژوهش عنوان کرد و اظهار داشت: المصطفی باید هسته های پژوهشی مختلفی را در جای جای عالم و با تکیه بر نیروهای بومی شکل دهد.

آیت الله اعرافی انجمن ها و تشکل های علمی و تعامل میان ایشان را از مسائل مهم پژوهشی دانست و یادآور شد: سطح 5 المصطفی با رویکردی پژوهش محوری و صاحب نظری، برای رشته های مختلفی ترسیم شده که باید راه اندازی گردد.

وی طرح و تحول نظام آموزشی و توجه به روح پژوهش محوری حاکم بر آن را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: شناسایی و طبقه بندی پژوهش گران حرکت بزرگی است، که نیاز دارد تا بیش از گذشته بر روی پژوهشگران در رشته های و گرایش های مختلف در تراز بالا صورت گیرد.

امام جمعه قم توجه به نگاه نخبگانی و ارتقاء آن در حوزه های مختلف را مهم دانست و یادآور شد: مباحث مربوط به تحقیقات حوزه زنان و پژوهشگران خواهر نیازمند اهتمام بیشتری است.

وی آسیب شناسی فعالیت ها و حرکت به سمت رتبه بندی ها را یکی از اقدامات ارزشمند عنوان کرد و ابراز داشت: نیازهای جهانی در عرصه های گوناگون را باید هدف گیری نموده، با تنوع علمی آثار به تفاوت نیازها، فرهنگ و تکثر زبان ها به عنوان راهبرد و اصل مهم پاسخ گفت.

آیت الله اعرافی در پایان با تأکید بر این که شهدای انقلاب اسلامی سهام داران حرکت بزرگ معرفتی ایران اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: باید با برنامه ریزی و مجاهدت، وظیفه الهی خود را در دنیایی که تشنه معارف الهی است، پیگیری نماییم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha