جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست سالانه امامت پژوهان مرکز تخصصی امامت

حوزه/ رئيس مرکز تخصصي امامت گفت: اهميت امامت به حدي بوده که دانشمندان شيعه هميشه حساب ويژه اي براي اين بحث قائل بوده و سرمايه گذاري مستقلی در اين بخش انجام داده اند، چرا که هویت شيعه با مفهوم امامت عجين گردیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی در نشست سالانه بنیاد فرهنگی امامت که شب گذشته در سالن همایش های این بنیاد برگزار شد، اظهارداشت: کسی تردیدی ندارد که عنصر علم امامت در طول تاریخ اسلام و تشیع همیشه عمود خیمه بوده و بدون امامت، هیچ گاه فرهنگ دینی ما برقرار و استوار نمی ماند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: علم امامت هم عهده دار نظام معرفتی اسلام است و هم نظام سیاسی و دینی جامعه اسلامی را به عهده دارد که متاسفانه این بُعد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی با بیان این که بزرگان ما در کنار کتب فقهی و اصولی خود کتبی در علم امامت داشته اند، بیان داشت: در قرن حاضر این رویه رو به افول رفت و رنگ کمتری به خود گرفت که متاسفانه این روال زیبنده حوزه تشیع نیست.

وی ادامه داد: امامت، عامل تکمیل دین و تنها موضوعی است که پس از آخرین نبی، دوباره انسان را به مبدا آفرینش متصل کرده و در کوران امتحانات و ابتلائات خطرناک بشر، پس از آخرین پیامبر خدا، تنها مامن و ملجاء بشریت نام گرفته و بشر را نیز جز او راهی نیست.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت بیان داشت: موضوع امامت از مهمترين مباحث در سامانه فکري شيعه و از مهمترين مباحثي است که در معرفی اسلام ناب در سطح جهان بیشترین تاثیر را دارد.

وی افزود: اگر قرار باشد که تنها يک اصل به عنوان محور اصلي تشيع راستين بيان شود بی گمان همان مساله امامت خواهد بود؛ تاريخچه اين بحث دربين علماي شيعه و غير شيعه نشانگر اهميت اين موضوع است.

رئيس مرکز تخصصي امامت بيان کرد: اصحاب ائمه(ع) به صورت جدی در مناظرات علمي امامت وارد مي شدند و مجموعه اي از رساله ها، مناظرات و منابع روايي و تفسيري و از سوي بزرگان شيعه در قالب يک سامانه سترگ علمي شکل گرفت و بزرگاني چون شيخ مفيد، سيد مرتضي، شيخ طوسي و علامه حلي زمينه توسعه معارف در اين حوزه را موجب شدند.

وی گفت: هرچند امامت بخشي از دانش کلام ماست که در ضمن آن مورد بررسي قرار گرفته؛ ولي اهميت امامت به حدي بوده که دانشمندان شيعه هميشه حساب ويژه اي براي اين بحث قائل بوده و سرمايه گذاري مستقلی در اين بخش انجام داده اند، چرا که هویت شيعه با مفهوم امامت عجين گردیده است.

حجت الاسلام والمسلمين سبحانی افزود: امامت اساس فقه، عقيده، تفکر و تمدن شيعه است؛ لذا این بحث  در تاريخ تفکر شيعه از اهميت و جايگاه ویژه ای برخوردار گردیده است. متاسفانه در طول سده هاي گذشته اين بحث به تدريج در حوزه ها کمرنگ شد؛ حال آنکه شرايط علمي روزگار ما و حضور انديشه هاي رقيب و شبهات فراواني که اين سو و آن سو پراکنده مي شود، ضرورت پرداختن به مبحث امامت است. لذا توجه بيشتر حوزه علمیه و جامعه اسلامي به مباحث علمي و فرهنگي و تبليغي مرتبط با امامت بایسته است.

وی گفت: بزرگاني در دوران معاصر از جمله علامه اميني و پیش از ايشان، شخصیت هایی چون ميرحامد حسين(صاحب عبقات الانوار) از پرچمداران امامت در روزگار ما بوده اند، ولی همچنان تلاش های افزون تر و گسترده تری مورد نیاز است.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت اظهارداشت: به جهت همين ضرورت بود که پس از انقلاب اسلامي که بر محور اصل امامت و ولايت شکل گرفت، در حوزه هاي علميه به اين بحث اهتمام بيشتري پيدا شد و شخصیت هاي علمي چون آيت الله ميلاني علاوه بر تدريس مباحث فقهی، به آموزش و پژوهش در مباني امامت در حوزه اشتغال ورزيدند.بنیاد فرهنگی امامت

حجت الاسلام و المسلمین  سبحاني بیان داشت: با توجه به نياز شديدي که در اين زمينه حس مي شد و پیرو تقاضاهايي که صورت گرفت، لجنه اي از اساتيد تشکيل گردید و پيشنهاد تشکيل "مرکز تخصصي امامت" مطرح شد که با همکاري مديريت حوزه و شوراي عالي حوزه های علمیه اين رشته تخصصي به تصويب رسيد و مرکز تخصصي امامت اهل بیت(ع) زیر نظر آیت الله میلانی  تاسيس گردید.

وي گفت: امروز7 سال از تشکيل اين مرکز علمی مي گذرد و تاکنون7 دوره تخصصي در مقطع سطح سه جذب شده اند و در یک برنامه پيشرفته و کاملا تخصصي آموزش مي بينند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحاني بيان کرد: افراد پس از فراغت از تحصيل از اين مرکز وارد فعاليت پژوهشی، آموزشی و تبليغي مي شوند؛ اين فارغ التحصيلان در کنار آموزش، در دوره های مهارتی مناظره، روش تدریس و روش تبلیغ نیز وارد میشوند که تا کنون ثمرات ارزشمندي نيز در اين زمينه ايجاد شده است.

اين استاد حوزه گفت: در وضعيت فعلي در ادامه سطح سه، سطح چهار تخصصی امامت با دو گرايش تطبيقي و تبييني در حال طراحي است که پس از اخذ مجوز از شورای گسترش حوزه، اميدواريم در آينده نزديک شاهد فارغ التحصيلان متخصص در سطح چهار امامت در بدنه حوزه باشيم.

وی اظهارداشت: مراکز شيعه شناسي متعددی در عرصه فرهنگي و حوزوي فعاليت دارند ولي هیچکدام در حوزه امامت متمرکز نيستند، ولي مرکز تخصصي امامت تنها مرکزی در ايران است که به اين بحث به شکل تخصصی مي پردازد.

رئيس مرکز تخصصي امامت به تشريح امکانات علمي و پژوهشي اين مرکز پرداخت و گفت: با توجه به نیاز و ضرورتی که در باب تشکیل نهادی مستقل و جامع در امر امامت احساس می شد تأسیس" بنیاد فرهنگی امامت" به منظور نهادینه کردن و تجمیع فعالیت های امامتی در دستور کار قرار گرفت و این مهم با توفیقات الهی و با الطاف حضرت ولی عصر (عج) به انجام رسید. هم اکنون فعاليت هاي گوناگون در زمينه امامت از جمله فعاليت هاي فرهنگي و رسانه اي و نیز فعاليت هاي پژوهشي و مطالعاتی در این بنیاد انجام می شود.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت بيان کرد: در عرصه توسعه امامت پژوهی دو کار اساسي انجام شده که تاکنون در کمتر مرکز  و رشته علمي صورت گرفته، یکی، تعريف يک پروژه علمي برای بازشناسی، پژوهش هايي که در نيم قرن گذشته در زمينه امامت انجام شده که شامل کتب، پايان نامه هاي تخصصي و مقالات علمی است.

وي گفت: گام دیگر، نظام موضوعات درختي تدوين شده که ابزاري مهم براي يک تحقیق علمی است، زيرا محقق مي تواند با مراجعه به اين موضوعات تخصصي ، ضمن یافتن مسائل مورد نیاز، اطلاعات دقيقي پيرامون فعاليت هاي علمي که در اين راستا صورت گرفته، ارائه مي شود.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha