جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام جواد اسماعیل نیا

حوزه/ حجت‌الاسلام اسماعیل نیا، با بیان این که برگزاری جشنواره‌های علمی پژوهشی می‌تواند در ترویج فرهنگ پژوهش و نویسندگی و تولید علم در حوزه‌های علمیه تأثیر به سزایی داشته باشد، تصریح کرد: در چند سال اخیر شاهد تأثیر جشنواره‌ها بر فضای علمی پژوهشی حوزه‌های علمیه هستیم .

حجت‌الاسلام جواد اسماعیل نیا، دبیر جشنواره علامه حلی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به رشد چند برابری آثار ارسالی به جشنواره نسبت به سال‌های قبل، اظهارداشت: در سال جاری ۱۶ هزار اثر پژوهشی در قالب کتاب، مقاله و پایان‌نامه از طلاب جوان به دبیرخانه رسید که حدود ۶۰۰ اثر از استان خوزستان بوده است.

وی افزود: در این جشنواره علمی، استان خوزستان به لحاظ کثرت آثار رتبه نهم را در بین استان‌های کشور کسب کرد و امیدواریم در سال آینده این استان با غنای علمی که در آن وجود دارد و با جدیت اساتید و طلاب حوزه علمیه جایگاه اول تا سوم در کشور را به خود اختصاص دهد.

حجت‌الاسلام اسماعیل نیا، با اشاره به اینکه تأثیرگذاری جشنواره حلی، بر فرایند پژوهش بدیهی و روشن است، گفت: با برگزاری مسابقه علمی و پژوهشی، زمینه رقابت سالم ایجاد می‌شود و به دنبال آن طلاب را تشویق می‌کنیم تا دست‌به‌قلم شوند و در پایان اشکالات اثر آن‌ها را یادآوری می‌کنیم.

دبیر جشنواره علامه حلی، با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های علمی پژوهشی می‌تواند در ترویج فرهنگ پژوهش و نویسندگی و تولید علم در حوزه‌های علمیه تأثیر به سزایی داشته باشد، تصریح کرد: به فضل الهی در این چند سال شاهد تأثیر جشنواره‌ها بر فضای علمی پژوهشی حوزه‌های علمیه هستیم و خوشبختانه خوزستان جزء استان‌های پیش‌گام در تولید علم بوده است و حقیقتاً چشم امید ما در تولید علم و علوم انسانی به خوزستان است که این موفقیت را نتیجه زحمات علمای بزرگی همچون آیت‌الله جزایری و دیگر اساتید برجسته میدانیم.

وی موضوع اصلی جشنواره علامه حلی سال آینده را «مهدویت، آسیب‌ها و چالش‌های موجود» دانست و اظهارداشت: با توجه به فعالیت مدعیان دروغین که بعضاً در گوشه و کنار جهان اسلام و تشیع ادعاهایی دارند، تصمیم گرفتیم که موضوع جشنواره حلی سال آینده را «مهدویت و آسیب‌ها و چالش‌های موجود در مقوله انتظار و مهدویت» انتخاب کنیم که إن شاءالله در این دوره نیز شاهد آثار خوب طلاب جوان خوزستانی باشیم.

حجت‌الاسلام اسماعیل نیا، با بیان اینکه پژوهش یکی از ضروریات جامعه علمی، در راستای پاسخ‌گویی به نیازهای بشر است، بیان داشت: پژوهش در حوزه‌های علمیه باید با جدیت بیشتری انجام شود و هم‌زمان با تحولات روز جامعه حرکت کند؛ به همین دلیل امروز برای رسیدن به جایگاه پژوهش باید شتاب بیشتری به کارهای علمی در این حوزه داده شود.

دبیر جشنواره حلی یادآور شد: جامعه کنونی از حوزه‌های علمیه انتظار زیادی دارد تا در عرصه‌های مختلف از جمله دینی، فرهنگی، تبلیغی ورود و بروز به موقعی داشته باشد و این مستلزم سرعت بخشیدن به موضوع پژوهش در حوزه‌های علمیه است که باید با جدیت بیشتری این موضوع پیگیری شود.

وی در پایان با بیان اینکه برای رسیدن به پژوهش خوب و اثربخش ابتدا باید نیاز جامعه را به‌خوبی شناسایی کنیم و سپس به دنبال ارائه پژوهش باشیم اظهارداشت: ما باید به‌روز باشیم و در قالب نیازهای روز پژوهش ارائه دهیم که برای رسیدن به این جایگاه، باید برنامه‌ریزی جدی‌تری در این بخش داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha