جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ایجاد دیکشنری واژگان اسلامی به زبان اشاره

حوزه/ مسلمانان پاکستانی پس از ۳ سال موفق به انتشار یک دیکشنری با عنوان «فرهنگ اشارتی اسلامی» به هدف ایجاد فرهنگ لغت اشاره‌ای اسلامی برای کر و لال‌ها شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از thenews، مسلمانان پاکستانی پس از 3 سال موفق به انتشار فرهنگ لغت اسلامی برای کر و لال‌ها شدند.

در شرایطی که هیچ کتاب جامع زبان اشاره‌ای در رابطه با آموزه‌های اسلامی هنوز وجود ندارد، این دیکشنری اسلامی با عنوان «فرهنگ اشارتی اسلامی» به هدف ایجاد چنین فرهنگ لغت اشاره‌ای اسلامی برای کر و لال‌ها ایجاد شده است.

پروژه اعتماد نورعلی در آکادمی کرولال‌ها در کراچی پاکستان تولید این فرهنگ لغت را برعهده داشت.

لیلا دوسا، مدیر این سازمان در مراسم افتتاح این فرهنگ لغت اسلامی گفت: این پروژه 12 سال پیش درحالی شروع شد که تنها چند معلم و دانش‌آموزان معدودی بیشتر نداشت اما اکنون 25 معلم و 180 دانش آموز کر و لال از مهدکودک گرفته تا گروه‌های سنی بالاتر در این موسسه مشغول به تحصیل هستند.  دانش‌آموزان کر و لال در موسسه نه تنها موضوعات اولیه را آموزش می‌بییند بلکه در زمینه‌های مختلفی چون هنر، علم و فرهنگ نیز تحصیل می‌کنند.

وی افزود: نوشتن و جمع‌آوری متن جامعی برای کتاب فرهنگ اشارتی اسلامی 3 سال به طول انجامید. این کتاب از 612 کلمه تشکیل شده که نزدیک‌ترین معنی را به معانی اصلی دارند.

نویسندگان این کتاب قصد دارند در چاپ بعدی کتاب، تعداد واژه‌ها را به 1 هزار کلمه افزایش دهند.

شهلا علی، یکی از معلمانی که سال‌ها با دانش آموزان کر و لال در ارتباط بوده می‌گوید: همه ما در این راه مثل زنجیره‌ای از مروارید بودیم که اگر زنجیر در هر جایی می‌شکست، کل رشته از هم می‌پاشید. یادگیری کلمات دیگر برای دانش آموزان آسان بود اما در رابطه با واژه‌های اسلامی همیشه سردرگمی ایجاد می‌شد و مفهوم واژه‌ها برای کودکان کر و لال دشوار می‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha